Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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941 dccclxxxv
942 dccclxxxvi
943 dccclxxxvii
944 dccclxxxviii
945 dcccclxxxix
946 dcccxc
947 dcccxci
948 dcccxcii
949 dcccxciii
950 dcccxciiii
951 dccxcv
952 dcccxcvi
953 dcccxcvii
954 dcccxcviii
955 dcccxcix
956 dcccc
957 dcccci
958 dccccii
959 dcccciii
960 dcccciiii
961 dccccv
962 dccccvi
963 dccccvii
964 dccccix
965 dccccix
966 dccccx
967 dccccxi
968 dcccxcii
969 dccccxiii
970 dccccxiiii
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941dccclxxxvSubteilen ſachen. Chriſten gebend jm auch den ſun/ denſelbigen eeren ſie gleich als ein Gott.
wann (ſprechend ſie) vyl götter werend/ wurden ſie einander auffſetzig ſein.
vnd
das reich iſt ein eingenthůmb/ mag von vylen on neid vnd haß nit ge-
regiert
vnd erhalten werden.
Darzů (ſpricht auch der Türck) ſeye es ſchant
lich
vnd laſterlich/ dem oberſten Gott/ welcher alle ding erſchaffen/ ſeines
geleichen
wöllen geben/ dieweil er der gröſt höchſt iſt/ des ſuns bedörffe
er
nichts/ dañ er ſeye ewig.
Vmb ſolcher vrſach wegẽ ſeye der him̃el betrübt
worden
/ die erden hinweg geflohẽ.
Dañethin ſagt er wie ſich Gottklage/
vnd
entſchuldige/ dz er jm nit ſelbs/ ſonder andere ſollichs über ſein willen
legen.
Das ander fundamẽt darauff ſie bauwẽkompt auch von Ma
homet
her.
Daß nammlich die Chriſten die götzen bildnußen verehren/
vnd
alſo nit einen/ ſonder vyl götter vor augen habend.
Daß dritt argument nem̃end ſie auß den zůfälen vnd geſchehenen dingẽ.
dann ſie habend ſo offt geſiget/ ſo vyl ſtett vnd lender eingenom̃en/ dz kein
Chriſtenheit
mehr were/ wo nit vnſer Keyſer/ an andere ort neüwe Chriſten
für
vnd für gepflantzet hette.
Ia ſprechen ſie/ es iſt glaublich vnd gůt zůge
dencken
/ Gott ſeye denyhenigen ſo ihn recht vnd wol meinen/ mer günſtig
vnd
geneigt.
Auch weil er ſo wenig mit kleiner hilff erhalten vnd errettẽ kön
te
/ werde ers vyl ehe thůn/ dann das er ſie verderbte/ als wann er ſelber wi-
der
ſie ſtritte.
Deßgleichen wann jr leben/ ſitten vnd geberdẽ mit vnſerem
vergleicht
/ geben jrem glauben vnd geſatz nit ein kleines anſehens.
Sie bet
ten
/ faſten/ zieren vnd kleiden ſich auff das aller ſchlechteſt/ ſie tödtẽ einan
der
nit/ vnd ſpilen nit/ den eebruch vnnd ſchantliche gotsleſterung meiden
ſie
/ welche vier laſter bey den Chriſten leyder ſchier gmein ſeind.
Sie haben
eerliche
weiber/ die tempel fein vnd erbar auffgericht vnd geziert/ kein
gemäld
noch bild werck dariñen.
So vyl die mirackel vnd wunderzeichen belãgt/ habẽ ſie die jren gegẽwer
tig
/ vnſere ſeyẽ von hörſagen.
Etlich eſſen in vyl tagen nichts/ die anderen
brennen
vnd ſchneidẽ ſich mit meſſeren/ das jnen nichts ſchadet/ befinden
auch
kein ſchmertzen.
vyl ſeind die ein ſtim̃ auß der bruſt laſſen/ welche vor
zeiten
Engaſtrimuti genannt warden.
ſolches widerfart jnen am meiſten
wañ
ſie jrem gott opfferen/ vnd vmblauffen.
Ob nun diſe drey ding gleich
war
ſeind/ vnd ein wunderbarliche nateürliche vrſach haben/ ſo iſt doch dz
erlogen
/ daß die weiber kinder geberen on beyſchlaffen.
Sie haben auch jre heyligen/ welche von wunderzeichen vnd ſeltzamẽ
11Der Türcken
heiligen
.
fälen verrümbt ſeind.
Als Sedichiaſim dem ſig/ Vanum dem friden/
Aſcichum
/ dz er die celeüt miteinander verſüne/ Mirtſchinum/ daß er das
viech
ſchirme.
für die reiſenden Chidirellen/ der ſoll auff einem ſeltzamẽ roß
ſitzen
/ vnd ſo er eim begegnet/ zeige er jm den weg.
Seine bantofflen ſeind
noch
vorhãden/ dz er vnſchuldiglichen vom Künig verdampt/ vnd in ein
breñendẽ
ofen geworffen ward/ darauß er vnuerletzt kom̃en/ gleich wie die
drey
knaben/ welcher die heilige gſchrifft gedenckt.
Es iſt niemand vnwüſ-
ſend
/ wz Mirathbegi der Türckiſch fürſt vnd Keyſer/ gethan hatt/ welchẽ
ſie
Latein Amurathen neñen/ der auß einem mechtigen vnd kriegiſchen
Künig
ein prieſter worden/ vnd von jm ſelbs in ein kloſter gangen iſt.
Wöl
te
Gott dz jre waffen ſo leichtlich überwunden möchten werden/ als diſe ar
gument
vmbzeſtoßen ſeind.
Aber der hãdel iſt den waffen kom̃en/ da faſt
allzeit
der gröſte hauff den beſſeren überwindt.
Darumb wöllen wir diſes

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