Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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[81.] Von der gewechſen wunder zeichen-Das lxxiij Capittel.
[82.] Von wunderzeichen an wilden vnnd vnge/ zempten thieren/ Das lxxiiij Capittel.
[83.] Von wunderzeichen an zamen thieren/ Das lxxv Capittel.
[84.] Von wunderzeichen an menſchen-Das lxxvj Capittel.
[85.] Von wunderwercken ſo ſich in geburten zůtragend/ Das lxxvij Capittel.
[86.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das fünffzehend Bůch. Von künſtlicher waarſagung. Weiſſagung auß mancherlei ſachen/ Das lxxviij Capittel.
[87.] Von der Chiromantey/ oder wie man von der hand har ſoll waarſagen/ Das lxxix Capittel.
[88.] Von betrugnuß/ gaucklerei/ vnnd zauberey/ Das lxxx Capittel.
[89.] Von wunderzeichen/ Das lxxxi Capittel.
[90.] Von vogelſchawung oder weiſ/ ſagung/ Das lxxxij Capittel.
[91.] Von weiſſagung auß der eingeweiden beſichtigung/ Das lxxxiij Capittel.
[92.] Von ſtimmen vnnd gethöß ſo der natur zů wider/ Das lxxxiiij Capittel.
[93.] Von mancherlei ſtimmen/ Das lxxxv Capittel.
[94.] Von geſichten vnd geſpenſten auß falſchen vrſachen Das lxxxvj Capittel.
[95.] Von des gemüt weiſſagnng/ Das lxxxvij Capittel.
[96.] Weiſſagung deß vngewitters/ Das lxxxviij Capittel.
[97.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das ſechßzehend Bůch. Von ſachen ſo über die natur zů verwunderen. Von ſiglen/ Das lxxxix Capittel.
[98.] Von nateürlicher Magia vnd waar ſagung/ Das xc. Capittel.
[99.] Von der kunſt magia nach Artefier vnd Mihinier art/ Das xcj Capittel.
[100.] Zů erſt beſchreibt er der Planeten Characteren alſo.
[101.] Der ringen aber alſo.
[102.] Der ſigillen alſo.
[103.] Von Precantationen/ geſegnen/ oder be beſchwerungen/ Das xcij Capittel.
[104.] Von Geſpenſten/ Geiſteren/ oder Teüfflen vnnd todten/ Das xciij Capittel.
[105.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das ſiebenzehend Bůch. Von Sachen ſo wirdig zů beſchreiben. Von mancherlei ſitten der völckeren/ Das xciiij Capittel.
[106.] Von mancherlei ſpraachen/ Das xcv Capittel.
[107.] Von Stetten vnd anderen namhaff ten dingen/ Das xcvj Capittel.
[108.] Von ſchatzen/ Das xcvij Capittel.
[109.] Libereien bücher vnd mancherlei exempel der alten koſtlichkeit/ Das xc viij Capittel.
[110.] Em aufflöſung von dem end har/ durch wölche man der erfundenen dingen gebrauch haben mag. Das xcix. Capittel.
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817dcclxiſachen/ Das ſiebenzehend bůch. ſo feiſt vnd ſcharpff ſeind. der ſtaub verderbt auch eigentlich diſe ding/ vnd
der wind das helffenbein.
Der zibeten vnnd andere ding/ ſo nitt langwi-
rig/ verderben allein vonn der werme/ feüchten lufft/ oder ſtaub.
darumb
ſoll man die in trogen behalten/ vñ etwann den lufft darzů laſſen/ vñ doch
nit zů vyl.
Die bücher ſoll man auch alſo behalten. dañ man ſoll fleyſſig acht
nem̃en/ daß ſie nit durch ein feüchtigkeit verderbẽ/ võ dem ſtaub gefreſſen
oder von den thieren/ vorab den ſchaben vnnd meüßen zernagt werden.
