Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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471 ccccxv
472 ccccxvi
473 ccccxvij
474 ccccxviij
475 ccccxix
476 ccccxx
477 ccccxxi
478 ccccxxij
479 ccccxxiij
480 ccccxxiiij
481 ccccxxv
482 ccccxxvi
483 ccccxxvij
484 ccccxxvij
485 ccccxxxix
486 ccccxxx
487 ccccxxxi
488 ccccxxxij
489 ccccxxxiij
490 ccccxxxiiij
491 ccccxxxv
492 ccccxxxvi
493 ccccxxxvij
494 ccccxxxviij
495 ccccxxxix
496 ccccxl
497 ccccxli
498 ccccxlij
499 cccclxiij
500 ccccxliiij
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Von mancherlei wunderbaren
der des widers haubt im achten him̃el bedeüttet/ vnd deßhalben alle pun-
cten an dem vm̃kreiß/ wañ man auch ein großen circkel wo man will nim̃et/
als nam̃lich A D B für die Ecliptica des neüwen himmels/ magſt du auß
dem C ein großen circkel füren/ welcher A D B zertheilen wirt in puncten/
ſo gleich weit voneinan{der}en ſthond A C nach einem quadranten.
dann du
würſt jn ſchnůr ſchlecht füren gegen dem A auß dem C/ vñ demnach von {der}
ſtatt des faals/ namlich D.
wirt er hin vnd wider die quadranten ab theilẽ/
namlich D A vnd D B.
Deßhalbẽ wirt der groß circkel/ der durch A B C
gefüret/ welcher auch mag gefüret werden/ als wir neüwlich angezeigt/ in
dem C zertheilt werden/ dz auß dem C in das A vnd in das B ein quadrãt
ſeye/ darnmb iſt bekañt dz die kugel nach dem anderẽ weg mag bewegt wer-
den.
Alſo haſt du auß dem geleichen lauff/ wie der vngleich entſthon vnd be
ſchehen mag/ welchen man der trepidation lauff nennet.
Es zeigt auch
Fracaſtorius an/ daß er alſo auß gleichem vnd ordẽlichem l auff entſtande/
ſprechẽde/ Wañ einer auß den kreißen gegen dem Circitori lauffet nach der
breite/ vnd auff des vm̃fürenden polis gegen dem Contrauect/ ſo wirt ein
wunderbare bewegnuß darauß/ welche man der trepidation lauff nennet.
Er hette jm warlich recht gethan/ wañ er in ſo ſchwerem vnd wũderbarem
beſchluß/ auff wölchen er das gantz fundament der handlũg geſetzet/ auch
in ſo wichtigem handel (dieweil es doch allein einer war) etwan ein demon-
ſtration vnd beweiſung herein gefüret hette/ wie wir dañ ſelbs in gar vylen
gethon.
Wann jm auch ſolliches nit müglich/ ſolte er allein eroffnet habẽ/
wie auß einem ſtätigen lauff/ die Poli einer anderen bewegung/ allein zů ei
nem gewiſſen zeil kom̃en möchten.
wölche dañ in dem lauff der trepidation
von nöten/ als wir angezeigt haben.
Doch wöllen wir von diſem laßen/ vñ
vnſer red zů den kunſtreichen bewegungen richtẽ/ vmb welcher willen wir
fürnemlich diſen hãdel angefangen/ nach dem wir vorhin an ſeinem orth/
von der thieren bewegung gnůgſam geredt.
Dieweil dann allein zwo einfache bewegung nach des orth gelegenheit
(dann ſonſt haben wir angezeigt dz vyl mehr ſeind) můß man lůgen/ wie zů
erſtẽ die bewegũgen am ſterckeſtẽ ſeind.
es iſt nit ein ding/ ſtarckvñ ſchnell
ſein.
dañ es ſeind etlich bewegũg ſchnell/ aber nit ſtarck. wie ein papeyr ſo an
ein nadel gehefftet/ vnd auff ein ſtecken geſtellet/ damit es vm̃lauffen mö-
ge/ wirt gar ſchnell bewegt/ weil der menſch laufft/ aber iſt kein ſtarcke be-
wegung.
Ob wol aber die ſchweren reder allgemach vmb faren/ habend ſie
doch ein ſtarcken lauff/ das man ſie nit bald ſtill halten mag.
Dieweil dann diſem alſo/ vnd der ſtarck lauff ſein vrſach nim̃et von dem
Vrſach ei-
ner ſtarcken
bewegung.
waſſer/ iſt die vyle des waſſers/ vnd das es von der höhe herabfallet/ auch
die breitte vnd manigfalte brettlin vnd gefi{der}/ ein vrſach ſollicher bewegũg.
doch müſſen die gefider das waſſer ſo vnden für lauffet nitt anrüren. wann
das waſſer oben herab fallet vnnd deſſen vyl iſt/ mehret es den trib.
weil ſie
aber breit ſeind/ mögend ſie mehr waſſer faſſen.
wann auch deren vyl/ mag
der lauff in ſeinem gang ſteth bleiben.
Wann aber die gefider das waſſer an
rüren/ wirt ihr lauff verhindert.
vnnd deßhalben ihr bewegung langſam-
mer vnnd ſchwecher.
Wie aber die bewegung ſo ſich enderet/ beſchehe/ wie
auch diſes ſo man zeücht/ möge geſtillet werden/ iſt zům theil geſagt/ vnnd
ſoll geſagt werden.
wie aber auß einem lauff ein anderer entſtande/ iſt inn
ſonderheit an anderen orthen eroffnet.
Auff diß mal aber ſoll es in gemein

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