Cardano, Geronimo
,
Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen
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121 - 136
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(cxxxiij)
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cxxxiij
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189
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rhead
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ſachen/ Das ſechßt bůch.
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eichbaum/ hageich/ vñ Ebenus/ wölliches ein baum in India/ ſo ſchwartz
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lb
/>
holtz hatt. </
s
>
<
s
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echoid-s4497
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">Man neñet diſes beinert holtz/ doch brichet man etliches auß de
<
lb
/>
nen leichter dañ vom lerchenbaum/ dieweil ſie ehe trocknen/ oder einer ſub-
<
lb
/>
teileren ſubſtantz ſeind. </
s
>
<
s
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echoid-s4498
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">dann das wäſſerig iſt feücht. </
s
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<
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echoid-s4499
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">Die feißte aber wölche
<
lb
/>
wie ein thrähen daharfleüſſet/ iſt etwan inn dem gantzen holtz/ als inn dem
<
lb
/>
lerchbaum/ in anderen allein in dem marck/ als in dem holtz/ wölliches wir
<
lb
/>
heilig Indiſch/ oder Guaiacum nennen. </
s
>
<
s
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echoid-s4500
"
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preserve
">dañ wir habend erfaren wañ man
<
lb
/>
ein brättlin zů dem feüwr gelegt/ daß es allein am ſelbigẽ orth ſchwartze trä
<
lb
/>
heren geben. </
s
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<
s
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echoid-s4501
"
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">das ſelbig theil iſt allein ſchwartz von wegen deß ſaffts/ darum
<
lb
/>
hatt es allein alle krafft in jhm. </
s
>
<
s
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echoid-s4502
"
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preserve
">deßhalben in wölchen ein große ſchwertze/
<
lb
/>
in denen iſt auch ein gantz ſchwartzer ſafft/ ſo mitt erden vermiſchet vnnd
<
lb
/>
verbreñt iſt. </
s
>
<
s
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echoid-s4503
"
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preserve
">Wo aber ein großer theil ſch wartz iſt/ da hatt es auch vil ſaffts/
<
lb
/>
vnd iſt deßhalben ſchwerer. </
s
>
<
s
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echoid-s4504
"
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="
preserve
">darumb iſt bekannt daß faſt allein an dem ſel-
<
lb
/>
bigen orth die gröſte krafft ſtecke. </
s
>
<
s
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echoid-s4505
"
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preserve
">dann daß ſelbig orth iſt allein feißt/ das
<
lb
/>
ander aber verbrennet ehe/ dann es möge ſafft geben. </
s
>
<
s
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echoid-s4506
"
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preserve
">Was ſich nun mitler
<
lb
/>
geſtalt haltet an der größe vnnd der farb/ darzů ſchwer iſt/ das iſt kreffti-
<
lb
/>
ger/ fürnemlich ſo es ſcharpff/ bitter/ vnnd einen gůtten geruch hatt. </
s
>
<
s
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echoid-s4507
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">alſo
<
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/>
habend wir hie etwas allein inn gemein geredt/ an einem anderen orth aber
<
lb
/>
von einem yeden in ſonderheit.</
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>
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">Es iſt kein zweyffel daß etliche beüm vnfruchtbar/ vñ die anderen ſchäd
<
lb
/>
<
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right
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">vnglückliche
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gewächſs.</
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lich ſeyend. </
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">es ſeind auch etliche in wölchen allein der ſchatten ſchadet/ von
<
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/>
wölchen ſchon geſagt iſt. </
s
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<
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echoid-s4511
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">es iſt aber zů zweyfflen ob auch andereſo einer an-
<
lb
/>
deren geſtalt mögend vnglücklich ſein. </
s
>
<
s
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echoid-s4512
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preserve
">dann die alten habend den holder ge
<
lb
/>
haſſet vnd faſt vnder die dötlichen gezellet/ dieweil ſie gewonet die hünd do
<
lb
/>
ran zů hencken/ dergleichen auch den feigenbaum/ vnnd maulberbaum/ ſo
<
lb
/>
ſchwartze frucht bringend/ weil ſie gelaubet/ diſe werdend dem Plutoni vñ
<
lb
/>
helliſchen abgötteren geheiliget. </
s
>
<
s
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echoid-s4513
"
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">ſie liebtend aber die weiſſen/ als die räben/
<
lb
/>
alle birbeüm vnd öpffelbeüm. </
s
>
<
s
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echoid-s4514
"
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="
preserve
">ſie ſcheüchtend auch den Cypreß vnd Epich/
<
lb
/>
weil man die heüſer da leich innen warend/ vnnd die todten cörper damitt
<
lb
/>
bezieret. </
s
>
<
s
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echoid-s4515
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="
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">Wölliches nitt allein einem Chriſten vnnd Philoſophen übel an-
<
lb
/>
ſthet/ ſonder auch einem yeden weyſen man. </
s
>
<
s
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echoid-s4516
"
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="
preserve
">Man ſoll aber billich zweyflẽ/
<
lb
/>
ob die beüm auch auff ein andere weiß etwas mögen/ ob villicht jr ſchatten
<
lb
/>
anderen gewächßen ſchaden bringe/ dieweil der faſt dick vnnd kalt iſt/ vnd
<
lb
/>
die wurtzel von weitnuß die narung an ſich zeücht/ als der nußbaum. </
s
>
<
s
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="
echoid-s4517
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="
preserve
">Vnd
<
lb
/>
was doch mag vnnütz ſein an dem holtz/ oder frucht/ oder bletter/ dann die
<
lb
/>
ding ſeind dem menſchẽn nutz. </
s
>
<
s
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echoid-s4518
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">mitt den bletteren als der maulberbaum/
<
lb
/>
mitt der frucht als die reben/ mitt dem holtz als der Suber vnd eichbaum.
<
lb
/>
</
s
>
<
s
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echoid-s4519
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">Sonſt mag nichts anders erdacht werden/ es beſchehe dann on gfahr/ wie
<
lb
/>
man dann zů Meyland von zweien heüſeren verſthet/ wölche zů allen zeyt-
<
lb
/>
ten vnglücklich herren gehabt. </
s
>
<
s
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echoid-s4520
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">wie man dann auch von Nermion kleinot ge
<
lb
/>
ſagt. </
s
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<
s
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="
preserve
">Dem ſeye wie es wöll/ gehöret diſer handel mehr zů dem Fato vnd wil-
<
lb
/>
len Gottes/ dañ an diſes orth. </
s
>
<
s
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echoid-s4522
"
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preserve
">Darũb ſoll man diſes für ein vnnützen baum
<
lb
/>
halten/ wölcher weder holtz/ oder frucht/ oder bletter hatt/ ſo etwar zů mö
<
lb
/>
gend nutz ſein. </
s
>
<
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echoid-s4523
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="
preserve
">o{der} ſo tödtlich ſeind/ als ein vnnützer öpffelbaum/ vnd vnder
<
lb
/>
den kreüteren/ wölche milch haben. </
s
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echoid-s4524
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">oder wölche mitt jrem ſchattẽ dem men
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lb
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ſchen ſchaden/ als der eybenbaum. </
s
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echoid-s4525
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">oder {der} den lufft verderbt/ als der buchß
<
lb
/>
baum/ wölcher mitt ſeinem böſen geruch den lufft enderet/ darumb tödet
<
lb
/>
deſſelbigen blůſt die binlin/ wie die gewüſſe erfarnus anzeiget. </
s
>
<
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="
echoid-s4526
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="
preserve
">oder wölli-
<
lb
/>
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