438ccclxxxiiVon mancherlei wunderbaren
Deß leibs kranckheit ſeind mẽcklichem bekañt/ denen ſo darbey ſthond/
vnnd ſo ſie habend. deß gemüts kranckheit ſeind denen ſo ſie habend gantz
vnbekanndt/ den anderen aber nitt ſo faſt. Deßhalben ſicht man bey den
Barbaren/ vorab bey denen ſo Gott nitt erkennen/ daß ſie wie die kinder j-
nen ſelbs geiſter/ abgeſtorbenen/ vnnd deren geſellſchafft fürbilden/ vnnd
das vmb keiner anderen vrſach/ dann dz/ ſie anzeigten ſie weren nit gſund/
ob es wol waar wz. weil es nun falſch/ haltẽ ſie es für lobwirdig/ ſo doch gar
kein lob darhinder. Wañ ich aber von ſolchẽ auch etwas bezeüget hab ich es
der waarheit zů lieb vnd nit rhůms halben geredt. dañ ich hab die würdig-
keiten verachtet/ der Fürſten gunſt nicht nachgefragt/ nach dẽich angefan
gen für mich ſelbs mögẽ zů lebẽ/ hab auch auff kein reichtůmb nit geſehen.
Darũb weilich ſolches gethan/ hab ich ein an{der} fürnem̃en deß menſchlichen
lebens gehabt/ dañ ſonſt gemeinlich beſchicht/ eintweders auß irthũb/ o{der}
durch ein engel/ o{der} gewüß vrſachen. Wann aber yemand die ding/ ſo zů be-
ſchelten für lobwirdig achtet/ vnd jm felſchlichẽ zůſchreibt/ den ſoll mã für
vnſinnig halten/ vnd mit nießwurtz purgieren. Dergeleichẽ ſeind die Orien
taliſchẽ Indier geweſen/ vñ bey vns die freyheitbůbẽ vnd leichtferige leüt.
alſo daß mencklich/ ſo diſes anzeigt/ gantz einfaltig/ o{der} boßhafftig/ o{der} nar
ren ſeind. es werẽd dañ die/ ſo ein beſondere liebe zů der waarheit hettẽ/ wöl
che man nit vn{der} andere rechnen ſoll. Wañ die warheit möchte von Gott ab-
geſündert ſein/ woltich nit faſt achten/ wann man vmb der warheit willen
von Gott kein rechte meinung hette/ oder vmb Gottes willen von der war
heit. dochiſt von diſem an einem anderen orth gehandlet worden.
vnnd ſo ſie habend. deß gemüts kranckheit ſeind denen ſo ſie habend gantz
vnbekanndt/ den anderen aber nitt ſo faſt. Deßhalben ſicht man bey den
Barbaren/ vorab bey denen ſo Gott nitt erkennen/ daß ſie wie die kinder j-
nen ſelbs geiſter/ abgeſtorbenen/ vnnd deren geſellſchafft fürbilden/ vnnd
das vmb keiner anderen vrſach/ dann dz/ ſie anzeigten ſie weren nit gſund/
ob es wol waar wz. weil es nun falſch/ haltẽ ſie es für lobwirdig/ ſo doch gar
kein lob darhinder. Wañ ich aber von ſolchẽ auch etwas bezeüget hab ich es
der waarheit zů lieb vnd nit rhůms halben geredt. dañ ich hab die würdig-
keiten verachtet/ der Fürſten gunſt nicht nachgefragt/ nach dẽich angefan
gen für mich ſelbs mögẽ zů lebẽ/ hab auch auff kein reichtůmb nit geſehen.
Darũb weilich ſolches gethan/ hab ich ein an{der} fürnem̃en deß menſchlichen
lebens gehabt/ dañ ſonſt gemeinlich beſchicht/ eintweders auß irthũb/ o{der}
durch ein engel/ o{der} gewüß vrſachen. Wann aber yemand die ding/ ſo zů be-
ſchelten für lobwirdig achtet/ vnd jm felſchlichẽ zůſchreibt/ den ſoll mã für
vnſinnig halten/ vnd mit nießwurtz purgieren. Dergeleichẽ ſeind die Orien
taliſchẽ Indier geweſen/ vñ bey vns die freyheitbůbẽ vnd leichtferige leüt.
alſo daß mencklich/ ſo diſes anzeigt/ gantz einfaltig/ o{der} boßhafftig/ o{der} nar
ren ſeind. es werẽd dañ die/ ſo ein beſondere liebe zů der waarheit hettẽ/ wöl
che man nit vn{der} andere rechnen ſoll. Wañ die warheit möchte von Gott ab-
geſündert ſein/ woltich nit faſt achten/ wann man vmb der warheit willen
von Gott kein rechte meinung hette/ oder vmb Gottes willen von der war
heit. dochiſt von diſem an einem anderen orth gehandlet worden.
