Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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[21.] Von deß geſtirns Wirckung vnnd Einfluß Das xiij Cap.
[22.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das dritt Bůch. Von den vermiſchungen in gemein. Der vermiſchecen dingen eigenſchafft/ Das xiij. Capitel.
[23.] Von den Metalliſchen dingen/ Das xv. Capitel.
[24.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnnd kunſtlichen ſachen/ Das viert Bůch Von Metallen/ Das ſechßzehend Capittel.
[25.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das fünfft Bůch. Von dem geſtirn. Der ſteinen natur/ wachſſung/ vnd vnderſcheid/ Das xvij. Capittel.
[26.] Von den Edlen geſteinen/ Das xviij. Crpitel.
[27.] Von der ſteinen wunderwerck-Das xix. Capittel.
[28.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnnd kunſtlichen ſachen/ Das ſechſt Bůch Von den zweigen oder gewechſen/ vnnd was daruon kommet. Von den gewächſen vnnd jren vnderſchei-den/ Das xx. Capittel.
[29.] Von Planten vnnd gewechſen/ ſo anzeigend daß waſſer vnder jhnen vorhanden ſeye/ Das xxj. Capittel.
[30.] Von der gewächſen wunderzeichen-Das xxij. Capitel.
[31.] Wie man die Plantas vnnd gewächs inn gůtem bauw vnnd ehren halten ſoll/ Das xxiij. Capitel.
[32.] Von wein vnd eſſig/ Das xxiiij. Capitel.
[33.] Von anderen Saten vnnd dem Honig/ Das xxv. Capittel.
[34.] Wie die ding erhalten werdend/ ſo von den Plan tis oder gewächſen harkommend/ Das xxvj. Capittel.
[35.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen vnnd kunſtlichen ſachen/ Das ſibend Bůch Von den chieren/ vnnd was von inen kommet. Ein gemeine rechnung der thieren/ vnnd jr vnderſcheid/ das xxvij Capittel.
[36.] Von den vnuolkommen chieren/ Das xxviij. Capitell.
[37.] Von den Schlangen/ Das xxjx Capittel.
[38.] Wie man die kriechenden thier vnnd andere der geleichen vertreiben ſoll/ das xxx Capittel.
[39.] Von vierfüſſigen thieren/ das xxxj Capittel.
[40.] Wie man zů den vierfüſſigen thieren ſorg haben ſoll/ das xxxij Capittel.
[41.] Von der vierfüſſigen thieren eigen ſchafft/ Das xxxiij. Capitel.
[42.] Von den Vöglen/ Das xxxiiij Capittel.
[43.] Wie man zů den vöglen ſorg haben ſoll. das xxxv. Capittel.
[44.] Der vögel eigenſchafft. Das xxxvj. Capittel.
[45.] Von der fiſchen arch vnd vnderſcheid. Das xxxvij. Capitel.
[46.] Wie die fiſch zůerhalten/ vnnd ihre eigenſchafft/ Das xxxviij. Capittel.
[47.] Was von den Thieren kommet/ Das xxxix. Capittel.
[48.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen vnnd kunſtlichen ſachen/ Das acht Bůch Von dem Menſchen. Von Menſchlicher natur/ Das xl. Capittel.
[49.] Von den ſinnen/ Das xli. Capittel.
[50.] Von dem gemůt/ Das xlij. Capittel.
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61vſachen/ Das erſt bůch. ſo iſt von nöten das er in der Elementẽ gegne entſtande/ ſo er aber ein klei
nere enderung hatt/ ſo entſtath er on zweifel an dem him̃el.
Alſo ſichſt du
wie die menſchliche vernunfft/ mit einer ringẽ kunſt mag des him̃els heim
lichkeiten eroffnen.
Es iſt aber allen Cometen gemeyn auff dreyerley geſtalt bewegt zůwer-
den.
Die erſte bewegung iſt vonn Auffgang gegen Nidergang/ wie auch
alles andern geſtirns/ vnd das inn vier vnd zwentzig ſtunden.
