Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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941dccclxxxvSubteilen ſachen. Chriſten gebend jm auch den ſun/ denſelbigen eeren ſie gleich als ein Gott.
wann (ſprechend ſie) vyl götter werend/ wurden ſie einander auffſetzig ſein.
vnd
das reich iſt ein eingenthůmb/ mag von vylen on neid vnd haß nit ge-
regiert
vnd erhalten werden.
Darzů (ſpricht auch der Türck) ſeye es ſchant
lich
vnd laſterlich/ dem oberſten Gott/ welcher alle ding erſchaffen/ ſeines
geleichen
wöllen geben/ dieweil er der gröſt höchſt iſt/ des ſuns bedörffe
er
nichts/ dañ er ſeye ewig.
Vmb ſolcher vrſach wegẽ ſeye der him̃el betrübt
worden
/ die erden hinweg geflohẽ.
Dañethin ſagt er wie ſich Gottklage/
vnd
entſchuldige/ dz er jm nit ſelbs/ ſonder andere ſollichs über ſein willen
legen.
Das ander fundamẽt darauff ſie bauwẽkompt auch von Ma
homet
her.
Daß nammlich die Chriſten die götzen bildnußen verehren/
vnd
alſo nit einen/ ſonder vyl götter vor augen habend.
Daß dritt argument nem̃end ſie auß den zůfälen vnd geſchehenen dingẽ.
dann ſie habend ſo offt geſiget/ ſo vyl ſtett vnd lender eingenom̃en/ dz kein
Chriſtenheit
mehr were/ wo nit vnſer Keyſer/ an andere ort neüwe Chriſten
für
vnd für gepflantzet hette.
Ia ſprechen ſie/ es iſt glaublich vnd gůt zůge
dencken
/ Gott ſeye denyhenigen ſo ihn recht vnd wol meinen/ mer günſtig
vnd
geneigt.
Auch weil er ſo wenig mit kleiner hilff erhalten vnd errettẽ kön
te
/ werde ers vyl ehe thůn/ dann das er ſie verderbte/ als wann er ſelber wi-
der
ſie ſtritte.
Deßgleichen wann jr leben/ ſitten vnd geberdẽ mit vnſerem
vergleicht
/ geben jrem glauben vnd geſatz nit ein kleines anſehens.
Sie bet
ten
/ faſten/ zieren vnd kleiden ſich auff das aller ſchlechteſt/ ſie tödtẽ einan
der
nit/ vnd ſpilen nit/ den eebruch vnnd ſchantliche gotsleſterung meiden
ſie
/ welche vier laſter bey den Chriſten leyder ſchier gmein ſeind.
Sie haben
eerliche
weiber/ die tempel fein vnd erbar auffgericht vnd geziert/ kein
gemäld
noch bild werck dariñen.
So vyl die mirackel vnd wunderzeichen belãgt/ habẽ ſie die jren gegẽwer
tig
/ vnſere ſeyẽ von hörſagen.
Etlich eſſen in vyl tagen nichts/ die anderen
brennen
vnd ſchneidẽ ſich mit meſſeren/ das jnen nichts ſchadet/ befinden
auch
kein ſchmertzen.
vyl ſeind die ein ſtim̃ auß der bruſt laſſen/ welche vor
zeiten
Engaſtrimuti genannt warden.
ſolches widerfart jnen am meiſten
wañ
ſie jrem gott opfferen/ vnd vmblauffen.
Ob nun diſe drey ding gleich
war
ſeind/ vnd ein wunderbarliche nateürliche vrſach haben/ ſo iſt doch dz
erlogen
/ daß die weiber kinder geberen on beyſchlaffen.
Sie haben auch jre heyligen/ welche von wunderzeichen vnd ſeltzamẽ
11Der Türcken
heiligen
.
fälen verrümbt ſeind.
Als Sedichiaſim dem ſig/ Vanum dem friden/
Aſcichum
/ dz er die celeüt miteinander verſüne/ Mirtſchinum/ daß er das
viech
ſchirme.
für die reiſenden Chidirellen/ der ſoll auff einem ſeltzamẽ roß
ſitzen
/ vnd ſo er eim begegnet/ zeige er jm den weg.
Seine bantofflen ſeind
noch
vorhãden/ dz er vnſchuldiglichen vom Künig verdampt/ vnd in ein
breñendẽ
ofen geworffen ward/ darauß er vnuerletzt kom̃en/ gleich wie die
drey
knaben/ welcher die heilige gſchrifft gedenckt.
Es iſt niemand vnwüſ-
ſend
/ wz Mirathbegi der Türckiſch fürſt vnd Keyſer/ gethan hatt/ welchẽ
ſie
Latein Amurathen neñen/ der auß einem mechtigen vnd kriegiſchen
Künig
ein prieſter worden/ vnd von jm ſelbs in ein kloſter gangen iſt.
Wöl
te
Gott dz jre waffen ſo leichtlich überwunden möchten werden/ als diſe ar
gument
vmbzeſtoßen ſeind.
Aber der hãdel iſt den waffen kom̃en/ da faſt
allzeit
der gröſte hauff den beſſeren überwindt.
Darumb wöllen wir diſes

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