Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen
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130lxxiiijVon mancherlei wunderbaren das etliche monat lang alle kindbetterẽ ſterben/ anderẽ zeitten aber wer-
dend
ſie erhaltenn?
etlichen zeytten erſcheinend wunderzeichen/ etwan
ſtarcke
leüt/ etwan gar nicht/ ſonder es iſt alles ſtill?
Demnach ſeind ſo vil
meerwunder
/ ſo vil waarſager/ ſo vil weyſer leüth/ ſo vil ding/ deren man
ſich
nie verſehen?
andern zeytten iſt alles ſtill.
Demnach ſeind enderungen der zeytt/ ſchnee/ hagel/ wind/ vnnd etliche
wunderbare
ding vnnd faſt wunderzeichen.
Als dem xvj. jar der reichen
Dauids
deß künigs inn Schotten/ inn dem jar Chriſti M CCC xlvij.
ha-
bend
die ſchaff inn der jnſel Albion nitt geborn/ die rappenn aber vnnd die
thauben
habend im winter jre junge fürgebracht/ vnnd im ſom̃er nitt.
Es
ſeind
auch ſo vil meüß geweſen/ das man kümerlich den heüſern whonen
11Die @appen ge
bären
im win
@@r
.
oder die bauren etwas auß dem feld habend bringen mögen.
Nach xj. jaren
aberiſt
auch treffenlich vil waſſer kommen/ vnnd das nitt mitt minderem
ſchaden
/ dañ vor von den meüſen.
Du ſprichſt aber/ ſolches hatt ſein natür
liche
vrſach.
Deß einen will ich anzeigen/ von dem man ſich mehr zůn erwun
deren
/ namlich warumb die rappen im winter eyer legend/ vnnd im ſom-
mer
nitt/ dann der winter was warm/ vnnd frü.
es legend aber die vögel
der werme jre eyer.
deßhalben leeret auch der bauren kunſt/ das man vil
eyer
von den hennen hatt im winter/ wann man ſie an einem warmen ohrt
ernheeret
.
Was iſt dann das für ein wunder/ das die feine werme deß him-
mels
die vögel bewegt hatt/ jre junge bringen?
vnnd dañ vil mehr wann
ſie
erſt warme ſpeyß gehabt.
du ſagſt aher/ keines wegs/ ſonder es iſt genůg
an
der werme auß der erden/ oder auß dem meer/ oder die auß den winden
entſthat
.
Wir habend aber ſchon den vorgenden bücheren angezeiget/
es
entſtande gar kein werme dann allein vonn dem himmel.
die werme aber
ſo
auß anderen vrſachen entſthet/ vnnd von den vorigen nitt kommend/
die
thůnd nicht der geberung/ dann das ſie allein die himmeliſche vonn
dem
das ſie ſonſt hinderete/ ledigend/ vnnd das fürnemlichen auß der ma-
terien
grobheit.
Alſo erhalten wir etliche beüm im winter durch das feüwr.
Wann dann nur diſe im winter all jre krafft verlorn/ iſt kein wunder das ſy
im
ſommer habend auffgehört.
Alſo iſt diſe vrſach offenbar/ vnnd hatt von
dem
einfluß ſeinen vrſprung.
Weil nur ſolches vnd anders dergleichen menckliches zůlaſſet/ glaubend
22Influentz ſoll
züglaſſen
wer
den
.
ſie doch es ſeie ein andere vrſach dann von der influentz.
dann dem erſten
meinend
etliche es ſeye Gott/ die eigentliche vrſach aller dingen/ ein theil a-
ber
die teüffel/ etlich es beſchehe on all gefahr/ als die Epicuriſchen/ etliche
meinend
es komme von der natur aller dingen vnnd von den Elementen/
ſonſt
aber hatt niemand mögen andre vrſachen erdencken o{der} erfinden.
Ich
verwunderen
mich aber derenn allerſammen/ weil die doch ſehend ein ſol-
liche
ordnung aller dingen am him̃el/ ein ſollichen gewalt vnnd gröſſe der
ſubſtantzen
/ vnnd in etlichen als in der Sonnen Mon ſo krefftige wir-
ckung
/ das ſie ſolliche offenbare ding/ ſo vor augen ſthend verlaſſend/ vnd
grobe
vngereimete vnd vnerkañtne vrſachen ſůchend?
Die vnwüſſenheit
aber
liebe den ſecten/ die thůnd nach wunderbarere ding.
Deßhalben
die
ſo ſagend Gott ſeye ein vrſach ſollicher dingen/ ſoltend ſich ſchämen/ ge-
leich
als wann ſie ſprechend der Künig ſeye ein troßbůb/ koch/ kriegßman/
vnd
ſchreiber/ darũb dz er über die alle herſchet?
demnach weil diſe ſehen dz
die
werme von der Sonnen kom̃et/ die kreüter von den ſaamen/ warũb

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