Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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605dxlixſachen/ Das dreizehend bůch. in mehrtheil abſünderen/ die kürtzere in weniger/ namlich in eine minder.
Wann wir auch lenger tiſch machen wöllen/ ſollẽ wir die lengere ſeytẽ in we
niger
theil/ vnnd die kürtzere in mehrtheil/
117[Figure 117]a k l m b e q r g f ſ t h c n o p d 3118[Figure 118]a g h b e m n f c k l d 4119[Figure 119]a k b e m g f n h c l d 5120[Figure 120]a b c d 1121[Figure 121]a b c e d 2122[Figure 122]a b c e d 3 namlich eine mehr abtheilen.
Zům vierten/
wañ
wir etwas wöllen der ſeyten thůn/
ſollen
wir auß {der} ſeyten nem̃en.
ein exẽpel in
der
erſtẽ figur.
der kurtzen ſeyten ſeyẽ zwo/
vnd
{der} lengerẽ ſechs.
Ich wolt aber gern ein
figur
machen die vier lenge drey breitte
hette
.
weil ich nun ein kürtzere ſeyten (nam
lich
zwo) machen wolt/ daß es drey ſeyend/
vnd
drey/ die zwey vm̃ eins übertreffen/ ſo
theil
ich A C vnd B D in zwẽ geleiche theil/
alſo
dz ein yeder eins ſeye.
darũb diuidier
zertheil
ich nach dẽ dritten gebott das A B
vnd
C D in drey geleiche theil/ darnach ſetz
ich
das richtſcheit (diſes iſt ein inſtrument
auß
metall o{der} holtz von den werckmeiſterẽ
bereittet
/ wölches ein grad eck haltet eigent
lich
nach den geſtrackten linien/ breit vnnd
dick
/ damit es ſich nit biege/ wölches gſtalt
wir
vorhin an {der} ſeyten angezeigt) auff das
G
vnd E/ vnd verzeichnen alſo den punc-
ten
M in deß richtſcheit eck/ vnd ſetze dann
auch
dz richtſcheit auff F vnd S/ vnd ver-
zeichnen
N.
wañ man nun gerade linien G
M
vnd M N/ vnd N L zeücht/ vnd die fi
gur
G M N L/ D B abſchneidet/ wañ die
rechte
linien M N ob dẽ A G zůſamen kom̃et/ wirt dz L D
mit
derẽ auff M N fallen/ vnd haſt du alſo/ wañ diſe zůſa-
men
kom̃en/ wz du gefragt haſt.
Alſo wañ du auch begerſt dz
in
der fünfften figur auß A B C D/ wölches ſeyten A B
C
D ſechs ſeyen/ vnd A C auch B D vier/ jx lenge machen/
wirt
der vnderſcheid zwiſchen jx vnd vj/ ſein.
weil ich auch diſes will len-
ger
machen/ ſůch ich wie offt ich drey in ſechs haben möge/ nãlich A B vnd
C
D {der} lengeren ſeytẽ/ vnd ſich dz es der halb theil iſt.
deßhalbẽ theil ich A B
D C durch gleiche theil/ durch dz dritt gebott A C B D in theil
ſetz dañ dz richtſcheit o{der} winckelmeß auff die punctẽ K E/ deßgleichẽ
auff
dz H L/ vnd find die punctẽ M N.
dañ zeüch ich liniẽ/ vnd theil
A
B C D in zwo figur A C M N H B E C D H N M.
ſetz dañ EM
auff
N H/ ſo fallet A K eigentlich auff E M/ vnd wirt ein figur die jx len
ge
hat/ auch in {der} breite wie E C/ dz iſt ij ein viij theil.
Dz fünfft iſt/ du
begerſt
etwz einẽ rechtẽ quadraten bringẽ/ ſo můß die proportz {der} langẽ
ſeytẽ
dẽ kurtzẽ/ wie zweyer quadratẽ zal ſein/ wölcher vrſprũg in einẽ vn-
derſcheiden
.
Ein exempel in {der} dritten figur. A B ſeye vier vnd ein halbs/ A
C
ſeye deren zwey/ ſo iſt die proportz wie neün vier.
deren zalen radices
vrſprung
ſeind zwey vnnd drey/ ſo an dem einen vnderſcheiden.
deßhalben
theilẽ
wir nach dẽ drittẽ gebott A B vnd C D in drey theil/ A C vnd B D

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