Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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201 cxlv
202 cxlvi
203 cxlvij
204 cxlviij
205 cxlix
206 cl
207 cli
208 clij
209 cliij
210 cliiij
211 clv
212 clvi
213 clvij
214 clviij
215 clix
216 clx
217 clxi
218 clxij
219 clxiij
220 clxiiij
221 clxv
222 clxvi
223 clxvij
224 clxviij
225 clxix
226 clxx
227 clxxi
228 clxxij
229 clxxiij
230 clxxiiij
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221clxvſachen/ Das ſechßt bůch. gen bewegt/ vnnd iſt in allen beiden zeytten wann er am ſterckeſten iſt nutz
lich
erhaltung/ wañ er eintweders gar vnbeweglich/ oder gantz krefftig-
cklich
aufftröcknet.
wann das erſt beſchicht/ theilet er nitt von ein andern/
das
ander aber tröcknet auff vnnd erhaltet.
Deßhalben wann man die grů-
ben
auffthůt/ ſoll man nitt bald hinein ghen/ ſon{der} offen ſthen laſſen/ nach
dem
vnd es lang beſchloſſen geweſen.
In denen dingen ſo man behalten will/ ſoll man bedenckẽ die zeyt/ orth/
11was man be-
denckẽ
ſoll in
früchtẽ
be-
halten
.
alter/ natur/ vnnd weyß ab brechen.
man ſoll auch acht haben wo man
ſie
behalttn wölle/ auff was geſtalt/ mitt was dingen/ vnnd wie lang.
Du
magſt
die ſüſſen kirße nit wol ein gantzes iar behalten.
Genua (wie etwã
vorgeſagt
) behaltet man ſie.
Die byren liſet man/ aber wann der Mon xxij.
tag alt iſt/ biß er dem xxviij. tagen kommet/ an einem ſchönen tag. Von
der
anderen ſtund an deß tags biß der fünfften/ thůt man ſie in ein verbi
chet
geſchirr/ vnd keeret alſo dz geſchirr vnder überſich/ bſchleüſſet dz loch/
vnd
legt es in ein grůben/ do die Soñ hin ſcheinet.
Man liſet ſie ab wañ ſie
zeyttig
ſeind/ am ſch attenn/ ſo ſie vnuerletzet ſeind/ darzů an einẽ baum an
wölchem
ſie nitt bald verderben.
man behaltet ſie auch faſt biß vmb S. Lu
cien
tag/ wann der tag am kürtzeſten iſt.
Die nuß mag man kom̃lichen bey den zwibelen behalten/ dañ die nuß be-
22Nuſs ligend
wol
bey denn
zwibelen
.
leiben lang grün/ es werden auch die zwibelen ſüſſer vnnd nitt alſo ſtarck.
ſo
vil
ſthet an dem/ ſo gern bey einanderen ligt.
Es haben auch etliche ding be
ſondere
eigenſchafft/ ſo andere nit haben.
dañ die küttenen hencket man ge
meinlich
auff/ alſo auch die treübel/ die byrẽ legt man in geſotnen moſt/ die
Sorbẽ
zerſchneidet man/ dörret ſie an {der} Sonnẽ/ vnd bhalt ſie an einẽ trock
nen
orth/ die nuß aber im ſand/ die oliuẽ in ein ſaltzwaſſer/ die rüben in dem
ſenffkraut
.
Weil die granatöpſſel nach an dẽ beümen hangẽ/ laß ſie in einem
hafen
/ ſo kein boden hatt/ dẽnach laß den hafen in die erdẽ/ vnd deck in mit
grund
allenthalbẽ wol / domit nitt {der} lufft/ do ſie an dẽ aſt hangen/ o{der} an
einẽ
andern orth möge darzü kom̃en.
dañ alſo mag ſie nit allein friſch
gãtz
wañ will/ harauß nem̃en/ ſon{der} auch größer.
Dañ wie mag diſes vn
gereimpt
ſein/ daß dz ding ſo an ſeinẽ eignen baum hanget/ ſolte wachſen/
weil
die nateürliche werme ſolches erhaltet/ darzů we{der} Soñ/ wind/ lufft/
waſſer
vorhandẽ/ wölche dañ gemeinlich vrſach {der} zerſtörung geben?
Es ver
endren
ſich auch die frücht nach {der} beümen gelegenheit vnd zůfaal/ wer-
den
nitt allein erhaltẽ.
dañ ſagt/ dz der füß mandelbaum/ bitter werde/
wañ
in dz viech nage/ wie dañ auch der bitter ſüß wirt/ wañ man in bey der
wurtzel
drey finger dieff vmbgrabet/ o{der} wañ man die wurtzel mitt ſchwein
miſt
beſtreichet/ oder wañ man den ſtock ſpaltet ein wecken ſo mit honig
beſtrichen
/ darein ſchlecht.
dañ auß ſolchẽ ſchwitzet {der} ſchädlich dampff har-
auß
/ vnd wirt {der} baum feücht/ vnd das marck ſüß.
{der} ſüß theil kochet alles ſo
in
der wurtzel begriffen/ vnnd feüchtet es/ dz bitter aber dienet dẽ trocknẽ/
dz
überig purgiert die ſchädliche feüchte durch die wurtzel.
Der biſem aber
machet
ein bitterkeit/ dañ weil {der} baum verwundt/ kom̃et ein feüle vmb die
wunden
/ wie dañ auch {der} thieren wundẽ faul werdẽ/ wañ man die nit heilet.
wir haben aber angezeigt daß dz ſaul ding anfacht bitter werden. darum̃
ligt
vil daran/ wie das viech/ vnd die wunden ſeye/ ſo genagt worden.
Es
enderet
ſich aber in etlichen die farb gar leichtlich/ der lattich/ endiuiẽ/ köl-
alle bletter werdẽ weiß/ wañ man ſie inwẽdig mit dẽ ſand eines flieſſendẽ

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