Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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528cccclxxijVon mancherlei wunderbaren ſtalt das B in dz H. Man mag aber auß diſem allen wol můtmaßen/ erſt
daß
in einem yeden wind ein centrum vnd mittel punct ſthet/ wiewol man
vermeinet
es werde der breitte nach das gantz ſchiff getriben.
Als in dẽ wind
A
C B iſt das centrum bey dem D C.
widerumb wann das ſchiff in dem D
iſt
/ wirt es ſchwerlichen ſeinem fürgenommen orth mögen gerichtet wer
den
.
vnnd wie weitter es von dem puncten D ſthet/ ye ſchneller vnnd leicht
licher
wirt es getriben.
demnach wirt das ſchiff für vnnd für die diechen en-
deren
/ nach dem vnnd es weytter fürgefahren.
man müß aber dann allge-
mach
auch den ſegel enderen.
letſt weil die ſchiff gegen dem D mit arbeit
durch
die růder vnnd diechſen kommen/ můß es mit den ſeglen beſeytz da-
har
fahren/ vnd von der rechten ſtraß abweychen/ vnd diſes von der diech-
ſen
vnd ſeglen wegen/ vnd demnach auch dem fürgenommẽ orth kom̃en.
Deßhalb beſchleüßt man letſt daß das ſchiff an ſein beſtimbt orth kom̃en
möge
/ wañ ſchon der wind geſtrackt gegen jm ghet/ doch langſam vnd mit
großer
arbeit/ vnd der mehrtheil nit ongefahr.
Es iſt aber offenbar daß nicht daran gelegenn/ es beſchehe die reflexion
vnnd
widerkeerung in großer weytte oder in kleiner/ wölches doch ſicherer
iſt
.
Dann die gefahr iſt nit ſo groß vorhanden/ daß ſich der wind endere. dañ
allein
wo ſich der mittel punct deß winds enderet/ beſchicht/ daß man gar
nit
fürfahren mag.
Deßhalben wann in großer weytte ſich die diechſel ende
ret
/ vnnd der wind auch anderſt wirt/ verghet die nutzbarkeit.
Darumb iſt vyl ſicherer/ man endere in einer großen weitte die diechſen
vnnd
ſegel nit.
es iſt aber beſſer vnnd nutzlicher wann man enderet/ damit
es
dir nit fälen möge.
Wañ aber das ſchiff in einer enge oder ſchooß iſt/ ma-
ge
es durch kein kunſt fürfahren/ wann der wind darwider iſt.
deßhalbẽ be-
gibt
es ſich/ weil es ſich nach nit angefangen bewegen/ daß die ſchiff mit
vyl
größerer arbeit/ wann der wind gegen jnen ghet/ auß dem geſtad fahrẽ/
dann
wann ſie jren angefangnen lauff vollbringend/ nach dem ſie auß dem
geſtad
kommen ſeind.
Man ſoll aber die gefahr vnd ſicherheit deß ſchiffs al
ſo
vermercken.
Dann ein ſicherheit iſt nicht anderſt/ dann wañ man der ge
fahr
halben ſicher iſt.
Es ſeind aber ſibenerley gefahr/ vnnd mögend nit mehr ſein. Eintweder
11@chiffg@fahr. wirt das ſchiff inn den würblen verſincken/ vnnd mitt dem waſſer verſchlu
cket
werden/ als vor zeytten in Charybden.
doch beſchicht ſolches ſelten inn
dem
meer/ vnnd inn den flüſſen zům offteren mal/ von wegen der runden
bewegung
.
Es iſt aber diſes ein geſtrackte bewegung/ weil ſie vnderſich fah-
ret
/ wie auch den ſteinen beſchicht/ ſo in das waſſer gelaſſen.
Oder das ſchiff
fahret
an die felſen/ vnd zerbricht.
dann es hat vyl berg vnnd bühel daſelb-
ſten
.
es zerbricht aber von dem ſtarcken trib der waſſeren vnd winden/ wañ
es
mit großer vngeſtüme daran geworffen wirt.
Alſo ſagt ſeye die Scylla
geweſen
/ wölche beid vmb Sicilien ſeind.
doch mögẽ die ſchiff herren durch
erfarenheit
diſe beid wol vermeiden.
vnnd ſolliches leichter in dem großen
meer
Oceano/ dieweil alle würbel mit waſſer wol außgefüllet/ vnnd die fel-
ſen
verborgen.
Demnach ſeind auch ſandboden vnnd furten/ in wölliche et
wan
die ſchiff fallen/ anſtoſſen/ vnnd ſich von einandern thůnd/ oder kom
men
durch verzug inn große gefahr.
vnnd diſes beſchicht an beſonderen or-
then
.
doch iſt nit ſo große gefahr vorhanden/ weyl ſie auß ſand/ vnd nit von
ſteinen
oder hertem boden ſeind dañ weil das ſand weicht/ zerbricht es nit.

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