Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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ſachen/ Das acht bůch.
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              <pb o="cccli" file="0407" n="407" rhead="ſachen/ Das acht bůch."/>
            beleibend/ ſeind ſie ſchwach/ als die von einem mangelhafftigẽ anfang har
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            kommen/ vnd nit daß eines vor der zeyt/ vnd das ander nach der zeyt noth
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            halben geboren worden. </s>
            <s xml:space="preserve">dann es iſt bekanndt/ daß etliche knäblin ſpadt ge-
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            boren werden/ biß ſie ſtarck ſeind/ vnd die meitlin ſchnell. </s>
            <s xml:space="preserve">darzů iſt die wer-
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            me ein vrſach/ daß die knäblin wachſen/ vnd in můtter leib zů jrem ſtadt kõ
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            mẽ. </s>
            <s xml:space="preserve">Alſo das recht von Ariſtotele geſagt/ die ſubteyle feüchte mach die weib
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            lin zů wachſen/ vnd ſtreck ſich deßhalben ſchnell auß.</s>
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          <head xml:space="preserve">Von den ſinnen/ Das xli. Capittel.</head>
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            <s xml:space="preserve">DAß die ſinn ſeyen/ iſt mencklichem bekannt. </s>
            <s xml:space="preserve">wir habend auch im
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            bůch von den Subtiliteten angezeigt/ wie vyl jren ſeyend/ vnd
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            vrſach geben warumb ſo vyl ſeind. </s>
            <s xml:space="preserve">jre krefften aber habend wir
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            zům theil angezeigt/ vnd zům theil nit. </s>
            <s xml:space="preserve">dann wölcher ſinn iſt im
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            menſchen doller dann der tact vnd angriff? </s>
            <s xml:space="preserve">vnd entpfinden wir
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            doch deß ſteins in der blaſen/ durch das inſtrument. </s>
            <s xml:space="preserve">dann ſo wir den mit dẽ
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            fingeren greyffend/ in wölchen wir das inſtrument haben/ entpfinden wir
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            deß ſteins nit anders/ dann ob wir jn aurüreten. </s>
            <s xml:space="preserve">wie aber ſolliches zůgang/
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            mag kaum angezeiget werden/ vnd beſchicht doch. </s>
            <s xml:space="preserve">wir entpfinden auch der
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            größe/ wañ wir dz inſtrument auß vnd ein thůnd. </s>
            <s xml:space="preserve">man entpfindet jn auch
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            durch das gehör/ wölches vrſach zů anderen zeyten angezeigt. </s>
            <s xml:space="preserve">dann das ge-
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            töß kom̃et nit allein durch ein läre ſtatt/ ſonder auch ein gantzes orth.</s>
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            <s xml:space="preserve">Der ſiñ aber iſt ein ding/ das in der thieren leib etwas verſthen mag/ vñ
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            ſein gewüſſes orth hat. </s>
            <s xml:space="preserve">Daß aber ſolches allein möge verſthen vñ am werck
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            ſelbs nitt verſtande/ iſt auß dem bekanndt/ daß der menſch nit wüſſet was
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            das gehör were/ wann er aufferzogen wurde/ do er kein getöß hören möcht.
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            <s xml:space="preserve">er wurde ſich auch verwunderen warũb vns die ohren geben weren. </s>
            <s xml:space="preserve">Es wirt
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            aber ſolches mögen auff viererley weg verſtanden/ namlich als ein rechte
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            ordnung/ oder ſo mit einem anderen verſtanden werde. </s>
            <s xml:space="preserve">vnnd iſt doch an jm
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            ſelbs kein ding/ das in einer beſonderen arth/ als die materien ſeye. </s>
            <s xml:space="preserve">oder ge-
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            leich als ein vorbereitung einer weichung etwz zů entpfahen vnd anſich zů
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            nem̃en. </s>
            <s xml:space="preserve">oder nach etwas beſſers dann ein vorbereitung/ als ein ſiñ iſt. </s>
            <s xml:space="preserve">Dañ
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            das gehör iſt etwas/ ob es wol nicht höret/ vñ iſt aber kein ſiñ/ dañ ſo er mit
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            der that etwas entpfindet. </s>
            <s xml:space="preserve">das aber auch {der} ſiñ etwas anders im werck ſeye/
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            dann ein vorbereitung/ beweyſet diſes/ ſo wir in der ſinnen inſtrumenten ſe
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            <s xml:space="preserve">dieweil auch der ſinn ein beſondere eigenſchafft der entpfindtlichkeit/
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            vrtheilet er auch von den eigenen dingen/ ſo jm entgegẽ ſthond. </s>
            <s xml:space="preserve">Es iſt aber
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            zweyerley ſinn/ ein innwendiger vnnd auß wendiger. </s>
            <s xml:space="preserve">ſie haben diſen vnder-
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            ſcheid/ daß der außwendig aller dingen geſtalt nitt behaltet/ darumb iſt er
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            nit/ wann das ding ſo jm entgegen/ nit vorhanden. </s>
            <s xml:space="preserve">der innwendig aber be-
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            haltet ſolliche/ ob wol das ſo jm entgegen/ nit vorhandẽ/ ia auch im ſchlaff. </s>
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            Doch hat der tact vnd angriff nach ein einbildung deß warmen vnnd kal-
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            ten/ doch nit wie der ſinn/ ſonder als ein theil/ ſo bey dem ſinn iſt. </s>
            <s xml:space="preserve">Es behal
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            tet auch der guſt vnd geſchmack die ſüſſe vnd bitterkeit. </s>
            <s xml:space="preserve">doch nit in jm/ ſon-
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            der am nechſten orth darbey. </s>
            <s xml:space="preserve">dann die entpfindtliche eigenſchafften vnnd
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            qualiteten ſeind auch an leiben. </s>
            <s xml:space="preserve">In dẽ geſicht aber vnd gehör werdend die
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            geſtalten nitt behalten/ ſonder etwas gemeines/ als der blitz in augẽ/ vñ dz
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