Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

Table of contents

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[51.] Von des menſchen wunderwerck/ Das xliij. Capitel.
[52.] Wie die kranckheiten wunderbarer geſtalt geheilet werden. Das xliiij. Capittel.
[53.] Von gemeinem iamer/ Das xlv. Capittel.
[54.] Von menſchlicher ſachen ſubſtantz vnnd weſen/ Das xlvj. Capittel.
[55.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen vnnd kunſtlichen ſachen/ Das neündt Bůch. Von Bewegungen. Von den Bewegungen ein gemeine rechnung/ Das xlvij. Capittel.
[56.] Von dem ſtättigen vnnd ewigen lauff-Das xlviij Capittel.
[57.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das zehendt Bůch. Von kunſtreichen feüwren. Von deß feüwrs krafft vnnd erhaltung/ Das xlix. Capittel.
[58.] Von diſtillierung vnd kochung/ das l Capitel.
[59.] Von der Alchemei/ Das li Capittel.
[60.] Von glaß kunſt/ Das lij Capittel.
[61.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das eilfft Bůch. Von gemeinen handtwercken. Von mancherlei künſten/ Das liij Capittel.
[62.] Von der ſchiff kunſt/ Das liiij Capittel.
[63.] Von der Architeetur vnnd bauwkunſt/ Das lv. Capittel.
[64.] Von Inſtrumenten vnnd geſchirren/ Das lvj. Capittel.
[65.] Schöne zůſammen fügun gen. Das lvij Capittel.
[66.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das zwölfft Bůch. Von ſubteylen Handwerchen. Von wunderbaren werchen/ Das lviij Capitel.
[67.] Ein wunderbarer weg die Ephemerides zů zebe/ reiten/ Das lix Capittel.
[68.] Beſonderer landſchafften Beſchreibung/ das lx Capitel.
[69.] Von der occultation oder verberg kunſt/ Das lxj Capittel.
[70.] Von wunderbaren handlungen/ Das lxij Capittel.
[71.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das dreyzehend Bůch. Von ſchlechten künſten. Von nochgültigen erfarnuſſen/ Das lxiij. Capittel.
[72.] Was zů der ſchreibkunſt gehört/ Das lxiiij Capittel.
[73.] Von anſtreichungen vnnd zierung/ Das lxv Capittel.
[74.] Von wollüſten/ Das lxvj Capittel.
[75.] Von den farben/ geruchen vnd geſchmacken matery/ Das lxvj Capittel.
[76.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das vierzehend Bůch. Von heimlicher waarſagung. Ob die waarſagung ſeie/ vnnd ob ſie in allen din/ gen vorhanden/ Das lxviij Capittel.
[77.] Von feürigen wunderzeichen. Das lxix Capittel.
[78.] Von wunder zeichen die in dem lufft beſchehen/ Das lxx Capittel.
[79.] Von wunder zeichen ſo in waſſeren ſeind-Das lxxj Capittel.
[80.] Von wunder zeichen auff erden/ Das lxxij Capittel.
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577dxxiſachen/ Das zwölfft bůch. bedencken/ vnnd die ewigen künſt meyden. Die gaab der verheiſſenen růw
begere ein abbruch.
Ir vnglückhaffte weyßloßen nemmend die zůkünfftige
ſpectackel an/ vnnd der gůten herren regierung.
Ir frölichen ziechend faſt
auß/ merckend auff die kurtze regel der beywonung.
Man ſoll deß gewalti-
gen erlöſers der erden geſang miltigcklich annemmen.
O jr ellendẽ Chriſten
bedencken diſes.
Die nideren ding farend ſchneller daruon/ nemmend fleyſ
ſig die laſter an/ die nebel werden zerghon.
O jr rechten Chriſten förchten jr
eüch/ bedencken mit freüden das gůt/ vnnd das immerwerend zeil der prie
ſteren vnſers fürſtẽ.
Diſes iſt die vngereümpt (doch můß man die wort wie
ſie von jm zů Latein beſchriben/ zů handen nem̃en) vnd thorechte ordnung
einer gar langen red/ wölches iñhalt iſt.
Es nim̃et mich wunder daß in die
thorechte erfindung Trithemij/ ein weidlicher mañ ein außlegung gſchribẽ
hat.
Du ſagſt aber/ wie ghet diſes zů? mã hatt ſein bůch getrucket/ vñ magſt
du mit diſem exempel den handel faſſen.
Diſe ſach iſt der zeyt nit wert/ wañ
ſie ſchon durch ſich ſelbs nit genůg verſtẽdtlich were.
doch will ich es in kurtz
eroffnen.
Es ſeind ſechs oder ſieben ordnung bůchſtaben/ wölliche wir ein
Alphabeth nennen.
es iſt aber auff ein yeden bůchſtabenn ein wort gerich-
tet/ in dem verſtand ſo man ſonſt Epitheta oder zůſatz neñet/ vnd diſes al-
ſo/ daß man auß vyl ordenlich zůſamen thonen bůchſtaben zů letſt mag ein
red ſtellen.
wie du in dem exempel ſichſt.
11
A # Deus \\ Gott # Sapientiſsime \\ aller weyßeſt # Adiuua \\ hilff
B # Creator \\ ſchöpffer # Optime \\ aller beſt # Tuere \\ erhalt
C # Fabricator \\ bauwer # Eterne \\ ewiger # Protege \\ bedeck
D # Seruator \\ erlöſer # Miſericors \\ barmhertzig # Serua \\ erlöß
E # Author \\ anfenger # Iuſtiſsime \\ gerechteſter # Defende \\ beſchirm
Dann wann du (damitich ein exempel geb) DEA ſchreiben wilt/ ſo nim̃
in der erſten ordnung für das D Seruator/ für das E/ Iuſtiſsime inn der
anderen ordnnng/ dann das E iſt der ander bůchſtab/ wie dz D der erſt ge-
weſen.
vnd für dz A/ Adiuua/ in {der} dritten ordnung. alſo wirſt du ſagen Ser
uator iu ſtiſsime adiuua/ oder aller gerechteſter erlöſer hilff vnns.
Diſes iſt
ſein gantz ordnung/ über wölche erſo vyl bücher geſchriben hat.
Man mag aber offt auß ſchlechtẽ erfindungẽ gar hüpſch ding bekom̃en/
22Alles heim-
lich zů be-
ſchreiben.
wie dañ diſes vnſer iſt.
Wir ſollen zwey bücher eines truck nem̃en/ als nãlich
deß Plinij o{der} Ciceronis Epiſtlẽ/ vñ liß den verſtand/ wölchẽ du außtruckẽ
wilt/ auß den geſambleten worten zůſammen.
eintweders durch alle bletter
inn den linien ſo ein zaal haben/ oder in einem blatt/ doch daß die linien ihr
ordnung behalten.
oder in beiden/ doch dz ein rechnung der zal gehaltẽ wer
de.
Rechnẽ aber allwegẽ drey linien zůſamẽ/ damit es leicht ſeye. doch iſt der
erſt vnd dritt weg beſſer.
Wañ diſe epiſtel außgemachet/ můß man ein ande
re auß vorgendẽ worten/ o{der} auß denẽ ſo zů nechſt harnach volgen ſteilẽ.

mag aber in allẽ die caſus/ tẽpora/ numeros/ modos/ vñ genera/ o{der}

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