417ccclxiſachen/ Das acht bůch.
ſcherden/ mag das gantz vntödtlich ſein/ vnd die theil zerſtörlich/ wie man
diſes in den Elementẽ/ beſonderen arten der thieren vñ gewechſen erfaret.
diſes in den Elementẽ/ beſonderen arten der thieren vñ gewechſen erfaret.
Darumb haben alle die ſo nateürlich geredt/ vnd die ſeel für vntödtlich
gehalten/ angezeigt/ es ſeye nur eine/ als Theophraſtus/ Themiſtius/ vnd
Auerroes. Wie dann nur eine vnnd ein theil an dem gantzẽ/ alſo iſt ſie auch
ewig/ vñ dem höchſten gemüt zůgeeygnet. kommet alſo von auſſen herzů/
wie eines jeden ſeel/ darzů an der eigenſchafft des leibs ſo tödtlich ſeind. da-
rumb hatt es an einem orth ſein ſubſtantz/ an dem anderen ſein würckung.
Das gemüt hatt vier habitus oder gebreüchliche eigenſchafften. zůhand-
len/ ſo fürſichtigkeit oder weißheit genennet. zů würckẽ/ vnd heißet kunſt.
zů erkennen allein/ vnnd heißet ein Sciẽtia oder erfahrung. oder iſt in den
angebornen erkantnuſſen/ vnnd dreyen vorgenden notwendigen dingen/
vnd wirt der Verſtand genẽnet/ als nam̃lich/ daß das gãtz allwegẽ größer
dann ſeine theil ſeind. Ariſtoteles theilet die einfache erkantnuß in zwo ar-
then. dann es iſt eintweders diſes/ ſo zům theil den ſinnen vnderworffen/
vnnd heißet ein ſcientia oder kunſt/ oder ſie ſeind ihnen nit vnderworffen/
vnd heißet die weißheit. Vnnd ob diſes wol vngewiſſer dann die kunſt/ iſt
ſie doch vyl edler. Alſo werden in gemein fünff Habitus vnd gebreüchliche
eigen ſchafften des gemüts/ durch wölche es faſt beſteth vnd erkẽnet wirt.
Die aller edelſte iſt/ derẽ man den minſtẽ theil hatt/ nam̃lich die Weißheit.
gehalten/ angezeigt/ es ſeye nur eine/ als Theophraſtus/ Themiſtius/ vnd
Auerroes. Wie dann nur eine vnnd ein theil an dem gantzẽ/ alſo iſt ſie auch
ewig/ vñ dem höchſten gemüt zůgeeygnet. kommet alſo von auſſen herzů/
wie eines jeden ſeel/ darzů an der eigenſchafft des leibs ſo tödtlich ſeind. da-
rumb hatt es an einem orth ſein ſubſtantz/ an dem anderen ſein würckung.
Das gemüt hatt vier habitus oder gebreüchliche eigenſchafften. zůhand-
len/ ſo fürſichtigkeit oder weißheit genennet. zů würckẽ/ vnd heißet kunſt.
zů erkennen allein/ vnnd heißet ein Sciẽtia oder erfahrung. oder iſt in den
angebornen erkantnuſſen/ vnnd dreyen vorgenden notwendigen dingen/
vnd wirt der Verſtand genẽnet/ als nam̃lich/ daß das gãtz allwegẽ größer
dann ſeine theil ſeind. Ariſtoteles theilet die einfache erkantnuß in zwo ar-
then. dann es iſt eintweders diſes/ ſo zům theil den ſinnen vnderworffen/
vnnd heißet ein ſcientia oder kunſt/ oder ſie ſeind ihnen nit vnderworffen/
vnd heißet die weißheit. Vnnd ob diſes wol vngewiſſer dann die kunſt/ iſt
ſie doch vyl edler. Alſo werden in gemein fünff Habitus vnd gebreüchliche
eigen ſchafften des gemüts/ durch wölche es faſt beſteth vnd erkẽnet wirt.
Die aller edelſte iſt/ derẽ man den minſtẽ theil hatt/ nam̃lich die Weißheit.
Darumb iſt das gemüt der beſſer theil an der ſeel/ ſo an der ſubſtãtz vnd
11was glaub
ſeye. ſeiner würckung ewig iſt/ vnd iſt etwas anders dañ die vorbereitung/ dañ
es mag etwas ſein/ wie auch die erſt matery. Wie auch der leblichen geyſterẽ
růw ein ſchlaaff/ alſo iſt diſem der glaub. wie auch der vollkommẽ ſchlaaff
ein vollkommen růw der geiſteren/ alſo iſt diſer ein vollkommene růw des
gemüts. dann der vernünfftigen ſeel würckung höret zů beyden theilen vff.
darũb haben die ein kleineren glaubẽ/ ſo einer ſterckerẽ vernũfft ſeind/ wie
auch in dem ſchlaaff/ die ſeel faſt frey/ ſich zů dem höchſten gemüt thůt/ zů
künfftige ding ſicht/ vnd nicht handlet/ alſo wirt auch im glaubẽ ein einig-
keit des vnſeren vnd des höchſten gemüt. darumb handlet es etwas/ vnnd
ſicht nit zůkünfftige ding.
