Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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511 cccclv
512 cccclvi
513 cccclvij
514 cccclviij
515 cccclix
516 cccclx
517 cccclxi
518 cccclxij
519 cccclxiij
520 cccclxiiij
521 cccclxv
522 cccclxvi
523 cccclxvij
524 cccclxviij
525 cccclxix
526 cccclxx
527 cccclxxi
528 cccclxxij
529 cccclxxiij
530 cccclxxiiij
531 cccclxxv
532 cccclxxvi
533 cccclxxvij
534 cccclxxviij
535 cccclxxix
536 cccclxxx
537 cccclxxxi
538 cccclxxxij
539 cccclxxxiij
540 cccclxxxiiij
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517cccclxiſachen/ Das zehend bůch. teyl vnd metalliſch ſein. ſonſt möchte ſie nit beleiben. ſolliche nimmet man
võ dem ſaltz/ vorab auß dem Am̃oniaco/ welches auch kunſtlich rein gema
chet worden.
Man ſagt es habe Todeſchinus ſo mit edlem geſtein vmbgan-
gen (wie ich etwan ſonſt angezeigt) diſes vnderſtanden vnnd angefangen.
aber eriſt zůbald geſtorben. alſo daß er nicht hatt zů dem end gebracht.
Es hatt aber Ianus Lacinius gediſputiert/ ob doch die metailen mech-
11Alchumiſten
argument.
ten geendert werden.
vnnd brauchet diſe argumentẽ nacheinanderen. Et-
liche metallen ſeind lauter vnd wol gekochet als das gold vnd ſylber.
etliche
ſeind gekochet/ aber vnrein/ als das ertz vnd eyſen.
etliche ſeind nit gekoch
et vñ vnrein/ als dz bley.
es mag aber das vnrein geleütert/ vñ diſes ſo nit
gekochet/ kochet werden.
darumb mag man auß dem ertz/ eyſen vnd bley/
gold vnd ſylber machen.
daß aber ſolliche leüterung vnnd kochung beſche-
hen möge/ beweißet er auß Ariſtotelis meinung vnd abtheilũg in dem vier
ten bůch Meteororũ/ von der kochung oder zeittigung.
von der reinigung
zweiflet niemand/ weil deß feüwrs eigenſchafft iſt/ von einanderen zůſün-
deren.
Er ſpricht auch daß der alaun vnnd vitriol oder calchant (etlich
ſchreiben zůletſt kein h.
doch ligt vns nit vil daran/ ich will nit zancken ob
die letſt ſilben ein h ſoll haben oder nicht) auch kunſtlich möge bereitet wer
den.
Vnd zwar alaun von dem kalch/ der auß etlichen ſteinen bey Conſtan
tinopel gemachet worden/ der calchant aber von den Alchemiſtẽ.
er zeücht
auch Ariſtotelem inn dem vierdten bůch von den Meteoris an/ wiewol der
ſelbig deßen nit gedenckt.
Was nun auß dem kalch gemachet/ beſchicht on zweifel künſtlich. dann
der kalch iſt kein nateürlich/ ſonder künſtlich ding.
Es will auch der vr-
ſachen gleichförmigkeit/ vnd der klein vnderſcheid deren dingen/ auß wöl-
chen die metall werdend/ darauff deütten/ als wann dem alſo ſeye/ dieweil
alles auß diſem wirt.
Man ſetzet auch/ als wann alle metall auß ſchwebel
vnd queckſilber har keme.
was aber einanderẽ gleichförmig/ mag leichtlich
ineinanderen verendert werden.
vnnd diſes vmb ſo vyl mehr/ daß die na-
tur in einer yeden arth begert zů dem vollkommeneſten zůkommen/ als dz
gold iſt.
was nun vnuolkommen/ mag kunſtlich zů der volkommenheit rei
chen.
zům theil daß es zů ſeinem end komme/ vnnd zům theil daß ſein lauff
vnd bewegũg volbracht werde.
Dann die natur ſtercket nit allein das gold/
ſonder machet es auch/ alſo das die metallen gegen dem gold zůuergleichen
ſeind/ wie die vnuollkommene kind in můter leib/ gegen den geborenen kin
den.
Er bezeügt auch diſes mit den froſchen/ welche bald von wegẽ vorbe-
reiteter matery/ auß dem ſtaub entſthond.
Es ſeind aber die froſchen in gemein volkommener dann das gold. wie
auch die volkommenen thier nit allein der beweglichen glideren/ ſo auß ei-
ner matery worden/ ſonder auch der Inſtrumentlichẽ bedörffen.
Er zeücht
auch Auicennam an/ der daſagt es ſeye ein kalb in den wolcken worden/ vñ
noch halb lebendig hinab mit dem regen gefallen.
Auß einem erwürgten jungen ſtier werden binlein (wie wir etwan ſonſt
22wunderbar
geburt der
thieren.
angezeit) auß einem Baſiliſco ſcorpionen/ auß einer geſotten enten brüen/
ſo auff die erden vnder den bloßen himmel geſchüttet/ werden krottenn.
Wie auch auß dem ſtieren die binlein werden/ alſo von den eßlen die wä-
ſpen/ auß den roßen die hirtzenkäfer/ auß den maulthieren heüwſchrecken.
Es verenderen ſich auch die gewechs/ als vorhin gemeldet/ durcheinan

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