Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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[61.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das eilfft Bůch. Von gemeinen handtwercken. Von mancherlei künſten/ Das liij Capittel.
[62.] Von der ſchiff kunſt/ Das liiij Capittel.
[63.] Von der Architeetur vnnd bauwkunſt/ Das lv. Capittel.
[64.] Von Inſtrumenten vnnd geſchirren/ Das lvj. Capittel.
[65.] Schöne zůſammen fügun gen. Das lvij Capittel.
[66.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das zwölfft Bůch. Von ſubteylen Handwerchen. Von wunderbaren werchen/ Das lviij Capitel.
[67.] Ein wunderbarer weg die Ephemerides zů zebe/ reiten/ Das lix Capittel.
[68.] Beſonderer landſchafften Beſchreibung/ das lx Capitel.
[69.] Von der occultation oder verberg kunſt/ Das lxj Capittel.
[70.] Von wunderbaren handlungen/ Das lxij Capittel.
[71.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das dreyzehend Bůch. Von ſchlechten künſten. Von nochgültigen erfarnuſſen/ Das lxiij. Capittel.
[72.] Was zů der ſchreibkunſt gehört/ Das lxiiij Capittel.
[73.] Von anſtreichungen vnnd zierung/ Das lxv Capittel.
[74.] Von wollüſten/ Das lxvj Capittel.
[75.] Von den farben/ geruchen vnd geſchmacken matery/ Das lxvj Capittel.
[76.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das vierzehend Bůch. Von heimlicher waarſagung. Ob die waarſagung ſeie/ vnnd ob ſie in allen din/ gen vorhanden/ Das lxviij Capittel.
[77.] Von feürigen wunderzeichen. Das lxix Capittel.
[78.] Von wunder zeichen die in dem lufft beſchehen/ Das lxx Capittel.
[79.] Von wunder zeichen ſo in waſſeren ſeind-Das lxxj Capittel.
[80.] Von wunder zeichen auff erden/ Das lxxij Capittel.
[81.] Von der gewechſen wunder zeichen-Das lxxiij Capittel.
[82.] Von wunderzeichen an wilden vnnd vnge/ zempten thieren/ Das lxxiiij Capittel.
[83.] Von wunderzeichen an zamen thieren/ Das lxxv Capittel.
[84.] Von wunderzeichen an menſchen-Das lxxvj Capittel.
[85.] Von wunderwercken ſo ſich in geburten zůtragend/ Das lxxvij Capittel.
[86.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das fünffzehend Bůch. Von künſtlicher waarſagung. Weiſſagung auß mancherlei ſachen/ Das lxxviij Capittel.
[87.] Von der Chiromantey/ oder wie man von der hand har ſoll waarſagen/ Das lxxix Capittel.
[88.] Von betrugnuß/ gaucklerei/ vnnd zauberey/ Das lxxx Capittel.
[89.] Von wunderzeichen/ Das lxxxi Capittel.
[90.] Von vogelſchawung oder weiſ/ ſagung/ Das lxxxij Capittel.
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95xxxixſachen/ Das erſt bůch. das man ſie nach nitt in das land gebracht hatt/ wie auch die gewechs. wöl-
ches dañ am mehrſten in dẽ Inſlen geſchicht.
zů letzſt ſeind ettliche wölche
nitt mögend fürkom̃en/ weil die eigenſchafft jrer natur dẽ orth zůwi{der} iſt.
Wie vyl aber des lands vnd des orths natur an dem menſchẽ vermöge/
mag man am baſten verſthen/ wañ man auff {der} ſtetten gelenheyt acht hatt.
dañ wölchen boden die natur hatt abgeſünderet mitt einem waſſer/ oder
berg/ oder thal/ oder einem gähen ſteig/ oder bühlen/ deren burger mögẽd
keines wegs eins bleyben/ vnnd ſeind für vnd für zweyſpaltungen bey inẽ.

