Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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521 cccclxv
522 cccclxvi
523 cccclxvij
524 cccclxviij
525 cccclxix
526 cccclxx
527 cccclxxi
528 cccclxxij
529 cccclxxiij
530 cccclxxiiij
531 cccclxxv
532 cccclxxvi
533 cccclxxvij
534 cccclxxviij
535 cccclxxix
536 cccclxxx
537 cccclxxxi
538 cccclxxxij
539 cccclxxxiij
540 cccclxxxiiij
541 cccclxxxv
542 cccclxxxvi
543 cccclxxxvij
544 cccclxxxviij
545 cccclxxxix
546 ccccxc
547 ccccxci
548 ccccxcij
549 ccccxciij
550 ccccxciiij
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547ccccxciſachen/ Das zwölfft bůch.
Man ſagt auch daß in dem land Obdora/ außerthalbẽ dem fluß Obien/
11Ewige trom
meten
.
inſtrumenten ſeyend/ wölche wie die pauſannẽ von jnẽ ſelbs blaſend.
Vnd
ob
wol die gantz hiſtorien von dem fluß Obien/ der guldenẽ ſaul erdich-
tet
/ iſt doch der hãdel an jm ſelbs nit vnmüglich/ ſonder gantz leichtlich
wegen
zůbringen/ wie dann auch in Niderlanden vnd Frãckreich durch die
reder
/ ſo vorhin durch mich beſchribẽ/ die mülenẽ vm̃getriben werden.
alſo
mögen
ſich auch die trom̃en ſelbs ſchlagẽ/ die pauſaunẽ blaſen/ nit allein
mit
vnlieblicher ſtim̃ thönẽ/ ſonder auch ein wũderbarẽ lieblichen ſchall ge
bend
.
vnd diſes on vnderlaß/ als wañ die Inſtrumentẽ durch blaßbelg vff
geblaſen
wurdẽ.
Ich darff die weyß nit beſchreiben/ dieweil ſie leichtlich zů-
ſagen
zůuerſthen iſt/ vnd aber nit ſo bald zethůnd/ dañ an ſtatt der bel-
gen
vnd fingeren/ thůnd {der} blaßbelgen vyle allein gnůg/ ſeind die pfeif-
fen
fein dem geſang gerichtet/ vnd hebend ſich eine nach der anderẽ vff.
In Franckreich möchte man diſe auch auff der ebne machen/ weil für vnd
für
die wind daſelbſten ghond.
In Italien aber nit/ dann allein auff {der} ber
gen
giblen/ vnd zwiſchen den felßen.
es bedörffen aber die pauſaunen oder
trum̃eten
nit vyl kũſt/ weil der lufft ſo in den breittẽ rören zůſam̃en kom̃en/
můß
durch die engen rören in die meſchenẽ hörner kom̃en.
es mag auch mitt
einem
lieblichen/ aber gleichlautenden ſchall bereittet werden.
Weil ich diſes erzell/ ſo gedenck ich auch wz ich Brüchſel im Niderlãd
geſehen
hab.
Es ſthond vyl glocken in einem ring auff eim thurn/ wie dañ
gemeinlich
beſchicht/ die an ihrem getöß ein proportz haben/ ſo mit der Mu
ſica
ſtimmet.
die diſer kunſt erfaven/ tretten hinzů/ rüren eine nach der
anderen
an/ nach dem ſie ordenlich verzeichnet/ vnd ſchlagend alſo ein lied
lin
/ ab wölchẽ man ſich zůmehr zůuerwunderen/ dann daß es lieblich zůhö
ren
ſeye.
dann die glocken behalten jre ſtim̃en nit/ ſonder hörend geleich mit
dem
ſtreich vff.
Diſes beſchicht auch Löuen Antorff. Solliches mag
man
auch auff dem jrrdenen vnd anderem geſchirr machen.
Wann du aber
ſagſt
/ warzů ſeind diſe glockẽ nutz?
Damit die gantz ſtatt die Muſica höre/
wölches
dann nit ein kleiner nutz iſt.
Vnder die wunderbaren werck gehörend auch die ding/ ſo ſubteyl außge
22Auſsgeſtocb@
arbeit@
ſtochen werden.
vnder welchen die ſtein am fürnembſten/ vnd ye herter ſie
ſeind
/ als ein Sardonix/ vnd Achat.
dann wañ ſie gar hert ſeind/ haben ſie
nit
ſo vyl anſehen/ vnnd ſeind allein nach der größe ſeltzam/ wann ſie auch
außgeſtochen
werden/ verlieren ſie jren glantz.
Auff diſe volget das gold/
demnach
die weichere ſtein/ vnd faſt zůletſt das holtz.
dann das eyſen/ ertz/
vnnd
ſilber hatt ein mitle arth zwiſchen dem holtz vnd weichen ſteinen.
Vn
der
dem holtz iſt keins (ſo vyl mir zůwiſſen) kummlicher dann das buchß-
bäumin
/ dann es iſt hert/ glatt/ vnnd ſteyff aneinander.
alſo daß ich ettli-
che
gezierden an der orglen geſehen/ ſo gar ſubteyl außgeſtochen/ daß man
es
nit wol ſehen mocht.
Es iſt wũderbar zůſagẽ/ dz von Boethio erzellet wirt. dañ er ſpricht/ Als
künig
Chennetus den Crutlintẽ des Fenellẽ ſun erſchlagen/ darzů auch den
künig
Malcolmen Duffen/ des Fenellen ſchwager/ hatt diſer befolhen ein
kunſtliche
ſaul bildnuß zůbereitẽ/ welche in der hand ein guldenẽ apffel
hat
/ mit vyl edlẽ ſteinẽ geziert.
wañ yemand den ſelbigen angerürt/ bracht
er
ſich ſelber in den tod/ dañ er ward ſtũd an mit vyl pfeylẽ durch ſchoßẽ.
Durch diſen betrug hat er den künig geladen/ welcher deren dingen

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