Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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411 ccclv
412 ccclvi
413 ccclvij
414 ccclviij
415 ccclix
416 ccclx
417 ccclxi
418 ccclxij
419 ccclxiij
420 ccclxiiij
421 ccclxv
422 ccclxvi
423 ccclxvij
424 ccclxviij
425 ccclxix
426 ccclxx
427 ccclxxi
428 ccclxxij
429 ccclxxiij
430 ccclxxiiij
431 ccclxxv
432 ccclxxvi
433 ccclxxvij
434 ccclxxviij
435 ccclxxix
436 ccclxxx
437 ccclxxxi
438 ccclxxxii
439 ccclxxxiij
440 ccclxxxiiij
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414ccclviijVon mancherlei wunderbaren es allein die zůſamen geordnete o{der} zwifache ding verſtande? vnnd ob allein
ein zůſamen geordnet ding/ oder ob deren mehr ſein mögen?
darzů ob dz all
gemein ding etwas ſeye.
Darũb haltet Plato das allgemein ding ſeye etwz/
damit man es nit für ein dicht hielte/ vnd alſo der verſtand für tödtlich ge-
halten wurde.
Deiweil nun das gemüt die gemeinen ding verſthet/ als es
von beſonderen dingen einbildungen ſolliche zůſamẽ lißt/ můß es auch die
ding verſthen/ auß wölchẽ es ſie zůſamen bringt.
wir wöllẽ deſſen ein exẽpel
geben.
Wañ einer vyl liechter gegen dẽ ſpiegel haltet/ auß wölchen in {der} wãd
gegen über ein geſtalt eines regenbogen wirt/ iſt {der} regenbogen etwas/ vnd
nicht deren dingen auß wölchẽ er wirt.
Darumb faſſet das gemüt diſes/ vñ
das an{der}.
Alſo iſt dz allgemein ding kein gedicht/ doch nit on beſondere ding
o{der} gemüt/ die auch der regenbogen nit.
dañ er iſt etwas/ doch nit on liechter
vnd ſpiegel.
doch iſt vyllicht nit von nötẽ dz man in dẽ gemüt etwas gleich {der}
wand ordne.
Es verſthet die abgeſündereten ſubſtantzen/ wie die ſein/ auß
einer gleichnuß/ gegen denẽ dingen ſo auß den entpfindtlichẽ ſeind.
darum̃
iſt {der} verſtand von einfachẽ dingen.
er iſt auch von zůſamen geordneten/ als
ſo ein menſch ein thier iſt.
die vernunfft aber machet mehr/ vñ der verſtand
nur eins.
dann das thier verſthet nicht/ dañ vmb ſo vyl es mit dẽ menſchen
ein ding iſt.
ob es wol mancherley ding nit verſthet/ nach fü: ſich ſelbs/ ſon{der}
wañ es verſthet dz der menſch kein ochs ſeye.
Auß diſem verſthet es/ dz diſes
{der} menſch ſelbs iſt/ vnd nit ein ochs.
dañ ſolches bringt die vernunfft vñ nitt
{der} verſtand.
Dañ es kom̃en dẽ verſtand zů hilff/ vñ dienẽ im die vernunfft/
einbildung/ vñ gedechtnuß/ wie diſen die überigen krefft vnd tugent.
Wañ
nun eines nit alles iſt/ wie iſt dañ die ſeel durch die ſiñ aller dingẽ entpfindt
lich/ vñ durch den verſtand verſther ſie alles/ vnd gedenckt/ mercket/ ent-
pfindet/ vñ verſthet alles?
Wañ aber diſes eins iſt/ wie mag dz ewig vnd dz
an{der} tödtlich ſein?
dañ von den auſſerlichẽ ſinnẽ/ ſo wir mit den vnuernünff
@igen thieren gemein/ zweyfflet niemand.
diſes iſt ein vrſprung vñ grund {der}
aller dieffeſten fragen/ ſo man von {der} ſeelen hat.
darum̃ hat Plato hic wider-
umb gefälet/ weil er aller vnuernünfftigen thierẽ ſeel für vntödtlich gehal-
ren/ damit er nitt in dẽ jrthüb fiele/ ſo vor gemeldet.
Er hat aber nach mehr
gefälet/ dz er der wüſtẽ vnreinen thierẽ ſeel nit für vntödtlich gehaltẽ/ oder
hat deß gemeinẽ volcks geſchrey zů vyl geförchtet/ o{der} daß er nie müßte hin-
ab biß zů den gewechſen faren.
dann es hat ein gleiche geſtalt mit allen thie-
ren.
dann ob wol die hirtzenkäfer vnd binlin vnuollkommene thier/ vnnd
wann man vermeinet ſie hören nichts/ iſt doch der menſch an geſcheidigkeit
diſen etwas geleicher dann einem ſchaff oder ochſen.
Von binlinen iſt Vergilij bůch vorhanden/ auch die erfarnuß der nutz-
barkeit/ wie mencklichẽ bekañdt.
Von den hirtzenkäferen iſt es nit allen alſo
bekañdt/ vñ iſt aber dẽ handel nit anderſt.
doch will ich võ den bekañteſten
ein anfang nem̃en/ als namlich daß etlich en ein reiner/ etlichen ein vnrei-
ners gemüt wirt.
etlich habend mehr deß gemüt/ etlich minder. oder daß die
heimlichkeit an dem vnreinen theil der ſeelen mehr ſich erzeigen/ als man an
den fürſten ſicht.
Dann es ſündert ſich in diſen ab/ auß großer dingen erfar
nuß/ vnd bewegung {der} geiſterẽ/ wölche {der} ſeelen fürnembſte inſtrumẽt ſeind.
Auß wölchẽ offenbar/ warũb die fürſtẽ mehr ding verſehẽ/ ob ſie wol böß
11Fürſten ſeind
weyſs.
ſeind.
Dann wir dz gemüt am reineſten/ alſo thůt es ſich zů dem erſten vr-
ſprung/ vnd diſes leichter vnd offter.
doch wirt es von den laſterẽ betrübet/

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