Man kan auch ſehen wie in der ſelbigen ſtatt die leyb vnd angeſicht der mẽ
ſchen/ auch ſitten vnnd geberden/ kranckheyt vnnd gſundheyt/ einander
vngeleich ſeind/ vnnd das alleinvon der ſtatt gelegenheit/ vnnd noch dem
ſie ſich gegen des him̃els theil haltet.
Alſo überkommen die tieffe ſöd die ge-
legenheyt der erden/ der waſſeren/ vnnd des luffts geſundheyt/ noch gele-
gen heytt der ſtatt/ wölche noch bey einanderen iſt/ ein ſolliche mechtige en
derung.
Es überkom̃end aber nitt allein die menſchen nach gelegẽheyt der landẽ
11Die thier en
deren ſich
noch den lã
den.
ein mechtigen vnderſcheid/ ſonder auch die gewächs/ vnd allerley thier vñ
fiſch.
dañ in dem roten vnd Indiſchen meer/ wirt alles/ ſo ein ſchalen hatt/
treffenlichen groß.
In Syrien habend die geyſſen gar lange ohren. In Cili-
cien aber habend ſie ſo lange vnnd weiche haar/ das man diſe/ wie die ſchaff
beſchäret.
In Scythia habend die wider@keine hörner. Es biegend auch die
ochſen in Syrien jre knoden an den ſchulterbletteren wie die Camelen.
Die
ſeüw werden nitt von den ſchlangen gebiſſen/ weil ſie feücht ſeind/ vnd ein
dapffere werme habend/ vyl minder auch in Scythia von den ſcorpionen.
doch ſterbend die/ wañ ſie von den Scorpionen geſtochen ſeind/ vnnd vyl
mehr die menſchen.
In gemein/ ſo ſeind alle thier vyl anderſt geſtalter in
Affrica/ wie auch in Europa ſtercker/ vnd in Aſia grim̃er/ als Ariſtoteles
ſagt.
Aber die gewächs ſeind in Affrica mancherley/ in Aſia krefftiger/ in
Europa milter vnnd minder ſchedlich.
Wie wolich geſagt/ dz die Lappier mẽſchen zů außerſt in der welt wonẽ/
22weittgeleg@
ne völcker.
iſt doch bekant das diſes ein gemeiner nam̃ geweſen/ weil auſſerthalben di-
ſen vñ mittnachtiſchen die Biarmier ligen/ wölcher lãdſchafft biß zů dem
Polo ſich erſtrecket.
auff diſe ſtoſſend gegen vns võ auffgãg der Soñen die
Scricfinien.
diſe ſtreckend ſich biß zů dẽ weyſſen ſehe/ zu end in Moſchouiẽ/
gegẽ Mittag.
zů Nidergãg ligẽd die Finmarcher. Gegẽ dẽ weyſſen ſehe über
bey Nidergang ligt das land Tornia/ vnd demnach diſe ſo warlich Lappiẽ
genennet/ vnnd zů letzſt gegen Nidergang die Frondaner.
Deßhalben find
diſe land alle on vnderlaß voll ſchnee vnnd eyß/ es ſeind auch die nächt vyl
tag lang/ alſo das Ptolomeus diſe für vnbewonet haltet.
Gegen diſem land/ doch auch vnder Mittnacht/ ſeind ettlich land/ ſo dẽ
Inſlen gleich ſeind.
wie dañ auch den Geten beſchicht. dañ weil vnder Mitt
nacht gar vyl waſſer vnd das erterich vneben/ mieſſend auch vyl bech ſein/
vñ laufft das meer allenthalben auff das land/ alſo das die erden der maſſẽ
mitt waſſer vm̃geben/ als wañ es Inſ len werend.
Wölche aber vn{der} dẽ Polo
wonend/ habend die Soñen nim̃er neher bey inen lxvj grad vnnd ein hal-
ben.
zum aller weytteſten aber cxiij grad/ vnnd ein halben.
Die aber vnder dem Aequinoctio ligend/ denen ſtath die Soñ/ ſo ſie am
nechſten iſt/ im jar zweymal ſchnůr ſchlecht ob dem haupt/ vnnd wann ſie

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