Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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201 cxlv
202 cxlvi
203 cxlvij
204 cxlviij
205 cxlix
206 cl
207 cli
208 clij
209 cliij
210 cliiij
211 clv
212 clvi
213 clvij
214 clviij
215 clix
216 clx
217 clxi
218 clxij
219 clxiij
220 clxiiij
221 clxv
222 clxvi
223 clxvij
224 clxviij
225 clxix
226 clxx
227 clxxi
228 clxxij
229 clxxiij
230 clxxiiij
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211clvſachen/ Das ſechßt bůch. bend ein ſtarcken geruch/ oder ſonſt ein beſondere krafft. Etliche ding ha
bend
ihr krafft inn der feülung/ als der ſauwrteig/ welcher den wein eſ-
ſig
machet/ wie man auch von dem bertram ſagt.
ſolliches hatt ihr offenba-
re
drſach.
daß man aber auch etwas von der Mangolt wurtzlen ſagt/ hab
ich
nit erfaren.
Die weinſtein werden on zweyfel in zweyen tagen trocken/
wann
man ſie an die Sonnen legt/ welche nateürlichen den moſt eſſig
mögen
machen.
alſo auch die alten graß wurtzlen/ vnnd bromber ſtanden/
auch
die eichelen rinden/ vnd ſolliches vmb zweyerley vrſach willen/ nam̃-
lich
daß ſie in dem zůtrucken außtruckẽ/ vnd daß ſie faſt wie die eſſig trůſen
ein
geſchmack haben.
Man ſagt es ſolle die gebratne gerſten/ alte feygen/
vnd
das innertheil an den Citronen/ wann man ſie in ein blateren legt/ ſo
voll
faul waſſer iſt/ eſſig machen.
Der geleichen wañ man gypß in dem meer
waſſer
ſeüdet/ vnd demnach brunnwaſſer darüber thůt.
Daß aber des lauchs ſaamen wann man ibn vnder den wein thůt/ in kur
tzem
ſolle eſſig machen/ hatt ein heitere vrſach.
Solliches aber vnd alles an
ders
der gleichen/ ſoll man nach lands arth/ vnd aller dingen enderũg ver
ſthan
.
Wie man aber die wein an jren krefften behalten mög/ iſt mir wol
wiſſen
/ daß ich ſolliches an andern orthen in gemein angezeigt hab.
Es wirt aber der wein auß biren oder öpffel inn Neüſtria/ welches land
von
wegen der kälte kein reben hatt/ gemachet/ wañ man die frucht vorhin
etwas
ertrocknen laßt.
dann die wäſſerige feüchte verreücht/ demnach wañ
man
ihn ſeüdet/ verzeert ſie ſich auch/ vnd wirt alſo behalten.
Bedenck doch wie die natur alles ſo wol fürſehen hatt. die kelte des him-
mels
laßt doſelbſten kein treübel für kommen/ ſie erhaltet aber auch diſen
ihren
wein/ welcher in vnſeren landen nit bleiben möcht.
Er iſt ſaur/ dann
man
macbet ihn auß den früchten/ ſo noch nit gar zeitig ſeind/ darumb iſt
er
auch (wie der gmein lauff) etwas bitter/ man behaltetihn doſelbſten ü-
ber
das jar/ er iſt ſuſſer vnd lieblicher dañ der bier/ aber nit als gůt wie der
wein
/ ſo von treübelen kommet.
Man machet wein auß allen früchten/ ſo nit bald faulen/ vnnd vyl ſafft
habend
/ nam̃lich auß den öpfflen/ byren/ küttenen/ granat öpfflen/ maul
beeren
/ erpſelẽ.
auß den kirſen machet man keinen/ dañ ſie werdẽ bald faul.
demnach machet man nit auß den Mandelkernẽ/ nuſſen/ haſelnuſſen/ dañ
kernen
/ vnd dergeleichen/ dañ ſie haben ölin jnen.
deßhalben bereitet man
jn
leichtlicher auß den körnerẽ/ fürnemlich auß dem reyß.
dañ jr mittel ſub
ſtantz
ſteth zwiſchen den zergencklichen früchten/ vnd den ölgebendẽ.
Man
machet
jn auch auß den palmnuſſen vnd Coccẽ kerner.
dañ die palmnuß ge
hören
etwz mehr den früchtẽ die bald verderbẽ/ vnd iſt {der} coccenkernen in
ſeinẽ
marck mehr dẽ ölbringendẽ früchtẽ geneigt/ doch wirt er am ſelbigẽ
theil
nit wein.
diſen dingẽ ſo man wein auß truckẽ mag/ wirt auch leürẽ/
wañ
man waſſer darzů thůt.
dañ man ſagt dz diſes waſſer/ welches ein malẽ
gefaulet
/ wider geleütert worden/ nit mehr faule.
dannenhar hatt man
auch
anlaß genommen den bier zůmachen vnnd zůbehalten/ dann weil
die
faulnng ſchon beſchehen/ behaltet man ihn offt inn den kernen/ etwan
im
waſſer.
Wir wellen aber beſichtigen wie daſſelbig gange.
In einem jeden das do faulet/ iſt ein theil welchen wir faulende neñen.
11Bier z@behal
ten
.
der ander theil bleibt wölcher nit faulẽ mag.
vnd zwar in den vermiſcheten
die
erden/ aber in dem waſſer der ſubteyler theil/ welchẽ wir lufftig beiſſen.

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