Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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[Item 1.]
[2.] Offenbarung der Natur vnnd Natürlicher dingen auch mancherley ſubtiler würckungen. Durch den hochgelerten Hieronymum Car/ danum/ Doctorn der artzney zů Meyland erſtlich zů Latin außgangen.
[3.] Innhalt der ſiebenzehen bücher von mancherlei wun derbaren nateürlichen vnd künſtlichen ſachen.
[4.] Dem Hochwirdigen Fürſten vnd Herren-herrn Helchior von Liechtenfelß-von Gottes gnaden Biſchoff zů Baſel/ ſeinem gnedigen herren/ Gnad vnd frid von Gott dem vatter/ durch Ieſum Chriſtum vnſerẽ herren.
[5.] Dem durchleüchtigen- hochwirdigen Fürſten vnnd herren/ herrn Chriſtophel vonn Madrutzen/ Cardinal vnnd Biſchoff zů Triend vnd Brixien/ deßgleichen Gubernator vnd Landtuogt im Herrzogthumb Meyland/ wünſchet Hieronymus Cardanus Doctor der artzney zů Meyland vyl glück vnd heil.
[6.] Regiſter. Vollkommenlich Regiſter/ aller nammhafftiger künſten/ thaten/ vnnd perſonen ſo inn diſem gantzen bůch begriffen.
[7.] END.
[8.] ERRATA.
[9.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das erſt Bůch. Von der gantzen weldt vnnd ihren au/ genſcheinlichen abtheilungen. Von der Welt/ den Cometen/ vnd Der Winden eigenſchafft Das erſt Capittel.
[10.] Von den Elementen/ das ander Capittel.
[11.] Der erden mancherlei geſtalt vnnd natur/ das dritt Capittel.
[12.] Von den orthen vnd landſchafften/ das iiij. Capitel.
[13.] Von der erden Wunderwerch. das fünfft Capittel.
[14.] Von des waſſers natur/ art vnnd bewegung/ das vj. Capittel.
[15.] Von des waſſers wunderzeichen/ Das vij. Capitel.
[16.] Des Luffts natur vnnd archen/ Das viij. Capitel.
[17.] Von des luffts wunderwerck/ das ix. Capitel.
[18.] Von der Elementen würckung/ Das x. Capitel.
[19.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das ander Bůch. Von den edleren vnd heiligeren theilen det Weldt. Vom himmel. Das xi. Capitel.
[20.] Von dem liecht vnnd ſchein/ Das xij. Capitel.
[21.] Von deß geſtirns Wirckung vnnd Einfluß Das xiij Cap.
[22.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das dritt Bůch. Von den vermiſchungen in gemein. Der vermiſchecen dingen eigenſchafft/ Das xiij. Capitel.
[23.] Von den Metalliſchen dingen/ Das xv. Capitel.
[24.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnnd kunſtlichen ſachen/ Das viert Bůch Von Metallen/ Das ſechßzehend Capittel.
[25.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das fünfft Bůch. Von dem geſtirn. Der ſteinen natur/ wachſſung/ vnd vnderſcheid/ Das xvij. Capittel.
[26.] Von den Edlen geſteinen/ Das xviij. Crpitel.
[27.] Von der ſteinen wunderwerck-Das xix. Capittel.
[28.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnnd kunſtlichen ſachen/ Das ſechſt Bůch Von den zweigen oder gewechſen/ vnnd was daruon kommet. Von den gewächſen vnnd jren vnderſchei-den/ Das xx. Capittel.
[29.] Von Planten vnnd gewechſen/ ſo anzeigend daß waſſer vnder jhnen vorhanden ſeye/ Das xxj. Capittel.
[30.] Von der gewächſen wunderzeichen-Das xxij. Capitel.
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129lxxiijſachen/ Das ander bůch. ſo wirt er gröſſer ſcheinen nach der gelegenheit MN/ dañ im BH/ als in {der}
vorgenden
figur/ wz küm̃erlich ſicht/ das ſcheinet kleiner als ein faſt
dünner
ſteckenn/ wirt kleiner ſcheinen dann er iſt/ ſo er weit ſthet/ das be-
ſchicht
nitt inn einem dickern vnnd mitt vergleichung/ ſo meiner man inn
der
nehe es ſeye ein dicker ſteck kürtzer dann ein dünner.
