700dcxliiijVon mancherlei wunderbaren
So vyl aber die ſeügenden kinder belanget/ oder ſo noch zart ſeind/ hat
man gar bald verfälet/ wañ man ſie in henden vmbballet/ oder anſicht vñ
küſſet. dann weil diſe ein ſtinckenden athem habend/ ſchaden ſie offt deren
lungen/ alſo daß ſie die ſchwindſucht bekommen.
man gar bald verfälet/ wañ man ſie in henden vmbballet/ oder anſicht vñ
küſſet. dann weil diſe ein ſtinckenden athem habend/ ſchaden ſie offt deren
lungen/ alſo daß ſie die ſchwindſucht bekommen.
Sonder es iſt auch nateürlich/ vnnd lernet ſolliches die erfarung.
dann
es iſt bekanndt/ daß etliche ſchlangen vorhanden/ wölliche allein durch ihr
anſchauwung den menſchen vmbbringen. Man vermerckt auch in den Me
talliſchen ſpieglen die maaſen von einer frauwẽ/ ſo jr zeyt vnd blůmen hat/
wiewol man diſes komlicher zů jrem athem rechnen möchte. Dem ſeye wie
im wölle/ weil ſie auff ſo vyl weg mögen ſchadẽ thůn/ ſoll man es nit gar für
ein fabel haben wann ſie ſchaden thůnd. es iſt auch nit gůt daß man ihnen
die kinder vertreüwe.
es iſt bekanndt/ daß etliche ſchlangen vorhanden/ wölliche allein durch ihr
anſchauwung den menſchen vmbbringen. Man vermerckt auch in den Me
talliſchen ſpieglen die maaſen von einer frauwẽ/ ſo jr zeyt vnd blůmen hat/
wiewol man diſes komlicher zů jrem athem rechnen möchte. Dem ſeye wie
im wölle/ weil ſie auff ſo vyl weg mögen ſchadẽ thůn/ ſoll man es nit gar für
ein fabel haben wann ſie ſchaden thůnd. es iſt auch nit gůt daß man ihnen
die kinder vertreüwe.
Deßhalben iſt bekanndt/ daß man diſe auch offt billich ſtraffet/ weil ſie
11Hex@n ſol mã
ſtraffen. begerend zů ſchedigen/ oder auch von wegen ihrer gottloßheit. doch ſeind ſie
der mehrtheil allein thorechtig. man mag ſie auch nit zů vollkommener ver
iecht vnnd bekanndtnuß bringen/ ſo deß tods werdt ſeye/ wie dann in die-
ben/ mörderen/ vnnd anderen ſchandtlichẽ menſchen beſchicht. Es iſt aber
alles voll eyttelkeit/ lugen/ hendlen ſo wider einander/ vnd vnſtandhaff-
tigkeit. dann daß man ſagt wie all jr ſachen zůſammen ſtimmend/ vnd daß
die abweſenden ſolliches bezeügend/ iſt aber erdichtet. ſie kommen aber nit
mit einander über ein/ dann allein von dem tag ihrer verſammblung/ weil
gantz gemein vnder ihnen/ wölcher es ſein ſoll.
11Hex@n ſol mã
ſtraffen. begerend zů ſchedigen/ oder auch von wegen ihrer gottloßheit. doch ſeind ſie
der mehrtheil allein thorechtig. man mag ſie auch nit zů vollkommener ver
iecht vnnd bekanndtnuß bringen/ ſo deß tods werdt ſeye/ wie dann in die-
ben/ mörderen/ vnnd anderen ſchandtlichẽ menſchen beſchicht. Es iſt aber
alles voll eyttelkeit/ lugen/ hendlen ſo wider einander/ vnd vnſtandhaff-
tigkeit. dann daß man ſagt wie all jr ſachen zůſammen ſtimmend/ vnd daß
die abweſenden ſolliches bezeügend/ iſt aber erdichtet. ſie kommen aber nit
mit einander über ein/ dann allein von dem tag ihrer verſammblung/ weil
gantz gemein vnder ihnen/ wölcher es ſein ſoll.
