Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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491 ccccxxxv
492 ccccxxxvi
493 ccccxxxvij
494 ccccxxxviij
495 ccccxxxix
496 ccccxl
497 ccccxli
498 ccccxlij
499 cccclxiij
500 ccccxliiij
501 ccccxlv
502 ccccxlvi
503 ccccxlvij
504 ccccxlviij
505 ccccxlix
506 ccccl
507 ccccli
508 cccclij
509 ccccliij
510 ccccxliiij
511 cccclv
512 cccclvi
513 cccclvij
514 cccclviij
515 cccclix
516 cccclx
517 cccclxi
518 cccclxij
519 cccclxiij
520 cccclxiiij
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494ccccxxxviijVon mancherlei wunderbaren ſo diſes nit wüſſen/ daß man es für ein wunder zeichen halten/ vnnd ſich die
leüt darab verwunderẽ/ vermeinende es ſeye das feüwr von himmel gefal-
len.
deßhalben wir wol mögen glauben daß von der Cloſter frauwen vnnd
noñen das feüwr an der alten mauren angangẽ/ ob ſie wol kein feüwr/ ſon-
der allein heiße äſchen gehabt.
es mehret auch die ſchnelle bewegung/ vnnd
deß feüwrs zůnemmung/ bey den vn wüßenden/ die verwunderung.
Man
mag auch ein feüwr bekommen auß dem Attagen holtz (iſt ein art des eb-
heüw) vnd einem ſpitzigen holtz von lorbaumen wie ein borer/ wann man
es in ſchneller eil vmbtreibt/ vnnd ſchwebel darzů thůt.
doch habend wir
von diſem zů anderen zeyten geredt.
Man ſoll auch diſes acht nemmen/ wie
vyl waſſer das feüwr erſtecket/ die narung verderbt vnnd gar außleſchet/
alſo zündet wenig waſſer daſſelbig vmb zweyer vrſach willen erſt an/ dann
es machet ein blaſt/ vnnd bringet ein bewegung/ darzů zeücht ſich die wer-
me zůſammen/ alſo daß auch das außgeloſchen/ oder ſo nit recht angangen
an hebt zů brennn.
deßhalben nit genůgſam bekant/ wann vnnd wie man
das waſſer brauchen ſoll.
Es zeigt Olaus an man möge groß felßen nit ehe zerſpalten/ dann wann
11Felſen zů ſp@l
ten.
man ſpäck dariñen brẽnet.
welches wol gleüblich/ die weil ein feißte feüchtig
keit vnnd ſaltz beyeinanderen vermiſchet iſt/ darũb beleibt das feüwr lang/
vnnd iſt gar ſtreng.
Von diſtillierung vnd kochung/
das l Capitel.
ES hatt das diſtillierenn ſo große vnnd manigfaltige nutzbar-
22Diſtillierung
autzbarkeit.
keit/ daß vnder allen menſchlichen dingẽ/ ſchier nicht beſſers in
der welt erfunden wirt.
dann es theilet die vngeleiche ding von
einanderen/ vnnd lediget daß beſſer von allem dem das im hin
dernuß bringt.
was aber vnuollkom̃en/ machet es ſubteyl vnnd
vollkommen.
widerumb was zertheilet/ füget es zůſam̃en in krefften vnnd
würckungen auch in vnuermiſcheten ſachen.
Es machet die menſchen den
götteren geleich/ vnd die arbeitſeligen land den aller glückhafftigeſtẽ.
Ich
weiß noch wol als ich in Schottland geweſen/ daß ich ein Hiberniſch bier
vnnd tranck geſehen/ ſo ſtercker dann brenten wein geweſen.
Man machet
es auß gemeinem bier/ thůt gewürtz dazů/ vñ deſtilliert es harnoch.
Man
mag an allen orthẽ mit Imber/ oder weintrůßen/ oder waſſer pfeffer/ oder
reckholter beer/ oder Meyeran/ oder quendel/ mit haberen ein tranck mach
en/ daß dem brenten wein vergleichen mag/ vnd Elizyr genennet wirt.
die
weil diſes Hiberniſch ein kleinẽ vnderſcheid von dẽ hat/ ab welchẽ daſſelbig
volck ein großẽ luſt entpfacht/ wañ der wein faſt theür iſt.
Auff wie vyl weg
aber die diſtillierung beſchehen mag/ hab ich an anderen orthen angezeigt.
Doch will ich zů mehrer vnderrichtung alles fleyßiger erwegen/ vnd an tag
thůn.
Doch will ich zů erſt von dem reden/ wie man von drucknen dingen/
den geſchmack/ geruch/ vnd krafft mag zů waßer bringen.
Zü erſten vnnd ohn alle werme beſchicht es mit zerſtoßung/ als wañ mã
33On werme di
ſtillieren.
den Cimmat oder Imber/ oder ſonſt ein ander wol reichend ding zerſtoſt/
vnnd in wein durch einander miſchet/ ſo nim̃et er in einẽ tag den geſchmack
vnd geruch an ſich.
Wannn du aber diſes ſchon wol zerſtoßeſt (dañ man ſoll

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