Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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481 ccccxxv
482 ccccxxvi
483 ccccxxvij
484 ccccxxvij
485 ccccxxxix
486 ccccxxx
487 ccccxxxi
488 ccccxxxij
489 ccccxxxiij
490 ccccxxxiiij
491 ccccxxxv
492 ccccxxxvi
493 ccccxxxvij
494 ccccxxxviij
495 ccccxxxix
496 ccccxl
497 ccccxli
498 ccccxlij
499 cccclxiij
500 ccccxliiij
501 ccccxlv
502 ccccxlvi
503 ccccxlvij
504 ccccxlviij
505 ccccxlix
506 ccccl
507 ccccli
508 cccclij
509 ccccliij
510 ccccxliiij
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488ccccxxxij
Hieronymi Cardani Doctors
der
Artznei Meyland von Mancherlei wun/
derbaren
/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/
Das
zehendt Bůch.
Von kunſtreichen feüwren.
Von deß feüwrs krafft vnnd erhaltung/
Das
xlix. Capittel.
ES lernec vns die erfarũg/ daß
11wider kunſt
reiche
feür.
deß angezündten feüwrs krafft nicht ehe hin-
nimmet
/ dann das friſch läder/ wölches von
ſeiner
wäſſerigen ſubſtantz har/ das feüwr nit
recht
laßt anghen.
doch wirt es ſeiner leich
te
hinweg geſtoſſen/ mag nit beſthen.
Am-
mianus
zeigt ſolliches an/ wöllicher auch deß
Alauns
experiment vnnd erfarung beweret/
als
er ſelbs in den ſtürmen vnnd erhaltungen
der
ſtetten geweſen.
wir habend aber inn dem
bůch
der Subtilitetẽ angezeigt/ daß dz feüwr
kein
ſubſtantz ſeye/ ſonder ein treffenliche wer
me
/ wölches die ſubſtantzẽ verzeert.
was wirt
dann
für ein handlung der qualiteten ſein?
vnnd was wirt die werme ſein?
dann es ſchicket ſich nit daß man ſage es ſeye der qualitet werme/ die werme
ſeibs
.
deßhalben iſt das eyſen vnnd das holtz warm. ſolliches anzeigung iſt/
daß
kein feüwr mehr vorhandenn/ wann das holtz oder eyſen auffgehöret/
auch
kein hitz/ ſonder allein äſchen.
es iſt auch die wirckung nit deß eyſen o-
der
holtzes/ ſo veerr es eyſen oder holtz iſt/ ſonder deß holtzes vnnd glüendẽ
eyſes
.
Es iſt auch das glüend eyſen/ weder eyſen/ nach feüwr/ nach äſchen/
dann
das eyſen iſt kalt/ vnnd das feüwr warm.
Es iſt auch nit äſchen/ dann
die
äſchen wirt/ wann es auff höret brennen.
Es iſt kein feüwr/ dann das
feüwr
iſt ein Accidens vnd zůfellig ding/ das eyſen aber ein ſubſtantz.
Wie
dañ
?
die ſubſtantz iſt durch die große hitz verzeert. oder nach beſſer/ die gro-
ße
hitz iſt in der ſubſtantz/ ſo verzeert wirt.
Alſo kom̃et das angezündet theil
nit
wider/ es mag auch das gantz nit angezündet werden/ es komme dann
ein
theil von ſtundan in die äſchen.
deßhalbẽ verkeert ſich die gantz ſubſtãtz
nit
/ ſie brennet auch nit gar zůmal/ ſonder ein theil iſt angezündet/ vnd ein
theil
nit.
darumb iſt offenbar daß an dem glüenden eyſen ein theil brennet/
vnnd
das ander nit.
Es werden auch diſe theil nit nach dem orth vnderſchei
den
/ ſonder nach der ſubſtantz/ vnnd lufftlöchlinen.
dann der lufft iſt ange
zündet
/ darumb ghet auß dem glüenden eyſen ein flam̃.
Wann es aber bren
net
/ iſt ein vierfacher vnderſcheid an den theilen/ dañ der ein iſt geenderet/

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