Diſe letſte gattung
iſt
auch vnder anderen gantz nützlich dem gemäld/ eintweders von we-
gen
deß ſchatten/ oder von wegen der nachuolgung/ oder von wegen deren
dingen
vergleichung/ ſo bekannt ſeind/ als ein menſch iſt gröſſer dann ein
baum
/ ob er wol harfür ghet/ ſo er durch ein waſſer ſchwim̃er/ inn der nach-
nolgung
aber/ wann wir die ding/ ſo weit ſeind/ weiß malen.
Die gleſene ſpiegel ob ſie wol nitt bald beſudlet/ gebend doch die bildung
11Spiegel. nitt als wol wie die ſtähelen.
Die Cryſtallinen ſeind am beſten/ aber doch
am
köſtlicheſten/ alſo manglet allenthalben etwas.
Die Metalliſchen ſeind
wol
beſſer/ vnd alſo reden gerechter/ aber ſie werden bald verderbt.
Die
Criſtallinen
ſeind theür vnnd brechend bald.
die gleſenenn ſeind glantzend
vnnd
wolfeil/ doch nitt gerecht/ dann ſie zeigend die liniamenta vnd natür
liche
glidmaß/ darzů die rechte farb nitt eigentlichen an.
Von deß geſtirns Wirckung vnnd Einfluß
Das
xiij Cap.
ES ſoll niemandß zweyfflen das ein wirckung deß geſtirns ſeye/ vnd
das
es ein heimliche krafft ſeie/ durch wölche alle menſchen geregie-
ret
werdend/ wiewol ettliche gantz boßhafftige vnd ehrgeittige/ vil
böſer
dann Eroſtratus/ ſolliche verleügnet hand/ dann diſer hatt
cytteler
ehr halben/ vnnd damitt er ein ewigen nammen behaltenn
möchte
/ der Diane tempel Epheſo verbrennet.
Vnnd wiewol der ſelbig
hüpſch
vnnd ſchön geweſen/ hatt er doch nicht deſterminder mitt der zeytt
müeſſen
grund ghen/ er iſt auch keinem menſchen nutzlich geweſen/ ſon-
der
einem teüffel oder bildtnuß zůgeeignet.
Diſe aber vnderſthand die ewi-
ge
warheit/ die von Gott inn der natur geheiliget/ vnnd dem menſchlichen
geſchlecht
gantz nützlich/ auß lautterer ehrgeittigkeit vmbzůkeren/ vnnd
hatt
doch yhenner verdient/ das man ſein nam̃ vndergetrucket (auß wölli-
ches
liebe er ein ſolliche that begangen) vnd mitt groſſer marter abgethon
hatt
.
was habend dann die anfenger ſollicher boßheit verdienet? Dieweil
dann
bekannt/ das ſo vil mech tiger ding wider alle hoffnung/ vnnd wider
den
gemeinen lauff der natur fürghend/ můß man ye diſes einer vrſach
richten
.
Dañ dem erſten/ wer wolt ſich nitt verwundern/ das ſo vil men
ſchen
von jnen ſelbs jr gůtt/ weib vnnd kind verlaſſend/ vnd alſo weyßloß
vnnd
flüchtig von jrem vatterland ziehend?
vnnd das nach gröſſer/ das ſie
ſich
laſſend an die marter bringen/ von wegen ſo vil groſſer vnnd ſeltzam̃er
meinungen
inn der Religion vnnd glauben.
Darzů daß das aller gröſſeſt
iſt
/ das ettliche ſich ſelbs an die marter bringend/ vnnd der Oberkeit ange-
bend
?
So doch diſe allein mitt ſchweigen/ nitt allein jr leben/ ſonder auch
all
jr gůt behalten möchtend.
Wie aber dem/ das auch jrẽ vil/ weil ſie gepla-
get
werden/ als die ſtein/ an der marter kein gſchrey laſſend?
Wie/ das auch
jren
vilen groſſe ding zůhanden ſtoſſend/ on all jr fürnemmen/ anderen a-
ber
ghend alle ding wider jr fürnemmen vnglücklichen ſtatt.
Demnach

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