Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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539 (cccclxxxiij)
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540 (cccclxxxiiij)
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532cccclxxviVon mancherlei wunderbaren anderen dahar in geleicher weytte/ ſo zwiſchen jnen iſt/ vnnd volget dem/
von
wöllichem es gefüret wirt/ damit ſie nit mögend an einanderen ſtoſſen
(wölliches dann offt in der nacht beſchicht)/ oder einanderen hiff kom-
men
.
Deßhalben iſt auch gůt/ daß nacht allein ein liecht in dẽ ſchiff ſeye/
vnnd
diſes an dem ſegelbaum/ damit durch die vyle kein irthumb entſtan-
de
.
dann nacht/ vorab in dem meer/ vermeinet man die liechter ſeyend
weytter
von einander/ dieweil ſie größer ſcheinend.
Dann man behaltet der
dingen
proportz.
Wann man das liecht nit ſehen mag/ ſoll man durch ein
büchſenſchutz
den weg anzeigen.
Denen ſo etwas liederlich vollbracht vnnd außgericht/ ſoll man ein gelt
ſtraff
auff legen/ dann ſchlecht leüth geben mehr darumb/ dann wañ man
ſie
an dem leib ſtrieffe.
Wölliche faul vnnd träg mitt der ſach vmbghond/
ſollen
die ſchiff herren mit großer ſchmach/ an ein anderen platz verordnen/
alſo
daß diſe/ ſo vorhin über anderen geherſchet/ denen yetz müſſend gehor-
ſammen
.
diſe forcht wirt ſie fleyſſiger machen. Mitt ſollichen gebotten hatt
Lopez
Suarez Meneſeus von Luſitanien/ der hauptman über das Kü-
nigcklich
ſchiff/ alle ſchiff erhaltten/ vnnd inn vollkommener zal/ wie er die
hinweg
gefüret/ wider heim gebracht/ ſo doch vor ihm niemand geweſen/
der
kümerlich die halben mögen erhalten.
doch iſt diſer mann/ wie wir auß
ſeinen
thatten mögend můtmaſſen/ nitt allein weyß/ ſonder auch treffenli
chen
fromm geweſen.
Solliche leüth acht ich loben ſein/ vnnd ſollend die hiemit angezogen
11Neůwer ſcri-
benten
irthũb
werden/ wölliche auß hoffart/ ehrgeyt/ hoffnung/ forcht/ oder ſonſt ein klei
ne
gůtthat/ bößlich ein namen bekommen.
wie aber yetzmal der mehrtheil
ſeribentenn
thůnd/ wölliche mitt ihren lugen die leüth dem böſen freue-
ler
machenn.
ſo doch diſes nit allein einem Philoſopho/ ſonder auch einem
Chriſten
nit ſthet.
Wir könnend Ariſtotelem oder Platonem in ihrem le-
ben
beſchelten/ ob wir wol nicht gewüſſes habend.
Vnnd habend doch zwar
kein
anzeigung/ daß diſe yemand von wegen der reichthumb oder gewalt/
der
es nitt wirdig geweſen/ ſonder allein auß tugent gelobt habend/ vnnd
ſolliches
auch mitt wenig wortten.
vnſeren zeytten aber lobet man nit al
lein
die Fürſten (wölliches dann leydlich were) ſonder auch ihre aller boß-
hafftigeſten
ſchmeichler.
Doch wöllend wir von diſem geſchweigen/ vnnd
wider
den ſchiffen kommen.
Es iſt fürnemlich verwunderen/ wann die ſchiff an dem boden zerbro
chen
/ wie doch die ſchwimmer vnder dem waſſer ſolliche mit dem hammer/
neglen
/ vnnd ſtopfftücheren/ wider machen dörffen.
doch machet man nitt
allwegen
das ſchiff von auſſenhar wider/ ſonder auch etwaninnwendig.
demnach neiget man dem offteren malen daß ſchiff/ vnnd beſſeret es nit
vnder
dem waſſer/ ſonder darob.
Wann man aber weder zeytt nach weyl darzů hatt/ ſo hefften die ſchwim
mer
mitt neglen bretlin daran/ fahrend offt hinauff/ vnnd wider hinun-
der
.
es iſt auch kein gefahr vonn den großen meerwunderen/ dann diſe ver-
meydend
die großenn ſchiff/ die mittelineſſigenn vnnd kleinen ſeind weytt
von
den ſchiffen/ von wegen deß geſchützes.
Wölliche man aber alſo gema-
chet
/ vnnd wölliche ein großen ſchaden entpfangen/ oder treffenlichen zer-
ſtoſſen
/ die bletzet oder beſſeret man wider an dem trocknen land/ wañ man
dem geſtad kommen iſt.

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