Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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781dccxxvſachen/ Das ſechzehend bůch. daſelb ſten/ ſo vyl vnd ihm müglich/ es werde dann mit gewalt daruon ge-
zogen.
Deßhalben beſchicht daß die geyſter gar ſelten/ vnd allein auß wich-
tigen vrſachen zů vns kommend.
Dit dritt vrſach oder bewerung iſt/ wann die geyſter ſeind/ iſt vnſer ge-
müt vnſterblich/ weil nicht iſt/ ſo ein gemüt verhindert/ damit es ein luff-
tiſchen leib an ſich nemme.
darzů weil eben diſe/ ſo die geiſter ſetzen/ halten
auch die gemüter für vnſterblich.
Wann aber die Geyſter vnſterblich/
weil ſie einer ſteifferen vnnd herrlicheren ſubſtantz dann die gemüter/ weil
auch diſe ſo die halten/ ſie der mehrtheyl alſo achten/ můß auß deren dreyen
eins ſein/ namlich daß ſie eintweder vnleiblich ſeyend/ vnnd alſo mag man
diſe nit vermercken.
oder ſie habend ein vnſterblichen vnnd himmeliſchen
leib.
es mag aber deren keiner ein gemüt in der matery haben. Oder ſie wer-
den allwegen ein ſterblichen leib haben.
welches doch gar widereinander iſt.
Oder diſer wirt ſich enderen vnd alſo verderben/ welches doch gantz vnge-
reimbt zůſagen/ weil er vorhin in dom erſten geweſen.
dann es iſt nit gläub
lich/ daß diſes die matery hin lege/ damit es ein andere gleich förmige art an
ſich nemme.
Darumb ſeind die Geiſter eintweder ewig/ vnd on leib/ wie vn
ſer glaub außweißt/ oder wann ſie ein leib habend/ ſeind ſie ſterblich.
Es
mag aber nicht hinderen daß deren gemüter beleibend.
Es hindert auch
nicht daß man die vngläublichen geiſter nit vermercken ſolte/ weil ſie mitt
ihrem glantz vnd liecht den lufft bewegen.
Zůletſt widerſprechend ſie diſes mit ſolchem argument/ Wann Geyſter
werend/ müſten ſie freünd oder feind ſein.
wann es feind werend/ wurden
etliche von diſen verletzet/ vorab weil ſie von vylen verachtet/ als von Epi
curiſchen/ Peripatetiſchen/ vnd Sadduceeren.
wir ſechend aber daß noch
niemand vonn ihnen beſchediget.
man liſet auch nitt daß yemand ſeye ge-
ſtraffet worden/ darumb daß er gar nicht vonn den teüflen oder Geyſteren
gehalten habe.
Es ſprechend aber ettliche/ ſie beſchedigen darumb nitt/ weil ſie ein klei-
nen vnd ſchwachen leib habend.
es iſt aber diſes gar kein argument. dann
was ſolte hinderen/ wann ſie der zeit acht nemend/ daß ſie etwan einem zie-
gel auff das haupt wurffend/ welche von jnen ſelbs bald fallen ſolten?
oder
wann ſie auff die ſchiffart acht nemend/ die leüt ertrenckten?
oder etwan
ein wind anrichteten/ vnnd ſolliche von hohen bergen vnnd gähen felſen
ſtürtzeten.
Oder wann ſie der dingen nicht vermögend/ ſonder allein (wie
die Platoniſchen daruon reden) die gemüter angreiffend/ warumb richten
ſie nit die pferd an/ daß ſie diſe ſo auffjnen ſitzend herab werffend/ vnd er-
tödten.
Wir ſehend aber das widerſpil. dann wann man ein Platoniſchen
auff ein geyl vnnd wild pferdt ſetzet/ vnnd hargegen ein Epicuriſchen/ ſo
die geyſter verſpottet/ auff ein miltes/ wirt das wild pferd den Platoni-
ſchen herab ſtürtzen/ vnnd wirt ihm nitt wol gehn/ das milt aber wirt den
gottloſen Epicuriſchen ſenfftiglichen tragen.
Deßhalben ſoltẽ die Platoniſchen in ſollichem wichtigẽ handel die zwey
ſtuck gethan haben.
zů erſten anzeigen daß die Geyſter werend/ vnnd für-
nemlich auff die argumenten/ welche man ihnen mocht fürwerffen/ ant-
worten.
demnach ſich bereiten deren natur anzůzeigen.
Sie laßend aber diſe ſtuck beleiben/ diſputieren vnnd ſchwetzen vyl von

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