Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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261 ccv
262 ccvi
263 ccvij
264 ccviij
265 ccix
266 ccx
267 ccxi
268 ccxij
269 ccxiij
270 ccxiiij
271 ccxv
272 ccxvi
273 ccxvij
274 ccxviij
275 ccxix
276 ccxx
277 ccxxi
278 ccxxij
279 ccxxiij
280 ccxxiiij
281 ccxxv
282 ccxxvi
283 ccxxvij
284 ccxxviij
285 ccxxix
286 ccxxx
287 ccxxxi
288 ccxxxij
289 ccxxxiij
290 ccxxxiiij
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268ccxijVon mancherlei wunderbaren worffen/ alſo daß diſer von dem ſtoß/ vnnd auß forcht/ mehr dann zwen mo-
nat
kranck geweſen.
Viſcacia iſt ein thier/ wölches dẽ haſen geleichet/ mit einem langen hals/ deſ-
ſen
fleiſch gar lieplich eſſen.
wann man es aber friſch daruon iſſet/ iſt es nitt
alſo
angenem.
Man findet es in den landſch afften Peru/ wölches iunge in den
felſen
gebirt/ mitt alſo gar hüpſchem har/ daß die Indier feine ſubteile/ weiche
vnnd
ſchöne kleider darauß machend/ als wann ſie ſeiden werend.
Es ſeind auch vyl andere thier/ ab denen man ſich billich verwunderen ſoll/
wölcher
vrſach wir ſůchen müſſen/ damit man auß dem einigen vyl andere ding
verſthen
möge.
Nammlich das die wölff in Schottland grim̃er vnnd grauſam-
mer
ſeind/ dann an anderen orthen/ vnnd thůnd doch in dem Glemer thal
dem
viech keinen ſchaden.
Wannen har kommet doch diſe wider wertigkeytt? Wir ſagen daß in den kal-
ten
landen eben mitt den wölffen zůgange/ wie mitt den menſchen.
wann man
ſie
anreitzet/ ſeind ſie grimmer/ dann ſie ſeind auch ſtercker.
wann man ſie nitt an
reitzet
/ ſeind ſie zemmer.
Dann jr geblüt iſt nitt alſo hitzig. Demnach iſt wol
glauben
daß in dem Glemer thal/ vyl wilde thier ſeyen/ ſo der zammen vnnd
nitt
der ſtreyttigen art an inen habend.
dann ſie werden wild. darumb gerathen
die
wölff nach der nider lagen vnnd peſtelentzen/ an die menſche/ vnnd nitt al-
lein
an das viech.
Wir habend an anderen orthen angezeigt/ daß die wölff wilde hünd ſind. dañ
man
findet in Schottland treffenlich vyl gantz grauſamm/ von wegen des kal-
ten
luffts.
dann daß ſie allein in einem thal in der landſchafft Auguſien/ ſo Gle-
moren
genennet/ wölches nitt weyt von Edinburg gegen Mittnacht gelegen/
allein
den wilden thieren ſchaden thůnd/ vnnd dem viech nitt.
darumb iſt gleü-
blich
daß diſe nitt weytt von der hünden natur kommen/ die anderen aber gar
faſt
.
Es iſt auch nitt wol glauben/ daß yemand in diſe Inſel wölff gebracht.
Es werden aber auch auß den füchſen hünd/ vnnd auß den hünden füchs/ nach
art
vnnd gelegenheytt der ſpeyß.
Solliches zeigt an daß in diſen Inſlen deren ein groffer hauffen iſt/ vnd daß
auß
der ſüchſen vnnd hünden beyſchlaff/ kein vnfruchtbar thier (als ein maul-
eſel
iſt) geboren wirt/ ſonder ein fruchtbares.
alſo über kom̃et es des vatters o-
der
můters natur/ nammlich deſfen/ mitt wölchem es ſich vermiſchet.
Es bel-
lend
auch die füchs wie die hünd.
Darumb wirt auß einem hund vnnd füchſin/
vnnd
widerumb auß einer hündin vnnd fuchs ein hund geboren.
Alſo kleiner
vnderſcheid
iſt in deren beider natur.
Ein Lyciſca aber vnnd groſſer jaghund wirt auß dem wolff vnnd hündin/
wie
hargegen ein jag hündin auß einem hund vnnd wölffin.
Ein Cinirus kom-
met
von einem bock vnd ſchaaff/ ein Muſin von einem wider vnd geiß/ ein Hy-
brida
von einem wilden ſchwein vnnd heimiſcher ſauw/ ein Maulthier von ei-
nem
eſel vnnd märrhen/ ein Burdo von einem hengſt vnnd eſel/ ein Leopard/
von
einem Parderthier vnnd leüwin.
Es wirt auch von einem Tigerthier vnnd hündin/ ein grimmer hund gebo-
ren
/ wie hargegen die ſchimpffigen hünd von einem hund vnnd äffin.
Solli-
ches
begibt ſich wol etwan/ aber doch ſelten/ dieweil die äffin wie die menſchen/
vnnd
nitt wie die hünd jren beyſchlaff haltend.
Die weil man aber auch erfa-
ren
/ daß von einem hund vnnd einer frauwen ein kind geboren vnnd erzogen/
wie
wol ſie diſes nitt ſo lang imm leyb getragen hatt/ iſt doch bekant/ das ein

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