Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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599dxliijſachen/ Das dreizehend bůch. gen ein klein von der brüen hinweg nimmeſt/ vnd mehrmalen thůſt/ ma
chet
das fleyſch bald ſieden.
der neßel ſaamen/ feygen ſchößlin/ vnd Mel
lonen
ſtücklin habend ein artzney krafft hinder ihnen.
das kalt waſſer ma-
chet
es darumb deſter ehe ſieden/ daß es die werme in das fleiſch treibet/
alſo
daß die ſubſtantz von einander auffgelößet wirt.
Etlich ding gehörend
eigentlich
dem anderen/ als der wein den keſtenen/ dann ſie ſieden gar
bald
darinnen/ vnd ſeind etlichen vyl angenemmer/ vorab wann der wein
ſüß
were.
Was du aber bald wilt kalt werden/ das ſetze an die Sonnenn oder kalte
11wie dz warm
bald
erkalte.
ſtatt.
die Sonn zeücht die werme harauß/ vnnd löſchet der vmbghend kalt
lufft
die hitz auß.
alſo beſchicht von widerwertigen dingenn eines/ wie auch
etwan
von einem/ widerwertigen ding harfür kommen.
Wann aber die wi
derwertigen
qualiteten vnnd eigenſchafften vorhanden/ ſo verderbend ſie
die
qualiteten/ ſo ihnen gegen ſeind/ alſo thůt die trückne der feüchte
dem
waſſer.
dann man ſagt daß inn den hundstagen der regen am anfang
bitter
ſeye.
Die bleyene geſchirr werdend durch das feüwr nitt geſchediget
wann
ſie voll waſſer ſeind.
aber mitt den ſteinenen ghet es anderſt . Inn
dem
diſtillieren vnnd überigen gleſenen geſchirren beſchicht das widerſpil/
wann
man die dem feüwr ſetzet.
dann wann man weyſſe ſtein darein le-
get
/ ſo brechend ſie nit/ dañ die werme mag nit alſo ſtarck werden.
Alſo radt
ich
auch daß man ſchwerter auff die eymer vnnd geſchirr lege/ die man
dem
feüwr thůt/ damit ſie nit brechen.
Es lernet auch Vitruuius wind geſchirr machen/ wie du das hie beſeytz
102[Figure 102] ſthen ſichſt/ ſie ſeind faſt wie eines menſchenn haupt allenthalben
beſchloſſen
/ dann daß es ein kennel hat/ durch wölches ſie/ weyl ſie
waſſer
halten/ den wind außlaſſen/ wann man ſie dẽ feüwr ſtel-
let
/ vnd alſo das feüwr anblaßen.
dann wann ſie warm werdend/
wirt
auß dem waſſer lufft/ vnnd wirt von dem lufft dasfeüwr an-
gezündet
/ alſo beleibt durch ein vmbgang die werme vnnd geiſter.
wañ
ein
kenel oder rören dargegen über machet/ wirt er waſſer an ſich ziechẽ wañ
er
hineingelaſſen/ nit allein von wegen der natürlichẽ abfart deß waſſers/
ſonder
auch vmb der werme willen.
dann die werme zeücht/ als an einem an
deren
orth geſagt worden.
Alſo machet man auch die geſchirr/ wölche ein eng
loch
haben/ voll.
dann wann du waſſer hinein thůſt/ vnnd der lufft nit hin
auß
mag/ ſo faret das waſſer auch nit hinein.
darumb thůt man kauder dar
ein
vnd zündet ihn an/ oder wann ſie von dem feüwr erwermet worden/ fül
let
man ſie/ vnnd keeret etwan das ober an dem geſchirr vnderſich.
Die gle-
ſene
eyer aber ſo allein ein klein loch haben/ laſſet man den athen an ſich zie
chen
/ vnnd ſtoſſet ſie geleich vnder das waſſer/ vnnd thůt diſes dem off-
teren
mal/ alſo daß ſie allgemach erfüllet werdend.
ſonſt mag man diſe nitt
füllen
.
dann der lufft iſt alſo darwider/ wann man ein papeyr vnderſt in
dem
geſchirr/ wölliches auch ein breit mundtloch hette/ auffſpannet/ vnnd
man
das geſchirr oder krůg alſo vmbkeeret/ vnnd alſo lang geſtrackt vnder
dem
waſſer lieſſe beleiben/ wurde das papeyr nit naß werden/ dañ der lufft
laſſet
das waſſer nit hinauff fahren.
Dieweil wir aber ein mal von den krügen meldung gethon/ will ich auch
Ioachimi
Fortij erfarnuß harzů ſetzen.
ich můß aber alles eigentlich anzei-
gen
.
man leget auff zwen gleſen krüg/ wölche voll waſſer ſeind/ ein holtz ſo

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