Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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457cccciſachen/ Das acht bůch.
Es iſt aber die gantz kugel/ wie ein ſchöner krantz/ an wölchẽ etlich edel-
geſtein
oder blůmen ſcheinen/ vnder wölchen etliche ein kleinere/ die ande-
re
ein größere zeyt wärẽ.
Diſes ſeind die weyßẽ/ in wölcher anfang vnd end
man
wunderbare ding ſicht/ dieweil die ober him̃liſche verſtendtlich kugel
in
jnen leüchtet.
Es beleibt auch diſe allwegen/ alſo daß die neüwe theil ver-
derben
/ vnd andere an die ſtatt wachſen/ wie auch die erden bleibt vnd ſich
enderet
.
Man vermeinet auch nit daß ſich diſe gar endre/ weil die theil ſo ge
enderet
werden/ gar klein ſeind.
ja man vermeinet es enderẽ ſich gar nicht/
weil
für für dz ein auff das ander volget.
Doch ſeind etliche theil dunckel
vnnd
vnnütz/ als die gegen den Parthieren/ Scythieren/ Araben ſthond.
Etliche ſeind gar ſchön als die Künig. diſe ſthond wie die knöpff/ darumb
ſicht
man in deren abgang etliche wunderbare ding.
dẽnach ſeind auch Pro
pheten
vnd geſatzgeber.
Alſo wirt die kugel allein durch diſe drey arthen er-
leüchtet
.
es ſtoſſend aber die theil an einanderen/ vnnd verzeerend ſich/ vor
ab
die nechere.
Die menſchen werden auff vier weg verglichen. erſten gegẽ Gott/ wöl
11Menſchẽ vier
faltige
ver-
gleichung
.
che from̃ genennet werden.
Deren beluſtigung ſthet in erkañtnuß der höch
ſten
dingen/ oder der heimlichen/ oder in tugetreichen wercken.
darumb iſt
ein
from̃ mann eben das/ ſo auch der weyß.
Zům anderen gegen ſeiner ſelbs
eigen
vollkommenheit/ die werden fürſichtig genennet.
deren beluſtigung
ſthet
in reichthum̃en/ vnd ghond mit großen vnd burgerlichen geſchefften
vmb
.
Demnach gegen den weyberen/ wölche weybiſch genennet/ deren wol
luſt
ſthet in luſt vnd freüden.
letſt gegen den wilden thieren/ vnnd wer-
dend
wild genennet/ deren wolluſt iſt iung vnnd alt marteren.
diſen
vieren
arthen mag man alle menſchen richten.
Dann ſie ſeind eintweders ge
neigt
nachzůlaſſen als die weybiſchen/ oder ſie ſeind in betrachtnuß göttli-
cher
wercken/ oder in menſchlichen/ oder in wilden ſachen.
Den weyſen gehört eigentlichen nutz zůſein/ den Künigen gehört /
anderen
zeſchaden.
dann mitt diſem vnderſcheid werdend ſie faſt vonn ein-
ander
abgeſünderet.
Die geſatzgeber aber habend zům theil beid arthen an
jnen
.
doch gehören ſie dem gemeinen man/ vnd den vnuerſtendigen/
wie
hargegen die Künig den beſten vnd verſtendigen/ darzů die weyſen
den geleerten.
Deßhalben kom̃en die Künig mit den weyſen überein/
werden
doch diſe beid durch die geſatz zerſtöret.
ich red aber von den neũwen
geſatzen
.
dann mit der zeyt mag man dern beiden nit manglen. doch
iſt
von dem in den ewigen heimlichkeitẽ geſagt.
Nun ſeye ge
nůg
angezeigt von der menſchlichen ſubſtantz mei-
nung
/ ſo man am beſten verſthen mag.
dann
die
warhaffte verborgne/ hat eben
auch
daß ſelbig end.

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