Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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451 cccxcv
452 cccxcvi
453 cccxcvij
454 cccxcviij
455 cccxcix
456 cccc
457 cccci
458 ccccij
459 cccciij
460 cccciiij
461 ccccv
462 ccccvi
463 ccccvii
464 ccccviij
465 ccccix
466 ccccx
467 ccccxi
468 ccccxij
469 ccccxiij
470 ccccxiiij
471 ccccxv
472 ccccxvi
473 ccccxvij
474 ccccxviij
475 ccccxix
476 ccccxx
477 ccccxxi
478 ccccxxij
479 ccccxxiij
480 ccccxxiiij
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451cccxcvſachen/ Das acht bůch. doch můß man diſes an ein ander orth rechnẽ. Zůletſt iſt wañ die menſchen
von jnen ſelbs verderben/ vnd durch kein auſſeren gewalt darzů getrungẽ
werden.
ſollichen jamer nennet man die peſtelentz. Es verderbend auch et-
wan die thier ſo zů menſchlichem brauch von nöten ſeind.
Ob wol aber diſes
an anderen orthen vnder den gemeinẽ jamer gezellet/ acht ich doch nit daß
man es auff diß mal darunder zellen ſoll.
dann ich red allein von denen/ ſo
eigentlich den menſchen antreffen.
dann diſe plag kommet über das viech/
ſeüw vnnd rinder/ aber über die roß/ geißen/ vnnd bünd nit.
Welche nitt
lebhafftig/ bey einanderen lebend/ vnnd feüchter natur ſeind/ vnder die
kommet der ſchelm bald/ als vnder die ſchaaff.
die ochſen lebend beyeinan
deren/ vnnd ſeind lebhafftig/ darumb kommet diſe plag nitt bald vnder
ſie.
Den ſeüwen geth es wie den ſchaaffen. die hünd ſeind nit lebhafftig/ vñ
aber trockner natur/ lebend auch nit beyeinander in hauffen/ wie auch die
roß nitt/ die doch lebhafftig/ darumb kommet ſie diſe ſucht nitt bald an.
Wölche aber beyeinanderen whonend/ vnder die kommet ſie etwan. Die
geyſſen werden minder kranck dann die ochſen/ vonn wegen ihrer treffen-
lichen tröckne.
Deßhalben iſt bekannt daß ſieben arthen des gemeinẽjamers in mẽſch-
lichem leben ſeind/ wölche ich wider eräfferen will.
Erbidem/ waſſerflůth/
wind/ thier/ peſtelentz/ krieg/ vnd hunger.
Es habend vyl auch von dem
brunſt gezweiflet/ doch ſoll mann es nitt vnder die gemeine jamer rechnen.
dann ſollicher mag auff dreyerley weg entſthã/ ongefar/ von den mẽſchen/
vnd von natur.
Der von den menſchen beſchicht/ ſoll zů dem krieg oder vff
růr gerechnet werden.
Der on gefar beſchicht/ mag nit gemein ſein. wann er
auch einer ſtatt gemein/ můß man jn zů der menſchen that zellen.
doch wel-
lend wir von dem ſelbigen hie nicht handlen/ wiewol bekanndt iſt/ daß vor
zeiten inn Schottland ein feüwr auffgangen/ durch wölches faſt dz gantz
land verbrunnen/ vñ diſes mit hilff des winds.
doch iſt diſes von der bän-
men matery beſchehen/ wölche zů dem brunſt wol zůbereitet.
Es iſt aber auch ein nateürlicher brunſt zů vnſeren zeitẽ zů Puteolen an
gangen/ vnnd lang auff dem berg Aetna geweſen.
doch iſt es nitt eigentli-
chen ein brunſt/ ſonder ein erdbidẽ.
dann die heüſer werden nitt faſt durch
das feüwr verzeert/ ſonder mit eſchen verdeckt.
Wann es aber ein brunſt
ſein ſolte/ müſte es ein flamm oder kool ſein.
Die kool oder glůt wurd all-
gemach die welt vmb ſich freſſen.
vnd möcht der flamm das meer nit verzee
ren.
dann es iſt vngläublich zůſagen/ wie vyl das feüwr waſſers hinnem̃e.
darumb můß eintweders daß meer zůerſten verzeert vnnd außgetrocknet
werden/ oder der welt kreiß darumb/ můß nit verbrennen.
Es beſchicht aber ſolliches auff zweẽ weg. eintweders daß diſes über die
natur iſt/ oder man můß es nitt alſo verſthan.
Oder es můß vorhin alles
durch einanderen vermiſchet werden.
doch mag ſollicher iamer inn etlichen
landen wol angehn/ wann der boden vnd die acker des ſchwebels vnd bechs
natur bekommen.
wie vor zeiten vmb Sodoma vnd Gomorrha. Deßhal-
ben ob wol diſer jamer auch gemein/ ſoll es doch nitt vnder die anderen @@@-
ben gerechnet werden.
dann er mag nit zůmal auff der gantzen welt ſein/
ſo lang vnnd die beſthan ſoll.
man můß aber von dem/ als auch von an-
deren reden.
doch iſt über das ander alles diſer jamer gar ſeltenn/ dann
die anderen.

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