Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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Vorred.
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            <s xml:space="preserve">Das ſeye aber weyt von vnns. </s>
            <s xml:space="preserve">dann ich hab nitt darumb denen dingen
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            nochgedacht/ oder die ding beſchriben/ wölche über vnſerẽ verſtand ſeind/
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            ſonder daß ich/ als gefürderet/ demm größeren gewalt vnnd krafft gehor-
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            ſam̃et. </s>
            <s xml:space="preserve">Vnnd ob wol etliches auch vorhin durch andere angezeiget/ iſt doch
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            diſes nit ein kleines/ daß die ding von ſo vyl jrrthummen vnnd fäleren ge-
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            reiniget worden. </s>
            <s xml:space="preserve">daß auß ſo mancherley falſchen dingen/ durch ein recht vr-
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            theil/ die waarheit erſůcht/ vnnd allwegen gewüſſe vrſach darzů gethon/
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            vnnd durch die erfarnuß beſtetiget worden. </s>
            <s xml:space="preserve">vnnd daß auch die ding mitt
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            wenig worten angezeiget/ wölliche vorhin weytleüffig beſchriben wordenn.</s>
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            <s xml:space="preserve">Deßhalben habe ich etliche ding ſo gefahrlich geweſen/ dunckler geſtalt
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            müeſſen anzeigen/ andere ding auff das kürtzeſt begreiffen/ damitt ſie nitt
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            verachtet/ weil ſie ſonſt gemein warend/ vnd zů letſt der mehrtheil/ weil ſie
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            ſchwer geweſen/ eigentlicher eroffnet. </s>
            <s xml:space="preserve">Dann ich acht diſes gar ſchandtlich
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            wann man alſo ſchreibet daß niemandts verſtande. </s>
            <s xml:space="preserve">Es bedarff zů beiden
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            theilen geleiche kunſt/ wann man gemeine ſachen will zů höherem verſtand
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            richten/ oder die ſchwereſte ding (wie man ſpricht) für die augen ſtellen.</s>
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            <s xml:space="preserve">Dieweil aber alſo mancherley ſachen hie gehandlet werdẽ/ hab ich diſem
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            bůch kein beſſeren Tittel geben können/ dann diſen/ durch wöllichen alles
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            ſo hie begriffen eroffnet/ vnnd der gantz innhalt mit einem oder wenig wor
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            ten begriffen. </s>
            <s xml:space="preserve">Darumb achtich es ſeye recht De varietate rerum/ oder ein
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            Polypragmatographia/ daß iſt ein offenbarung vñ beſchreibung von man-
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            chen wunderbaren nateürlichen vnd künſtlichen ſachen genennet worden.
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            <s xml:space="preserve">Diſen Tittel achtet ich genůgſam ſein etwas von deß bůchs nutzbarkeit an
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            zů zeigen/ wann man bey billichen Richteren handlete. </s>
            <s xml:space="preserve">Weil aber etliche al
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            ſo boßhafftig vnnd hartneckig/ daß ſie allein diſes annemmend/ ſo von A-
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            riſtotele angezeiget/ vnnd alſo den großen ſchatz der Göttlichen weyßheit
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            vnderſthond in ein kleines menſchlich geſchirr/ wölches doch nit gar gantz/
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            ein zů ſchlieſſen/ hab ich müeſſen etwas mehr anzeigen. </s>
            <s xml:space="preserve">dann wann ſie diſes
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            waarlich alſo haltend/ ſeind es groß thoren/ wo aber nit/ ſoll man ſie für ver
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            bünſtig vnd neidiſch leüt ſchetzen. </s>
            <s xml:space="preserve">Darnoch werden mir etliche noch ſchant
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            licher fürwerffen/ als wann ich nicht namhafftigs vnnd wunderbars/ vn-
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            der ſo vyl experimenten vnnd erfindungen beſchriben/ dieweil ſie mancher
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            liederlichen leüten lugenhafftigeren büecheren gewonet/ geleich als wann
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            niemandt zů loben/ er habe dann weidlich vnnd vnuerſchambt gelogen. </s>
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            Ich will aber diſe nitt anderſt halten/ als wann ſie meine büecher nie gele-
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            ſen. </s>
            <s xml:space="preserve">dieweil nitt minder waarhaffte ſachen hie/ dann inn anderer fablen be
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            griffen. </s>
            <s xml:space="preserve">doch ſeind alle ding mit ſollicher kunſt bedecket/ daß es allein hoch
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            uerſtendige köpff vnd weyſe leüt verſthen mögen.</s>
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            <s xml:space="preserve">Deßhalben habe ich/ gůtmüettiger frommer Fürſt/ diſe üwerem nam-
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            men zůgeeignet/ nitt allein weil ihr alle zeytt gůten künſten günſtig/ ſon-
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            der daß ihr auch diſe ding alle recht cenſieren vnnd vrtheilen mögend/ al-
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            ſo daß ihr nitt allein diſer nateürlichen/ ſonder auch der Göttlichen ein ver
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            ſtand habend/ wie dann ſolliches vyl wunderbare heimliche ſtuck der na-
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            tur anzeigend/ wölliche eüch bekanndt ſeind.</s>
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            <s xml:space="preserve">Dieweil nun der ſpruch Platonis waarhafftig/ namlich daß die gemei-
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            nen nütz glückſelig/ inn wöllichen die Philoſophy vnnd weyſe leüt herr-
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            ſchend/ wirt eüch der nammen vor vylen anderen billich zůgeeignet. </s>
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