Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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229 (clxxiij)
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235clxxixſachen/ Das ſibend bůch. a m aller geleicheſten. wann du aber diſen mitt eim roß/ hund/ oder affen/
vergleichen
wilt/ wirſt du faſt einen wilden man gegen einem burgerli-
chen
menſchen ſtellen/ ſolliches kom̃et auch der geburt geſtalt har.
Dañ
wann
ein thier in dem leib geboren wirt/ wachſet es von dem geblüt/ vnnd
wirt
auß der můter werme geformiett.
Was aber von dem ey harkommet/
iſt
wol der elteren geblüt/ Aber den mehrentheil von der auſſerlichen
werme
.
Deßhalben entſthethie der anderen frag außlegung. Dann weil mir ge-
11Thieren ge-
burt
fünfer-
ley
.
ſagt/ daß die thier ſo auß den eyeren kommen ein mittle geburt/ zwiſchen
denen
ſo auß einer feüle/ oder auß der můter leib geboren/ habend/ vnnd
wir
aber ſehen/ daß die thier ſo auß den eyeren kommen/ als die vögel/ de-
nen
ſo auß den thieren geboren etwas enlicher/ dann denen ſo on gefahr har
kommen
/ müſſen die thier/ wölche auß den eyeren ſchlieffen/ wider in zwo
arten
abgetheilet werden.
Die ein art/ ſo auß eyeren kommen/ werden von den elteren außgebrů-
tet
/ als die vögel/ wölche dann den vollkommenen thieren etwas änlicher/
die
weil ſie auß der thieren werme außgebrůtet/ vnd wann ſie außgeſchlof-
fen
/ aufferzogẽ werdẽ.
die andere art iſt/ wölche von jren elteren nit außge-
brůtet
/ noch aufferzogen wirt/ als der mehrteil ſchlangen vnnd fiſchen.
Di-
ſes
ſeind gentzlich grobe/ wilde/ vnnd vngelernige thier/ wölche denẽ ſo an
gefahr
wachſend am nechſtẽ ſeind.
Alſo haßt duietz viererley thier/ erſt ſo
thier
geberen vnnd vollkommen ſeind/ zum anderen/ wölche die eyer auß
brůten
vnd aufferziehen/ als die vögel/ demnach wölche auch eyer legend
aber
nitt außbrůten/ vnder wölchen etliche die iungen aufferzierziehend (doch
wöllend
wir nitt alſo gar eigentlichen daruon reden) wölche auch vnuoll-
kommen
.
Es ſeind aber die aller vnuollkommeneſte/ wölche on allen ſaamẽ
entſthond
.
Die weil aber vnder dem erſten anderen nitt ein kleiner vnderſcheid
geweſen
/ hatt die natur damitt gar nicht manglet/ noch ein fünffte art/ ſo
mittlen
möchte geordnet/ wölche erſten an dem oberen theil/ do das orth
warm
vnnd weytt wäre/ eyer brechten/ demnach an dem nideren theil auß
dem
ey ein thier/ als auß dem näſt gebrůtet/ harauß thete vnnd gebure/
mitt
wunderbarem fleyß der natur.
Dergleichen ſeind faſt alle die/ ſo krö
ſpelichtiger
vnnd herter haut ſeind/ dañ die fröſchen geberen eyer.
Es iſt allen thieren gemein jre haar zůuerenderen/ nach der waſſeren na
22wannen har
der
thieren
haar
ko@@me
tur/ ſo ſie nam̃lich von natur haar habend/ die mancherley farben ſeind.
ſolliches habend wir auch an einem anderen orth/ von des menſchen haut
angezeigt
.
Deßhalben ſagt Ariſtoteles daß auß des pſychri waſſer (wölches
ein
fluß in Thracia iſt) die ſchaaff ſchwartz wullen bekommen.
demnach ſey
end
in Antãdria zwen flüß/ deren einer ſchwartz/ der ander weyß ſchaff ma
chen
.
darum iſt nicht ſo hinderen möge/ daß auch auß den trencken die noch
kunſt
gemachet ſeind/ der gleichen beſchehen.
doch beſchicht ſelten daß auß
kunſt
oder von natur weiſſe ſchaaff von anderen mögen harkommen.
aber
auß
den weyſſen mögend leichtlich geſprengte/ oder ſchwartze har kom-
men
.
Es iſt auch ein frag ob vn{der} den thieren ettliche von natur einer krãck
heyt
geneigt?
man weiſt ſolliches nit eigẽtlich. doch iſt die vernünfft darwi-
der
/ dieweil die natur an einer yeden art nicht ſoll vergeſſen haben/ wiewol

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