Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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841 dcclxxxv
842 dcclxxxvi
843 dcclxxxvij
844 dcclxxxviij
845 dcclxxxix
846 dccxc
847 dccxci
848 dccxcij
849 dccxciij
850 dccxciiij
851 dccxcv
852 dccxcvi
853 dccxcvij
854 dccxcviij
855 dccxcix
856 dccc
857 dccci
858 dcccij
859 dccciij
860 dccciiij
861 dcccv
862 dcccvi
863 dcccvii
864 dcccviii
865 dcccix
866 dcccx
867 dcccxi
868 dcccxii
869 dcccxiii
870 dcccxiiii
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846dccxcAußzug von allen vyl jar wie auch der ſchnee/ vorab inn kalten gebirgen/ ſo vnder dem arcti-
ſchen
Polo gegen mitnacht gelegen.
Hie iſt aber ein frag/ ob vnſer feüwr ein ſubſtantz oder ein accidens oder
11Feüwr iſt kein
ſubſtãtz
oder
weſẽlich
ding.
zůfellig ding ſeye?
dann wañ es ein ſubſtantz were/ müßten in einem glüen-
den
eyſen zwo ſubſtantzen ſein/ die durch einander tringend/ ein eyſene vnd
feüwrige
.
alſo wann die ein zergangen/ als wann dz eyſen glüend wirt/ müß
te
die ander gemachet werden/ wölches ſich gar nit reimet.
Wann du aber
ſagſt
es brenne allein der verborgen lufft darinnenn/ wurde deß holtz ſub-
ſtantz
nitt äſchen werden/ vnnd wurde das eyſen nitt geſchwecht.
darum̃
brennet
die eigene feüchte am eyſen/ wann es glüend worden.
Deßhalben
iſt
diſes feüwr kein ſubſtantz/ ſonder allein ein große hitz mitt einer trück-
ne
/ ſo an den ſubſtantzen erfunden/ wie auch das eyß ein zůfellige kelte an
ſubſtantzen
iſt.
darumb mag es auch kein element ſein/ wie vorhin anzeiget.
Es iſt auch ein feüwr heiſſer dann das ander/ vnnd nit allein von wegen
der
matery/ als mehr am eyſen dann am ſtrouw/ oder mehr am eichen heltz
dañ
weiden holtz/ ſonder wie an dem eyß iſt etliches kaum gefroren/ das an-
der
hert/ das dritt gantz hert/ alſo auch hie mag etliches kaum ein feüwr ge-
nennet
werden/ als wann das feüwr angefangen in dem eyſen/ vnnd wann
es
weiß worden/ vnd letſt gantz häliſt.
dann weil es ein accidens vnd zů-
fellig
ding iſt/ mag es gemehret vnd geminderet werden.
Darumb wirt das feüwr auff ſechs weg geſtercket. Von natur/ dann das
22Feüwr auff
ſechs
weg ge-
ſtercket
.
hitziger verzeeret ehe dañ das ander.
Auß der matery/ als das in dem eyſen/
iſt
mehr dañ im ſtrouw.
3. durch bewegung/ dañ es tringt mehr hindurch. 4.
durch die größe/ es ſeye von jm ſelbs oder langwerender zeyt/ dann diſes iſt
mencklich
bekanndt.
5. demnoch wann es nit vyl lufft hat. diſes wüſſend die
ſchiff
leüt wol/ welche bey einer kleinen herdſtatt ein hafen auff den andern
ſetzẽ
/ vnd machẽ ſie alle ſiedẽ/ damit {der} armůt radt beſchehe.
doch můß das
feuwr
ein wenig lufft habẽ/ damit es nit durch ſein eignẽ rauch erſticke.
deß-
halben
welche etwas koſten erſparẽ wellen/ machẽ kleine küpffere offen/ wie
ein
hafen/ vnd nidereſt enge getter auß eyſen/ damit die äſchen hindurch
fallen
möge.
Zům letſten wann das feüwr zůſammen getriben/ darũb mag
man
den kalch mit waſſer anzünden.
dann die werme ſo er inn dem offen be-
kommẽ
ligt verborgen/ vnd weil ſie einer feüwrigen art/ wirt ſie mit wenig
kaltẽ
waſſer zůſamẽ getribẽ/ entſthet durch die bewegũg ein fewr darauß.
Darumb iſt diſes der beſt kalch welcher ein groß getöß machet/ wañ man
33G@@er kalch. waſſer darauff ſchüttet/ auch ein feüwr anghet/ vnd das nechſt holtz darbey
begreiffet
.
er iſt gemeinlich äſchenfarb. dannin dem weiſſen iſt das feüwr
theil
verrochen/ vnd der lufft hinein kom̃en.
dann wann der lufft hinein ge
trungen
/ můß er weiß werden.
man bereittet jn auch von gůten herten ſtei-
nen
.
dañ je herter die ſtein/ je größere vnd langwerendere hitz ſie behaltend.
Es machet aber die bewegung nit allein die durchtringung ſtercker/ ſon
44@traals natur der zündet auch die werme an/ darumb iſt kein wunder daß ſo große krafft
bey
dem ſtraal iſt/ daß auch deſſen feüwr weit von anderen vnderſcheiden/
vnnd
faſt wunderwerck anrichtet.
dann von wegen der ſchnellen bewegung
tringet
er nitt allein durch alle ding/ ſonder wirt auch vyl wermer/ dann al
les
ander feüwr.
darumb ertödet er alle thier allein durch das anrüren/ vnd
mag
der menſch ſelten daruon kommen.
wiewol Ioannes Maria Carda-
nus
entrunnen/ vnnd darnoch gelebt hat/ wölliches man für ein wunder-

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