Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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[81.] Von der gewechſen wunder zeichen-Das lxxiij Capittel.
[82.] Von wunderzeichen an wilden vnnd vnge/ zempten thieren/ Das lxxiiij Capittel.
[83.] Von wunderzeichen an zamen thieren/ Das lxxv Capittel.
[84.] Von wunderzeichen an menſchen-Das lxxvj Capittel.
[85.] Von wunderwercken ſo ſich in geburten zůtragend/ Das lxxvij Capittel.
[86.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das fünffzehend Bůch. Von künſtlicher waarſagung. Weiſſagung auß mancherlei ſachen/ Das lxxviij Capittel.
[87.] Von der Chiromantey/ oder wie man von der hand har ſoll waarſagen/ Das lxxix Capittel.
[88.] Von betrugnuß/ gaucklerei/ vnnd zauberey/ Das lxxx Capittel.
[89.] Von wunderzeichen/ Das lxxxi Capittel.
[90.] Von vogelſchawung oder weiſ/ ſagung/ Das lxxxij Capittel.
[91.] Von weiſſagung auß der eingeweiden beſichtigung/ Das lxxxiij Capittel.
[92.] Von ſtimmen vnnd gethöß ſo der natur zů wider/ Das lxxxiiij Capittel.
[93.] Von mancherlei ſtimmen/ Das lxxxv Capittel.
[94.] Von geſichten vnd geſpenſten auß falſchen vrſachen Das lxxxvj Capittel.
[95.] Von des gemüt weiſſagnng/ Das lxxxvij Capittel.
[96.] Weiſſagung deß vngewitters/ Das lxxxviij Capittel.
[97.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das ſechßzehend Bůch. Von ſachen ſo über die natur zů verwunderen. Von ſiglen/ Das lxxxix Capittel.
[98.] Von nateürlicher Magia vnd waar ſagung/ Das xc. Capittel.
[99.] Von der kunſt magia nach Artefier vnd Mihinier art/ Das xcj Capittel.
[100.] Zů erſt beſchreibt er der Planeten Characteren alſo.
[101.] Der ringen aber alſo.
[102.] Der ſigillen alſo.
[103.] Von Precantationen/ geſegnen/ oder be beſchwerungen/ Das xcij Capittel.
[104.] Von Geſpenſten/ Geiſteren/ oder Teüfflen vnnd todten/ Das xciij Capittel.
[105.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das ſiebenzehend Bůch. Von Sachen ſo wirdig zů beſchreiben. Von mancherlei ſitten der völckeren/ Das xciiij Capittel.
[106.] Von mancherlei ſpraachen/ Das xcv Capittel.
[107.] Von Stetten vnd anderen namhaff ten dingen/ Das xcvj Capittel.
[108.] Von ſchatzen/ Das xcvij Capittel.
[109.] Libereien bücher vnd mancherlei exempel der alten koſtlichkeit/ Das xc viij Capittel.
[110.] Em aufflöſung von dem end har/ durch wölche man der erfundenen dingen gebrauch haben mag. Das xcix. Capittel.
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page |< < (ccccxxxix) of 997 > >|
485ccccxxxixſachen/ Das neündt bůch. angel ſchnell ſeind. Alſo hab ich geſehen daß ein große glockẽ zů Pareyß von
einem allein/ durch ein fůßſtoß faſt auff das drittheil vmbgetriben ward.
Es ſeye die glocken A bey der ſtangen B/ alſo daß
57[Figure 57]E C B A f D der balck A B C vmb ghen möge von dem B gegen dẽ
C/ vnnd eines auff das ander hinaber fahre in der be-
wegung/ ſo wirt das A B C gegen der rechten vnnd
lincken hand ghen.
dieweil dann das A zů nechſt bey
der wag zünglin ſthet/ von deß laſt wegen B C/ {der} lãg
iſt/ vnnd die ſtang vmblauffet/ wirt das A auß dem C leichtlich mögen ge-
triben werden.
Weil aber das D weyt von dem C ſthet/ wirt das C auß dem
D leichtlich bewegt werden/ darzů das A gar gering.
Alſo ſeye zů einẽ exem
pel das D F der ſechßt theil deß vmbgangs C D.
weil dann das C vnnd D
in einer zeytt vmblauffend/ wirt das C ſo vyl leichter vmbfahren dann ſein
ſechßter theil/ ſo vyl deß D F proportz größer/ dann der ſechßt theil deß
vmbgangs.
Von dem ſtättigen vnnd ewigen lauff-
Das xlviij Capittel.
ES iſt kein zweyffel der ſtättig vnnd im̃erwerend lauff ſeye an kei
11Himel allein
ein ewigen
lauff.
nem orth gantz vnd gar/ dann nur am him̃el.
dann ob deß meers
von vnd zůlauff/ auch der flüſſen gang für vnd für hinab fahrt
mit ſampt der ſubſtantz/ vnd aber doch das gantz nit ewig nach
@m̃er weret/ iſt auch die bewegung nit im̃erweret.
dañ es mag nit
ein bewegung geben/ wañ das ding ſo bewegt wirt/ nit eines iſt.
diſes mag
auch in denẽ bewegungẽ nit ſein/ ſo mit kunſt zůbereittet/ als in büchern võ
Subtiliteten angezeigt.
dann es hat alles ſeinen anfang von dem geſtrack-
ten lauff.
Es hatt aber der geſtrackt lauff ſein ſitum vnnd gelegenheit. was
aber ſein gelegenheit hatt/ fahret zů dem zeil.
darumb iſt deß immerweren-
dens lauffs rechnung zů ring harumb/ dieweil es kein gelegenheit hat.
Ich
ſag aber vonn dem anfang vnnd nitt von der matery.
dann ein yede mate-
ry hat jr gelegenheit.
Was nun kein gelegenheit hat/ ſeind anfäng ſo ziehen/ oder von jnẽ trei
bend nach eigenſchafft jrer natur/ wie der ſtein Herculeus oder Magnet.
deßhalben můß man in dẽ runden laſt/ auch von dem ſtein vnd eyſen/ weil
nicht anders zeücht diſen lauff/ erfindẽ/ oder gar nit.
dẽnach můß allwegen
mehr gezogen dañ behalten werden/ vnd widerumb mehr hingetriben/ dañ
geſtellet werden.
wann nun diſer exceß vnd außgang zwyfach worden/ wirt
ein immerwerender lauff darauß.
er mag aber nit allwegen mehr an ſich zie-
hen dann behalten/ es ſeye dann diſes ſo gezogen wirt/ etwas necher/ dann
das ſo behalten wirt.
vnd geleicher geſtalt etwas anders auß diſen. doch ver
derbet vnder denen der ſtaub/ feüchte/ vnd alter den ſtein.
deßhalben iſt es
im̃erwerend als die ſeel.
für ſich ſelbs iſt jm wol alſo/ aber ſonſt tödtlich als
in dem leib.
Es verhinderet aber das alter/ roſt/ vnnd verſchleiſſung auch
das inſtrument/ vnd nit allein den ſtein.
Es vermeinet auch deßhalbẽ Antonius võ Fantis ein Teruiſiner/ zů vn
ſeren zeyttẽ ein faſt geleert vñ verſtendig mañ/ es möchte ein inſtrument ſo
für vnnd für bewegt wurd/ mit ſollicher kunſt bereittet werden/ als ich har

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