Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

List of thumbnails

< >
311
311 (cclv)
312
312 (cclvi)
313
313 (cclvij)
314
314 (cclviij)
315
315 (cclix)
316
316 (cclx)
317
317 (cclxi)
318
318 (cclxij)
319
319 (cclxiij)
320
320 (cclxiiij)
< >
page |< < (cclxij) of 997 > >|
    <echo version="1.0RC">
      <text xml:lang="de" type="free">
        <div xml:id="echoid-div377" type="section" level="1" n="45">
          <pb o="cclxij" file="0318" n="318" rhead="Von mancherlei wunderbaren"/>
          <p>
            <s xml:id="echoid-s8575" xml:space="preserve">Das hertz war rund geſpitzet/ vnnd gieng der ſpitz gegen dem haupt/ vnnd
              <lb/>
            nit gegen der bruſt/ es war rot vnd noch deſſen proportz klein/ an welchem
              <lb/>
            ein weiß vnd feißt fäle hieng/ mit ſampt einer rören/ welche biß zů den fiſch
              <lb/>
            ſchoren auff beid ſeytten gieng. </s>
            <s xml:id="echoid-s8576" xml:space="preserve">dañ die fiſchſchoren ghond vnder dem kopff
              <lb/>
            zů ſammen. </s>
            <s xml:id="echoid-s8577" xml:space="preserve">Es ſthet auch das hertz darumb zů oberſt an der bruſt/ vnd
              <lb/>
            nit wie den vöglen oder andern irdiſchen thieren/ weyl ſie keinẽ halß hand/
              <lb/>
            demnach auch kalte thier ſeind/ vnnd ein kleine werme haben/ hatt ſich ge-
              <lb/>
            büret daß die drey fürnemeſte glider/ das hertz/ die läber/ vñ dz hirn nach
              <lb/>
            bey einanderen ſtünden. </s>
            <s xml:id="echoid-s8578" xml:space="preserve">Die fiſch hand darumb keinen halß/ weil in ande-
              <lb/>
            ren thieren/ der halß vmb des ſchlunds willen/ vnnd damit ſich das haupt
              <lb/>
            kom̃elich vmbwendẽ möge/ geordnet. </s>
            <s xml:id="echoid-s8579" xml:space="preserve">Es bedörffen aber die fiſch dz haupt
              <lb/>
            nit zůwenden/ weil ſie in dem waſſer dohär farend/ vnd ſich leichtlich in al-
              <lb/>
            le orth keeren mögen. </s>
            <s xml:id="echoid-s8580" xml:space="preserve">darzů bedörffen ſie keiner gurgel oder ſchlund/ dann
              <lb/>
            der ſchlund iſt von nöten ein ding hinab zůſch lucken/ wann der magẽ weit
              <lb/>
            von dem hertzen ſthet. </s>
            <s xml:id="echoid-s8581" xml:space="preserve">den fiſchen aber war nicht nutzlich daß der magen
              <lb/>
            weit von dem hertzen were. </s>
            <s xml:id="echoid-s8582" xml:space="preserve">ja es were beſſer das ſie nahe beyeinanderẽ ſtün-
              <lb/>
            den/ weil wenig hitz vorhanden/ demnach weil die inſtrumenten nitt zůge-
              <lb/>
            gen/ namlich die muſculen/ ſo die ſpeyß von dem ſchlund in den magen tri
              <lb/>
            ben. </s>
            <s xml:id="echoid-s8583" xml:space="preserve">dann wie gemeldet/ ſo ſtießen die fiſchſchorẽ ſolliche von dem maul in
              <lb/>
            den ſchlund/ wann einer vorhandẽ. </s>
            <s xml:id="echoid-s8584" xml:space="preserve">deßhalbẽ habẽ ſie weder ſchlund/ halß/
              <lb/>
            noch gurgel/ dañ allein was den athem hatt/ als die Delphin vnd Balenẽ.