Petrus Cieza zeigt an/ er habe ein Indianer in dẽland Peru bey Bilca
geſehen/ wölcher für ein verſchnittnẽ/ ſein magt geartzet/ ſo geſchwer an {der}
ſcham/ vnd großen ſchmertzẽ hat/ vnd diſes allein mit einer feißten ſalbũg/
in wölche ein bulffer geſprenget von einẽ kraut/ ſo ein gäle blůmen hat/ vñ
gedorret/ oder ob einem liecht gebrennet wordẽ. Was ſolt diſes für ein wun-
der ſein/ wañ es auß deß giffts arth geweſen/ dieweil bey vns dz queckſilber
ſolches auch thůt/ darzů die napellen vñ ſteckruben/ wañ man ſie recht dar
zů thůt. Es wz ſonſt auch ein kraut im ſelbigen land gebreüchlich/ wölches
ein ſtarcken geſchmack in dẽ mund gab/ vnd die zän faſt weiß machet/ wann
man die ein ſtundlang darmit beribẽ. vnd iſt doch ſolches kein groß wũder.
geſehen/ wölcher für ein verſchnittnẽ/ ſein magt geartzet/ ſo geſchwer an {der}
ſcham/ vnd großen ſchmertzẽ hat/ vnd diſes allein mit einer feißten ſalbũg/
in wölche ein bulffer geſprenget von einẽ kraut/ ſo ein gäle blůmen hat/ vñ
gedorret/ oder ob einem liecht gebrennet wordẽ. Was ſolt diſes für ein wun-
der ſein/ wañ es auß deß giffts arth geweſen/ dieweil bey vns dz queckſilber
ſolches auch thůt/ darzů die napellen vñ ſteckruben/ wañ man ſie recht dar
zů thůt. Es wz ſonſt auch ein kraut im ſelbigen land gebreüchlich/ wölches
ein ſtarcken geſchmack in dẽ mund gab/ vnd die zän faſt weiß machet/ wann
man die ein ſtundlang darmit beribẽ. vnd iſt doch ſolches kein groß wũder.
Etliche ding helffen auch auß einer beſonderẽ eigenſchafft/ etlich auß ei-
11Blaſen zůhe @
len. ner vergleichung wun{der}barer geſtalt/ als wañ man drey rin{der} blaterẽ in waſ
ſer ſeüdet/ das waſſer außtrincket/ vnd demnach die blaſen dörret/ vnd mit
waſſer hinein trincket/ ſoll alle kranckheit {der} blaſen heilẽ/ vorab wañ man dẽ
harn nit behaltẽ mag. Alſo auch wañ man von einẽ gleichem zů einẽ andern
ſo jm gleich iſt/ kom̃ẽ. {der} gſtalt ſeind nit allein die erdigel/ ſon{der} auch die meer
igel zů einer kranckheit gůt. Man ſagt auch dz die meerigel/ beſon{der} gůt zů
dẽ kalten ſeych ſein ſollen. Alſo auch võ beſonderer eigenſchafft/ als wañ mã
die leüß vnd ſchüpẽ vertreibt mit krüſchwaſſer/ die kleyẽ hinwirfft/ vñ mit
ſaltz vnnd öl bereybt/ darzů mit hypomaratren ſafft oder kleinen fenckel.
Man ſagt auch daß Ambroſia kraut ſolle eigentlichen ein langes leben vnd
gůtt alter bringen. Man findet diſes kraut auch in Italien/ wiewol faſt
ſelten. wann man es aber ſäyet/ kommet es für. man erkennet diſes bald/
weil es allein an ſeinẽ ſaamẽ wie es dañ vyl wein bringt/ ein lieblichẽ geruch
hatt. es iſt kammechtig/ hatt bletter wie die rautten/ vnd ein faſt lange wur
11Blaſen zůhe @
len. ner vergleichung wun{der}barer geſtalt/ als wañ man drey rin{der} blaterẽ in waſ
ſer ſeüdet/ das waſſer außtrincket/ vnd demnach die blaſen dörret/ vnd mit
waſſer hinein trincket/ ſoll alle kranckheit {der} blaſen heilẽ/ vorab wañ man dẽ
harn nit behaltẽ mag. Alſo auch wañ man von einẽ gleichem zů einẽ andern
ſo jm gleich iſt/ kom̃ẽ. {der} gſtalt ſeind nit allein die erdigel/ ſon{der} auch die meer
igel zů einer kranckheit gůt. Man ſagt auch dz die meerigel/ beſon{der} gůt zů
dẽ kalten ſeych ſein ſollen. Alſo auch võ beſonderer eigenſchafft/ als wañ mã
die leüß vnd ſchüpẽ vertreibt mit krüſchwaſſer/ die kleyẽ hinwirfft/ vñ mit
ſaltz vnnd öl bereybt/ darzů mit hypomaratren ſafft oder kleinen fenckel.
Man ſagt auch daß Ambroſia kraut ſolle eigentlichen ein langes leben vnd
gůtt alter bringen. Man findet diſes kraut auch in Italien/ wiewol faſt
ſelten. wann man es aber ſäyet/ kommet es für. man erkennet diſes bald/
weil es allein an ſeinẽ ſaamẽ wie es dañ vyl wein bringt/ ein lieblichẽ geruch
hatt. es iſt kammechtig/ hatt bletter wie die rautten/ vnd ein faſt lange wur