Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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110 liiij
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118 lxij
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110liiijVon mancherlei wunderbaren klein feür darunder/ vnnd ein geſchirr E F/ ſo lauffet allenthalben ſo vyl
gůtes
waſſer harauß/ das man vyl menſchẽ mit erhalten mag.
dann wann
es
nitt mehr lauffet/ hebet man daunden das eyſſen blech auff/ vnd nim-
met
die erden harauß/ vnnd thůt anders hinein.
alſo mag man mit wenigẽ
holtz
vyl gůtes waſſer haben.
Diſes iſt am aller kommlicheſten wo die er den
brennet
/ wie geſagt iſt/ in vylen orthen deß Teütſchen lands/ oder wo die
ſtein
/ als in Schotland.
Es iſt aber allenthalben der růß von dem käm̃in
gar
gůt darzů/ die weil der langſam̃ brennnet vnnd das feüwr lang behal-
tet
.
dann er brennet etwan zwen gantze tag aneinanderen.
Diſen fund hab ich wöllẽ flyſſiglich erzelle/ weil ich vernom̃en/ das kü-
nig
Franciſcus der erſt künig inn Franckreich/ dem werckmeiſter fünff bun
dert
cronen geſchencket hat/ wie woles ein einfaltige kunſt iſt.
doch wie ich
hör
hatin diſem hãdel des künigs freygebigkeit mehr vermögen/ dañ dz di-
ſer
ſchlecht fund dem werckmeiſter etwas geſchadet habe.
Wölte gott es het
te
diſer künig von kriegen gelaſſen hette ſich gar auff die rugẽr gelegt/
welchen
er erboren war.
Er hette mögen dem Ptolemeo vergleichet werdẽ/
welcher
den gůten künſten vnnd libereyen ſo vyl gůtes bewiſen hatt/ aber
wir
wöllend auff das ander kommen.
Die weil das beſt waſſer eintweders auß der erdẽ/ oder kreüterẽ zůſam̃en
11Ciſternen
zebereyten
.
geleſen oder gegraben wirt/ oder dem meer har verderbt vns kom̃et/
oder
von den himmel.
iſt von den erſten dreyen gatungen geſagt. von dem
erſten
hie an diſem orth/ von dem anderen vnd dritten in den bücheren
den
ſubtiliteten.
darumb iſt offenbar/ daß man kein anderen weg erfinden
mag
/ wan wir denvierten auch habend außgelegt.
Welches nun von him̃el
harab
kommet/ ſammlet man in den grůbẽ/ welche die Venediger Sixter
nen
nennend.
Man grabt in fiereckechte oder runde grůben als groß wie
man
will/ vnnd machet ein mauren ring harumb/ zwen oder drey ſchrit
höher
/ dañ der boden nidereſt iſt/ den boden beſetzet man mitt marmor-
ſtein
.
man machet allenthalben ein gewelb darob auſſereſt heldet man dz
pflaſter
ein wenig/ vnnd machet doſelbſten etliche löcher/ welche das waſ-
ſer
ob den marmorſteinen brunnentrog allenthalben auß dem eingeſchloſ-
ſen
orth leyttet.
diſer brunnentrog ſoll gar nit rünnen/ darumb ſollend alle
ſpelt
mit pflaſter wol vermachet ſein.
Auß dem bruñentrog ſollen geheldet
känel
in den grabẽ ghen/ höltzene/ irdiſche/ gleßene oder ſilbere.
der graben
erhebt
ſich allgemach/ alſo daß alles waſſer in der mitte ſeye.
geleich oben da
rüberſetzet
einẽ ſod das waſſer auß ſchöpffẽ.
der ſixtern hatt nider
ſtẽ
ein marmorſteinẽ pflaſter/ das mit gůtẽ zeüg gemachet iſt/ dergeleichen
auch
die örther/ ſo weit dz waſſer reychẽ mag/ do mit nit das geſam̃let waſſer
zerlauffe
o{der} verderbt werde.
Was für blatz überig iſt zwüſchen dem gewölb
höltzenen bruñentrog/ ſo vmb den ſixternen iſt/ erfüllet erſtẽ mit
ſand
/ demnach auch mit ſchwüm̃en.
Alſo lauffet das waſſer lauter harfür/
vnnd
über diſes daß es das aller geſündeſt ſo mag getruncken werden/ ver
dirbt
es auch nit/ ob es wollang vmbewegt bleibt/ weliches ein zeichen iſt
des
beſten waſſers.
Das waſſer aber ſo von dem regen herab fallet iſt mehr ein artzney dann
den
geſunden nützlichen.
wir wöllend harnoch von dem reden/ vnnd auch
wie
fruchtbar diſes ſeye.
es iſt nun genůg/ das ich anzeige/ daß diſe auch in
den
groſſen vnnd langwirenden regen/ nit über zehen ſchrit hinab gange.

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