Die andern
von Nidergang in Auffgang/ ongefahr ein theyl vnd grad des himmels/
faſt wie die Venus.
Dañ der Comet des 1532. jars/ als er an dem zwey vnd
zwentzigſten tag des Herbſtmonats angangen/ vnnd am dritten tag des
Chriſtmonats auffgehöret/ iſt in 71.
tagen/ auß dem 5. grad der Iunckfrau
wen/ in den 8.
grad des Scorpions kom̃en. Alſo iſt der allein in 71. tagẽ 163.
grad der lenge nach an dem Zodiaco fürgefaren/ alle tag namlich einẽ grad
minder.
Auß wöllichem iſt offenbar/ dz der nit mag vnder dem Mon ſein/
dañ ſonſt wurde er nach ſeiner erſten bewegung ſchneller lauffen dann der
Mon.
Dañ es iſt bekannt/ das der Mon in 24. ſtunden/ nach der rechnũg
der erſten bewegung 13.
grad hinderſich weicht.
Die dritte bewegung iſt die gröſte/ vnd das nach der breite/ das mit vn-
gläublicher ſchnelle einer jetz gegen mitnacht/ der ander gegen mittag do-
har fahrt/ wölcher lauff dañ beſchicht/ wañ die Cometen bey den Polis ent-
ſtond.
dañ ein kleine enderung des orths/ ſo mans gegen dem Zodiaco ver-
gleichet/ machet in der breite ein groſſe enderung.
Es ſeind aber ſunſt noch andere bedeütungen der Cometen/ ſo ein jeder
in ſonderheit hatt/ wölche auß deſſen vrſachen genommen werden.
von de-
nen aber habend wir gnůgſam in den büchern geſagt ſo wir über den Ptole
meum geſchriben habend/ vnd die leer von den zeichen genommen.
Nun wöllend wir auch die vrſachen vnd geſtalten deren ſympathia vnd
11Sympathia antipathia/ oder mitleidenden gleichförmigkeyt vnd widerwertigkeyten
ergründen/ dañ es iſt bekannt/ das allwegen zwiſchen der vrſach vnd dem
werck etwz gleichung vnd änligkeyt iſt/ deßhalben auch zwiſchen dem him
mel vnd den Elementen/ zwiſchen der Soñen vnd dem lufft/ vnd denẽ ſo
ſich des luffts fröuwend/ als do iſt das hertz/ zwiſchen dem Mon vnd allen
feüchten dingen von wegen des waſſers/ derhalben auch mit den fiſchen/
krebßen/ höltzern vnd feüchtigkeiten.
Die andere gattung iſt von wegen gleichförmigkeit der qualiteten/ nitt
222 nur einfach/ dañ ſonſt were es in allen/ ſonder die einanderen änlich ſeind.
Es ſeind aber allein zwo erſte qualiteten als ſonſt geſagt iſt/ namlich die
33Allein zwo er
ſte qualiteten.
wörme vnd die feüchte.
Dañ dieweil in der warheit allein zwey ding einan
deren zůwider ſeind/ als die ſich in dem ſinn vnnd vernunfft beradtſchla-
gend/ was dem einen ab gath/ das nimbt bey dem anderen zů/ wann aber
die wärme von der wirckung auff höret/ wirt nicht mehrs/ ſonder minders
gehandlet/ wañ aber die feüchtigkeyt an dem ſo die entpfacht/ gemindert
wirt/ ſo kom̃et kein widerwertige handlũg an deren ſtatt/ ſonder die hand-
lung wirt allein geminderet/ als wann einer nit vil ſihet/ ſo thůt er nichts
anders/ ſonder ſihet allein ſo vil weniger/ ſo vil das geſicht blöder iſt/ da-
rumb iſt die blindheit ein priuation oder entziehung/ vnd nit ein qualitet.
alſo habend die thum̃en vnd hörloſende nichts anders/ dann das ſie nit wol
hörend/ darumb iſt die thum̃heit allein ein priuation.
Der gſtalt wz kalt iſt/

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