11was glaub
ſeye. ſeiner würckung ewig iſt/ vnd iſt etwas anders dañ die vorbereitung/ dañ
es mag etwas ſein/ wie auch die erſt matery. Wie auch der leblichen geyſterẽ
růw ein ſchlaaff/ alſo iſt diſem der glaub. wie auch der vollkommẽ ſchlaaff
ein vollkommen růw der geiſteren/ alſo iſt diſer ein vollkommene růw des
gemüts. dann der vernünfftigen ſeel würckung höret zů beyden theilen vff.
darũb haben die ein kleineren glaubẽ/ ſo einer ſterckerẽ vernũfft ſeind/ wie
auch in dem ſchlaaff/ die ſeel faſt frey/ ſich zů dem höchſten gemüt thůt/ zů
künfftige ding ſicht/ vnd nicht handlet/ alſo wirt auch im glaubẽ ein einig-
keit des vnſeren vnd des höchſten gemüt. darumb handlet es etwas/ vnnd
ſicht nit zůkünfftige ding.
Wie aber auch ehe ein berg ſich verſetzet/ dañ daß yenen ein lere ſtatt ſein
ſolte/ oder die matery ſich auſſerthalben die natur ſtrecken/ alſo wirt diſe ei-
nigkeit che laſſen die gantze welt zergehn/ dann das ſie nit wolt eins ſein vñ
ſich von einanderen ſünderen. Wie aber das warhafft gemüt den willẽ hat/
alſo iſt alle ding recht abgetheilet. darum můß alle ding dem glauben noch
beſchehen. Wie aber in dem ſchlaff nit alle zeyt die ſeel hinauß faret/ auch
nitt zůkünfftige ding rathet vnnd ein wider glantz hatt/ alſo vyl minder
iſt ein einigkeit jm glauben. Dann wañ die ſeel vnrein/ oder von außerlich
en anfechtungen betrübt/ vereinbaret ſie ſich nit/ faret auch nit hinauß.
doch wellend wir von dem zů anderẽ zeyten reden. darũb iſt diſes die höchſt
vollkommenheit diſes zergengklichen ſthats. zů erſt namlich als jm leib/ da
mit es ein ſolliches ſeye. zů dem anderen daß es diſes ſeye/ ſo in dem iſt. dann
die ſeel iſt menſchlich. demnach daß ein ewig gemüt darinnen. zů letſt daß
es ſich als durch einen ſchlaff mit dem göttlichen vereinbare. Bey dem ei-
nen iſt es/ als wann die geiſter vnnd leipliche vnrůw geſtillet. bey dem an-
deren aber kommet es gar über ein/ als wann ſeine eigenſchafften faſt hin-
genommen.
ſolte/ oder die matery ſich auſſerthalben die natur ſtrecken/ alſo wirt diſe ei-
nigkeit che laſſen die gantze welt zergehn/ dann das ſie nit wolt eins ſein vñ
ſich von einanderen ſünderen. Wie aber das warhafft gemüt den willẽ hat/
alſo iſt alle ding recht abgetheilet. darum můß alle ding dem glauben noch
beſchehen. Wie aber in dem ſchlaff nit alle zeyt die ſeel hinauß faret/ auch
nitt zůkünfftige ding rathet vnnd ein wider glantz hatt/ alſo vyl minder
iſt ein einigkeit jm glauben. Dann wañ die ſeel vnrein/ oder von außerlich
en anfechtungen betrübt/ vereinbaret ſie ſich nit/ faret auch nit hinauß.
doch wellend wir von dem zů anderẽ zeyten reden. darũb iſt diſes die höchſt
vollkommenheit diſes zergengklichen ſthats. zů erſt namlich als jm leib/ da
mit es ein ſolliches ſeye. zů dem anderen daß es diſes ſeye/ ſo in dem iſt. dann
die ſeel iſt menſchlich. demnach daß ein ewig gemüt darinnen. zů letſt daß
es ſich als durch einen ſchlaff mit dem göttlichen vereinbare. Bey dem ei-
nen iſt es/ als wann die geiſter vnnd leipliche vnrůw geſtillet. bey dem an-
deren aber kommet es gar über ein/ als wann ſeine eigenſchafften faſt hin-
genommen.