Die ſchätz ſeind gemeinlich bey großẽ Küngen/ welcher vorelteren lang
glücklich geregiert/ als bey dem Türcken/ vnſerem Keyßer/ vnnd dem Kü
nig in Franckreich/ auch den Küngen in Orient/ vorab wann ſie ein liebe zů
edlen dingen/ gůten künſten/ vnnd alten ſtucken haben.
In Sant Dionyſien tempel waren zimmliche große geſchirr auß dẽ Acha
ten zůbereitet/ doch übertraff die kunſt die gröſſe vnnd matery/ es warend
auch andere von edlen geſteinen/ darzů ettliche edel geſtein vnnd manche
zeichen der antiquitet vnnd alter/ als deß biſchoff Turpini ſchwert/ ſo zů
deß groſſen Keyßer Caroli zeytten gelebt.
es was leicht wie einem alten mã
wol gezimmet.
hargegẽ auch ein ſchweres/ welches ich kümerlich mocht auß
zeichen/ wie wol es kurtz war/ welches der iunckfrauw Iohaña geweſen/ ſo
vorzeytten die Frantzoſen von der Engellender dienſtbarkeit erlediget/ dz
man alſo auß der ſchwere der iunckfrauwen ſtercke erkennen mögen.
Es warend auch der Küngen gezierd darinnen/ wañ man ſie krönet/ als
das ſchwert/ ſporen/ cronen/ helm/ kleidung vnd anders/ an welchem min
der gelegen iſt.
Vnder anderen was auch ein klauwen/ einem rinds horn
geleich/ ſo eines Greyphen ſolte geweſen ſein/ anzeigende/ daß deſſelbigen
thier fůß/ in der ſtat/ in einem tempel/ zů nechſt bey dem radthauß hienge.
Ich hab aber deß kein gewüße kundtſchafft/ ich hab allein denn klauwen
geſehẽ.
ich mag auch nit wüſſen was für ein thier ſemlichen groſſen klauwen
haben möchte/ es were dann ſach daß man ein rinds horn außgehület/ vnd
auß kunſt etwas der natur geleich gemachet hette.
An anderen orthen ſeind
bildnuſſen vnnd ſeül vor langen zeytten gemachet/ wol gebutzete bücher/
thier/ vnnd wunderbar gewechs/ auch mancherley völckeren waffen vnnd
inſtrument/ ſchöne edelgeſtein/ welche ſeltzam vñ faſt groß ſeind.
als zů Ge
nua iſt ein bächer von Smaragd.
Bey dem Türckiſchen Keyßer ſeind ada-
manten vnnd Carfunckel/ ſo gar theür ſeind/ vnnd beſſer dann ein ſtatt/ ia
ein gantzes land.
Was aber in beſondere gemach gehöret/ iſt minder dann
die ſchätz/ als beſondere reichtum der Künigen.
Es was etwas gleichför-
mig in der ſelbigen kirchen/ namlich ein geſchirr mitt metalliſchen dünnen
blettleinen/ ſo in ein gewicht gehencket (ſie warend möſchen damit ſie ein grö
ßeren ſchein hetten) alſo wann man das geſchirr ein malen bewegt/ ſtůnden
die bletter nit mehr ſtill.
doch iſt diſes kindiſch. Man ſoll aber die geſchirr/ ſo
auß Caſien rören/ oder mancherley meerſchalen gemachet/ nitt verachten/
alſo auch vyl andere ding ſo jm meer oder einödenẽ gefunden/ o{der} auß weyt-
ten landen gebracht/ oder ongefahr erfunden/ oder da die kunſt die matery
übertriffet/ oder darab man ſich ongefahr verwundert/ oder welches auß al
ter ein anſehen bekommen/ oder ein gunſt durch den werchmeiſter erlãget/
oder ſo die ſeltzamkeit den luſt mehret.
Man fraget auch gemeinlich/ wel-
11Schätz ſo ver
graben, bleibẽ
nit an irẽ ort.
ches zwar wol zů verwunderen vnd ſich offt begibt/ wie ich dann ſelbs acht
genom̃en/ warũb die verborgene ſchätz/ wañ ſie von denẽ welche ſie behaltẽ

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