395cccxxxixſachen/ Das acht bůch.
Darumb ſthond wir noch im zweyffel/ die weil eine oder die an{der} zeügnuß
diſen handel nit außmachet/ oder die frag zů recht bringt. Darũb wellẽ wir
diſe frag widerumb äfferen/ ſo nit allein zů der glück ſeligkeit/ ſonder auch
zů tuget vñ ehr dienſtlich/ damit auch in diſen die kinder vnd das geſchlecht
in geſchrifft verfaßet/ vnnd auffgezeichtnet werde. wiewol aber ein treffen
licher zweyffel/ vnnd meinen verſtand vyl zů ſchwer/ will ich ſie doch an-
gryffen. Wann nun yemand nit glückſeliger dann der ander noch dem tod
iſt/ auch nit nutz iſt/ geweſen ſein/ was ſolte nutzen/ wann man es nun iſt?
Weil auch die ſehl gentzlich vorhanden/ iſt ein groſſer theil der arbeitſelig-
keit/ wann man an vergangene glückſeligkeit/ ſo verloren iſt/ gedencket.
Wañ aber nicht doran gelegen/ glückſelig geweſen ſein/ warumb ſtellet mã
dann der glückſeligkeit alſo ernſtlich nach? Es iſt auch nach dem tod die ge-
dechtnuß bey den menſchen ſo vyl gröſſer/ als wann die auch ein theil deß
lebens were. Iſt es nit vyl beſſer wañ yemand der Lelius Publicola/ Cato/
Antonius Craſſus/ Cicero/ Grachus/ Porcinna/ Galba/ Hortẽſius/ Q.
Metellus/ Pompeius/ Ceſar Varro/ vnd der geleichen glückſeliger mann
allwegen oder der mehren theil geweſen/ dann ein bettler?
diſen handel nit außmachet/ oder die frag zů recht bringt. Darũb wellẽ wir
diſe frag widerumb äfferen/ ſo nit allein zů der glück ſeligkeit/ ſonder auch
zů tuget vñ ehr dienſtlich/ damit auch in diſen die kinder vnd das geſchlecht
in geſchrifft verfaßet/ vnnd auffgezeichtnet werde. wiewol aber ein treffen
licher zweyffel/ vnnd meinen verſtand vyl zů ſchwer/ will ich ſie doch an-
gryffen. Wann nun yemand nit glückſeliger dann der ander noch dem tod
iſt/ auch nit nutz iſt/ geweſen ſein/ was ſolte nutzen/ wann man es nun iſt?
Weil auch die ſehl gentzlich vorhanden/ iſt ein groſſer theil der arbeitſelig-
keit/ wann man an vergangene glückſeligkeit/ ſo verloren iſt/ gedencket.
Wañ aber nicht doran gelegen/ glückſelig geweſen ſein/ warumb ſtellet mã
dann der glückſeligkeit alſo ernſtlich nach? Es iſt auch nach dem tod die ge-
dechtnuß bey den menſchen ſo vyl gröſſer/ als wann die auch ein theil deß
lebens were. Iſt es nit vyl beſſer wañ yemand der Lelius Publicola/ Cato/
Antonius Craſſus/ Cicero/ Grachus/ Porcinna/ Galba/ Hortẽſius/ Q.
Metellus/ Pompeius/ Ceſar Varro/ vnd der geleichen glückſeliger mann
allwegen oder der mehren theil geweſen/ dann ein bettler?
Es laßet ſich anſehen/ als wañ diſem alſo ſeye/ doch iſt noch nit bekañt/
wie ſolliches zůgange/ ob es auch alle mal beſchehe? als wañ man gleich nach
dem tod etlich für glückſelig achtet/ vnnd aber nit lang harnach. dann auß
langwerender zeit/ wirt ſolliches durch gethan/ wie die zeichen vnd das ge-
mäld. alſo iſt auch die gedechtnuß glückſelig. ob nitt diſes die gedechtnuß/
ſonder er ſelbs geweſen? vnd diſes auch allwegen. dañ was etwan geweſen/
iſt allemal geweſen.
wie ſolliches zůgange/ ob es auch alle mal beſchehe? als wañ man gleich nach
dem tod etlich für glückſelig achtet/ vnnd aber nit lang harnach. dann auß
langwerender zeit/ wirt ſolliches durch gethan/ wie die zeichen vnd das ge-
mäld. alſo iſt auch die gedechtnuß glückſelig. ob nitt diſes die gedechtnuß/
ſonder er ſelbs geweſen? vnd diſes auch allwegen. dañ was etwan geweſen/
iſt allemal geweſen.