Wann man aber diſes argument recht vnnd fleyſſig examinieret/ befin-
det es ſich daß diſe kunſt gentzlich ein betrug/ vnnd daß ſie nit recht zůſam-
men kommen. dann es möchte eine ihren hundert anzeigen/ weil noch ihrer
zeügnuß ſo vyl bey einander werend. Sie zeigend aber allein diſe an/ ſo jnen
auß hörſagen/ oder weil ſie die geſehen/ bekañdt/ wölche ſie nitt in jrem ſpil
(dann alſo nennen ſie jr geſicht) ſonder auß dem gehör vnd geſprech/ erken
net haben.
det es ſich daß diſe kunſt gentzlich ein betrug/ vnnd daß ſie nit recht zůſam-
men kommen. dann es möchte eine ihren hundert anzeigen/ weil noch ihrer
zeügnuß ſo vyl bey einander werend. Sie zeigend aber allein diſe an/ ſo jnen
auß hörſagen/ oder weil ſie die geſehen/ bekañdt/ wölche ſie nitt in jrem ſpil
(dann alſo nennen ſie jr geſicht) ſonder auß dem gehör vnd geſprech/ erken
net haben.
Dieweil aber etliche zweyfflend ob diſes ihnenn wachend oder ſchlaf-
fend begegne/ iſt gewüß daß es jnen zů beiden zeyten beſchicht. dann ſie ſe-
hend vnd hörend ein ding/ weil ſie jm eigentlich vnd ſteyff nochgedencken/
darzů dem ſelbigen glauben geben. wie auch Raſis von dem ſagt/ wöllicher
auß großer thorheit vermeinet/ er wer ein han/ vnd ſtůnd zů gewüſſer zeyt
auff/ damit er wie die hanen kräyete. Es wirt auch diſer wohn vnnd geſicht
durch das geſprech/ ſo ſie mit einanderen fürend/ faſt beſtetiget. Sie kom-
mend auch nitt offt zů diſem ſpil/ dann es ſeind etliche wölche vermeinen/
ſie kommend im iar kümerlich dreymal dahin. wann auch diſes beſchicht/
meinend die/ ſie ſeyend hingangen/ vnnd thůnd doch diſes nit mit willen/
wiewol es auch etwan (wie geſagt) bſchicht/ vorab durch etlicher ſalbẽ hilff.
fend begegne/ iſt gewüß daß es jnen zů beiden zeyten beſchicht. dann ſie ſe-
hend vnd hörend ein ding/ weil ſie jm eigentlich vnd ſteyff nochgedencken/
darzů dem ſelbigen glauben geben. wie auch Raſis von dem ſagt/ wöllicher
auß großer thorheit vermeinet/ er wer ein han/ vnd ſtůnd zů gewüſſer zeyt
auff/ damit er wie die hanen kräyete. Es wirt auch diſer wohn vnnd geſicht
durch das geſprech/ ſo ſie mit einanderen fürend/ faſt beſtetiget. Sie kom-
mend auch nitt offt zů diſem ſpil/ dann es ſeind etliche wölche vermeinen/
ſie kommend im iar kümerlich dreymal dahin. wann auch diſes beſchicht/
meinend die/ ſie ſeyend hingangen/ vnnd thůnd doch diſes nit mit willen/
wiewol es auch etwan (wie geſagt) bſchicht/ vorab durch etlicher ſalbẽ hilff.
Deßhalben ſoll niemand achten/ daß diſe hexen/ ketzeriſche weiber/ teüf
fel verehrer/ vnnd todſchlegerin/ deß tods nit wirdig ſeyend. Wañ aber die
that nit darbey/ vnd allein ein falſcher won vorhandẽ/ ſoll man ſie vn{der} die
narren zellen/ doch iſt auch diſe thorheit gefahrlich. deßhalbẽ wañ ſie ſich nit
fel verehrer/ vnnd todſchlegerin/ deß tods nit wirdig ſeyend. Wañ aber die
that nit darbey/ vnd allein ein falſcher won vorhandẽ/ ſoll man ſie vn{der} die
narren zellen/ doch iſt auch diſe thorheit gefahrlich. deßhalbẽ wañ ſie ſich nit