Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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941 (dccclxxxv)
942
942 (dccclxxxvi)
943
943 (dccclxxxvii)
944
944 (dccclxxxviii)
945
945 (dcccclxxxix)
946
946 (dcccxc)
947
947 (dcccxci)
948
948 (dcccxcii)
949
949 (dcccxciii)
950
950 (dcccxciiii)
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941dccclxxxvSubteilen ſachen. Chriſten gebend jm auch den ſun/ denſelbigen eeren ſie gleich als ein Gott.
wann (ſprechend ſie) vyl götter werend/ wurden ſie einander auffſetzig ſein.
vnd das reich iſt ein eingenthůmb/ mag von vylen on neid vnd haß nit ge-
regiert vnd erhalten werden.
Darzů (ſpricht auch der Türck) ſeye es ſchant
lich vnd laſterlich/ dem oberſten Gott/ welcher alle ding erſchaffen/ ſeines
geleichen wöllen geben/ dieweil er der gröſt vñ höchſt iſt/ des ſuns bedörffe
er nichts/ dañ er ſeye ewig.
Vmb ſolcher vrſach wegẽ ſeye der him̃el betrübt
worden/ vñ die erden hinweg geflohẽ.
Dañethin ſagt er wie ſich Gottklage/
vnd entſchuldige/ dz er jm nit ſelbs/ ſonder andere ſollichs über ſein willen
zů legen.
Das ander fundamẽt darauff ſie bauwẽkompt auch von Ma
homet her.
Daß nammlich die Chriſten die götzen vñ bildnußen verehren/
vnd alſo nit einen/ ſonder vyl götter vor augen habend.
Daß dritt argument nem̃end ſie auß den zůfälen vnd geſchehenen dingẽ.
dann ſie habend ſo offt geſiget/ ſo vyl ſtett vnd lender eingenom̃en/ dz kein
Chriſtenheit mehr were/ wo nit vnſer Keyſer/ an andere ort neüwe Chriſten
für vnd für gepflantzet hette.
Ia ſprechen ſie/ es iſt glaublich vnd gůt zůge
dencken/ Gott ſeye denyhenigen ſo ihn recht vnd wol meinen/ mer günſtig
vnd geneigt.
Auch weil er ſo wenig mit kleiner hilff erhalten vnd errettẽ kön
te/ werde ers vyl ehe thůn/ dann das er ſie verderbte/ als wann er ſelber wi-
der ſie ſtritte.
Deßgleichen wann jr leben/ ſitten vnd geberdẽ mit vnſerem
vergleicht/ geben jrem glauben vnd geſatz nit ein kleines anſehens.
Sie bet
ten/ faſten/ zieren vnd kleiden ſich auff das aller ſchlechteſt/ ſie tödtẽ einan
der nit/ vnd ſpilen nit/ den eebruch vnnd ſchantliche gotsleſterung meiden
ſie/ welche vier laſter bey den Chriſten leyder ſchier gmein ſeind.
Sie haben
eerliche weiber/ die tempel fein vnd erbar auffgericht vnd geziert/ vñ kein
gemäld noch bild werck dariñen.
So vyl die mirackel vnd wunderzeichen belãgt/ habẽ ſie die jren gegẽwer
tig/ vnſere ſeyẽ von hörſagen.
Etlich eſſen in vyl tagen nichts/ die anderen
brennen vnd ſchneidẽ ſich mit meſſeren/ das jnen nichts ſchadet/ befinden
auch kein ſchmertzen.
vyl ſeind die ein ſtim̃ auß der bruſt laſſen/ welche vor
zeiten Engaſtrimuti genannt warden.
ſolches widerfart jnen am meiſten
wañ ſie jrem gott opfferen/ vnd vmblauffen.
Ob nun diſe drey ding gleich
war ſeind/ vnd ein wunderbarliche nateürliche vrſach haben/ ſo iſt doch dz
erlogen/ daß die weiber kinder geberen on beyſchlaffen.
Sie haben auch jre heyligen/ welche von wunderzeichen vnd ſeltzamẽ zů
11Der Türcken
heiligen.
fälen verrümbt ſeind.
Als Sedichiaſim zů dem ſig/ Vanum zů dem friden/
Aſcichum/ dz er die celeüt miteinander verſüne/ Mirtſchinum/ daß er das
viech ſchirme.
für die reiſenden Chidirellen/ der ſoll auff einem ſeltzamẽ roß
ſitzen/ vnd ſo er eim begegnet/ zeige er jm den weg.
Seine bantofflen ſeind
noch vorhãden/ dz er vnſchuldiglichen vom Künig verdampt/ vnd in ein
breñendẽ ofen geworffen ward/ darauß er vnuerletzt kom̃en/ gleich wie die
drey knaben/ welcher die heilige gſchrifft gedenckt.
Es iſt niemand vnwüſ-
ſend/ wz Mirathbegi der Türckiſch fürſt vnd Keyſer/ gethan hatt/ welchẽ
ſie zů Latein Amurathen neñen/ der auß einem mechtigen vnd kriegiſchen
Künig ein prieſter worden/ vnd von jm ſelbs in ein kloſter gangen iſt.
Wöl
te Gott dz jre waffen ſo leichtlich überwunden möchten werden/ als diſe ar
gument vmbzeſtoßen ſeind.
Aber der hãdel iſt zů den waffen kom̃en/ da faſt
allzeit der gröſte hauff den beſſeren überwindt.
Darumb wöllen wir diſes

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