              <lb/>
            </s>
            <s xml:id="echoid-s8585" xml:space="preserve">diſe haben die gurgel vnd ſchlund/ darumb auch kein fiſchſchoren.</s>
            <s xml:id="echoid-s8586" xml:space="preserve"/>
          </p>
          <p>
            <s xml:id="echoid-s8587" xml:space="preserve">Deßhalben iſt der magen den fiſchen darumb zů dem maul geſetzet/ daß
              <lb/>
            ſie die ſpeyß leichtlich verſchlucken/ demnach beſſer vertöuwen möchten/
              <lb/>
            weil das hertz vnd leberen nach darbey ligt. </s>
            <s xml:id="echoid-s8588" xml:space="preserve">Es mochten aber die fiſch auch
              <lb/>
            alſo die ſpeyß nitt wol verteüwen/ zům theil auß kelte/ zům theil weil die
              <lb/>
            ſpeyß faſt hert vnd vnteüwlich/ als die Algen vnnd meerkraut/ darzů der
              <lb/>
            ſchnecken vnnd meerfiſch ſchalen/ vnd alle feüchtigkeit/ dann ich darff vö
              <lb/>
            dem waſſer nit ſagen. </s>
            <s xml:id="echoid-s8589" xml:space="preserve">Darumb ſeind ihnen auch etlich appẽdices oder an-
              <lb/>
            heng verordnet/ in welchen die teüwũg eigentlichẽ beſchicht/ welches auch
              <lb/>
            in der warheit jre mägen ſeind. </s>
            <s xml:id="echoid-s8590" xml:space="preserve">ſonſt iſt der fiſchen magẽ der vöglen gurgel
              <lb/>
            geleich/ in wölchẽ ſie die verſchluckte ſpeyß behalten. </s>
            <s xml:id="echoid-s8591" xml:space="preserve">dañ die ſpeyß werdẽ in
              <lb/>
            der fiſchen magẽ weich vnd zergond/ demnach they len ſie ſich voneinande-
              <lb/>
            ren/ vñ wirt der beſſer theil in diſen anhengen vertöuwet. </s>
            <s xml:id="echoid-s8592" xml:space="preserve">alſo habẽ diſe ein
              <lb/>
            dryfache nutzbarkeit/ dañ ſie entpfahen die abgeſünderte ſpeyß/ vñ verzee-
              <lb/>
            ren mit der zeit derẽ dicke. </s>
            <s xml:id="echoid-s8593" xml:space="preserve">es iſt aber allein die gůt vnd rein ſpeiß dariñen/
              <lb/>
            weil die fiſch ſonſt alles verſchluckẽ/ die grädt/ ſchüppẽ/ vñ bein/ ſo ſie doch
              <lb/>
            nit verzeerẽ mögen. </s>
            <s xml:id="echoid-s8594" xml:space="preserve">darũb haben die fiſch mãcherley anheng/ nach dem vñ
              <lb/>
            ein jeder ſtarck iſt. </s>
            <s xml:id="echoid-s8595" xml:space="preserve">dañ die Delphin vñ Balenẽ hand gar keine/ weil jnẽ der
              <lb/>
            ſchlũd/ dz geblüt vñ an{der}s behilfflich iſt. </s>
            <s xml:id="echoid-s8596" xml:space="preserve">hargegẽ hatt der Molua ye zů bey
              <lb/>
            den ſeiten 35. </s>
            <s xml:id="echoid-s8597" xml:space="preserve">vñ die Trutta oder meerforenen über hun{der}t/ alſo dz man diſe
              <lb/>
            küm̃erlich zelen mag. </s>
            <s xml:id="echoid-s8598" xml:space="preserve">dañ die fiſch hand einen großen magen/ weil ſie gantz
              <lb/>
            fräßig ſeind. </s>
            <s xml:id="echoid-s8599" xml:space="preserve">ſie ſeind aber von natur alſo/ weil ſie kalt/ vñ nit alwegen die
              <lb/>
            ſpeiß bekommen mögen. </s>
            <s xml:id="echoid-s8600" xml:space="preserve">Dañ weil die natur vyl fiſch geordnet/ hatt ſie diſe
              <lb/>
            ſo grimmiger arth ſeind freßig gemachet/ damitt wann ſie alles gefreßen/
              <lb/>
            nicht verdurbe/ vnnd ſie der übrigen auch wider jen willen verſchonen mü
              <lb/>
            ſten. </s>
            <s xml:id="echoid-s8601" xml:space="preserve">welches doch bey den vöglen nitt beſchicht/ als vor gemeldet. </s>
            <s xml:id="echoid-s8602" xml:space="preserve">Vmb
              <lb/>
            diſer vrſach hatt jnen die natur den magen vnnd ſolliche anhẽg verordnet/
              <lb/>
            </s>
          </p>
        </div>
      </text>
    </echo>