Ein ding laßt ſich anſehen/ als wann es gar gewüß/ daß zů der glückſe-
11Epicuriſch le
ben nit glück
ſelig. ligkeit nicht mehr dienſtlich dann ein Epicuriſch leben/ ſo mitt einer ſter-
cke vnnd verachtung des todts begabet/ als nammlich eſſen/ trincken/ ſpi
len/ an den todt vnnd andere zůfäl nicht gedencken/ menſchlichẽ ſachen be
rathen ſein. doch iſt nutzlicher nach dem todt alſo geweſen ſein/ als dem Bu
cephalo oder einem ſchlaffenden. dann die gedechtnuß iſt etwas frölicher/
vnnd ein theil von dem gantzen übrig/ vorab inn dem menſchen. dann der
verſtand bleibt vnnd iſt. es ſeind auch die kinder der elteren theil/ daßhal-
ben auch die brüder/ freünd vnnd ſchwäger. Es kommet aber auch der kin
deren zůfäl vnnd glück ſeligkeit zů den elteren/ darumb auch der anderen
freünden. Dann es were nit ſo arbeitſelig oder troſtlich on kinder oder mit
kinderen ſterben/ wann nitt ein theil des vatters inn den kinderen were.
Alſo wann ein ſchloß abgeriſſen/ fröuwet er ſich/ vnd trauret. Weil dann
diſes allwegen bleibt/ iſt auch beſſer nach dem tod glückſelig/ vnd aller eh-
ren werdt ſein. Solliches zeiget auch die natürlich begird in vnuernünffti
gen thieren an/ daß ſie jr leben für jre jungen ſetzen/ vñ etwan auch der eh-
ren begirig ſeind.
11Epicuriſch le
ben nit glück
ſelig. ligkeit nicht mehr dienſtlich dann ein Epicuriſch leben/ ſo mitt einer ſter-
cke vnnd verachtung des todts begabet/ als nammlich eſſen/ trincken/ ſpi
len/ an den todt vnnd andere zůfäl nicht gedencken/ menſchlichẽ ſachen be
rathen ſein. doch iſt nutzlicher nach dem todt alſo geweſen ſein/ als dem Bu
cephalo oder einem ſchlaffenden. dann die gedechtnuß iſt etwas frölicher/
vnnd ein theil von dem gantzen übrig/ vorab inn dem menſchen. dann der
verſtand bleibt vnnd iſt. es ſeind auch die kinder der elteren theil/ daßhal-
ben auch die brüder/ freünd vnnd ſchwäger. Es kommet aber auch der kin
deren zůfäl vnnd glück ſeligkeit zů den elteren/ darumb auch der anderen
freünden. Dann es were nit ſo arbeitſelig oder troſtlich on kinder oder mit
kinderen ſterben/ wann nitt ein theil des vatters inn den kinderen were.
Alſo wann ein ſchloß abgeriſſen/ fröuwet er ſich/ vnd trauret. Weil dann
diſes allwegen bleibt/ iſt auch beſſer nach dem tod glückſelig/ vnd aller eh-
ren werdt ſein. Solliches zeiget auch die natürlich begird in vnuernünffti
gen thieren an/ daß ſie jr leben für jre jungen ſetzen/ vñ etwan auch der eh-
ren begirig ſeind.
Dieweil dann die natürliche begird nit fälẽ mag/ můß diſes etwas ſein/
ſo du geweſen biſt. Hie zů dienet auch/ wann man nit mehr werden/ daß
man geweſen iſt/ als wann auch das etwas ſeye/ ſo geweſen/ vnnd nit mehr
iſt. darumb höret auch diſes auff/ weil das/ wölches nit mehr iſt/ vnd nicht
iſt/ weder gůt noch böß iſt. dann in zůſammen gethanen iſt etwas.
ſo du geweſen biſt. Hie zů dienet auch/ wann man nit mehr werden/ daß
man geweſen iſt/ als wann auch das etwas ſeye/ ſo geweſen/ vnnd nit mehr
iſt. darumb höret auch diſes auff/ weil das/ wölches nit mehr iſt/ vnd nicht
iſt/ weder gůt noch böß iſt. dann in zůſammen gethanen iſt etwas.