Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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            allen böſen dingen/ durch die gnad Gottes/ ein zeil geſetzet. </s>
            <s xml:id="echoid-s25483" xml:space="preserve">die ſchlangen
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            mögend ſich nit über jr zaal mehren/ vnnd mag kein große kranckheit über
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            viertzehen tag beleiben/ alſo mag auch kein großes vnglück lãgwerend ſein.
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            <s xml:id="echoid-s25484" xml:space="preserve">In der langwerenden vnd gemachẽ Peſtelentz aber/ mag man kein gewüß
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            zeil ſetzen/ wie auch inn frantzoſen oder böſen blateren nit/ welche von jrem
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            vrſprung an/ mehr dann fünfftzig jar gewäret. </s>
            <s xml:id="echoid-s25485" xml:space="preserve">Vnd ob wol diſe kranckheit
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            bey den Indianeren auch erfunden/ wirt ſie doch bey vns erblich vnnd der
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            Peſtelentz gleich. </s>
            <s xml:id="echoid-s25486" xml:space="preserve">Von diſem habend wir etliche bücher geſchriben.</s>
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            <s xml:id="echoid-s25488" xml:space="preserve">Die Peſtelentz ſo von dem lufft har kommend/ haben des giffts art. </s>
            <s xml:id="echoid-s25489" xml:space="preserve">dañ
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            etliche gifft ſeind von natur/ als die ſo alſo geboren werden/ vnnd die böſen
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            ſchlangen. </s>
            <s xml:id="echoid-s25490" xml:space="preserve">etliche kommend von der feülung/ vnder welchen auch die peſte
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            lentz gezellet/ demnach auch diſe ſo durch kunſt zůbereitet werden. </s>
            <s xml:id="echoid-s25491" xml:space="preserve">Die al-
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            ler ſterckeſte vnd ſchädlichſte gifft entſthond von der natur/ weil diſe auch
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            alle kunſt übertriffet. </s>
            <s xml:id="echoid-s25492" xml:space="preserve">doch ſeind diſe gar ſeltzam/ vnnd kommend der mer-
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            theil von der kunſt har/ weil das menſchlich geſchlecht vyl böſer iſt/ etwas
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            böſes zůerdencken/ dann die natur. </s>
            <s xml:id="echoid-s25493" xml:space="preserve">deßhalben hatt die natur in diſem gern
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            wöllen von den menſchen überwunden werdenn/ welches doch gar ſeltzam
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            ſonſt iſt/ ſo verr dz die ſtercke vnd größe bey jren beleibe.</s>
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            <s xml:id="echoid-s25495" xml:space="preserve">Man ſagt es ſeye in Nubia (Ptolemeus neñet es Marmarica) ein gifft/
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            welches einer gerſten ſchwer/ vnnd den menſchen von ſtundan vm̃bringet.
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            <s xml:id="echoid-s25496" xml:space="preserve">zehen menſchen aber inn einer viertheil ſtund. </s>
            <s xml:id="echoid-s25497" xml:space="preserve">darumb hatt es ein treffenli
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            che tödtliche krafft an jm. </s>
            <s xml:id="echoid-s25498" xml:space="preserve">man verkauffet ye ein vntz oder zwey lot vm̃ hun
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            dert gulden. </s>
            <s xml:id="echoid-s25499" xml:space="preserve">Der käuffer ſchweret er wölle inn dem ſelbigen land das gifft
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            nit brauchen/ gleich als wann diſer kein mörder were/ welcher die leüt in ei-
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            nem anderen land vm̃bringe. </s>
            <s xml:id="echoid-s25500" xml:space="preserve">oder als wann es minder ſeye die leüt vmbzů
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            bringen/ dann meineydig zůwerden. </s>
            <s xml:id="echoid-s25501" xml:space="preserve">Ich weiß nit ob der menſchen torheit
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            oder boßheit ein größer jamer. </s>
            <s xml:id="echoid-s25502" xml:space="preserve">es iſt auch etwas böſers im verzug dann inn
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            der ſchnelligkeit. </s>
            <s xml:id="echoid-s25503" xml:space="preserve">dann diſe nimmet das leben hinweg/ der verzug aber al-
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            le hoffnung vnnd frucht des lebens. </s>
            <s xml:id="echoid-s25504" xml:space="preserve">Theophraſtus zeigt an/ man kenne
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            den Aconithum oder wolffwurtzel zůbereiten/ daß er in zweyen/ dreyen/ o-
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            der ſechs monaten vm̃bringe/ ja auch in einem jar oder in zweyen/ vnd ſeye
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            alſo das abſterben/ des krauts einſamlung geleich. </s>
            <s xml:id="echoid-s25505" xml:space="preserve">dann der tod verzeücht
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            ſich lenger von einem elteren gewächs. </s>
            <s xml:id="echoid-s25506" xml:space="preserve">diſes kraut ſeyeten ſie/ vnd ſamleten
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            es harnach ein. </s>
            <s xml:id="echoid-s25507" xml:space="preserve">Wann man auch diſes in dem früling ſamlet/ bringet es ehe
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            vmb/ dann im winter. </s>
            <s xml:id="echoid-s25508" xml:space="preserve">wie dann alle kreüter vnnd wurtzel zů der ſelbigenn
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            zeit krefftiger ſeind. </s>
            <s xml:id="echoid-s25509" xml:space="preserve">Vnd ob wol diſe artzney nit geleich ſein würckung hat/
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            volget doch zů ſeiner zeit der gewüß todt. </s>
            <s xml:id="echoid-s25510" xml:space="preserve">Alſo ſeind auch andere ſtuck/ wel-
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            che/ ob ſie wol nit gar ertödten/ einem gelid ſchad ſeind.</s>
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            <s xml:id="echoid-s25512" xml:space="preserve">Es iſt ein brunn yenſith dem Rhein an des meers geſtad/ welches waſſer
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            allen kriegßknechten/ ſo darauß getruncken/ hatt gemachet die zän außze-
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            fallen. </s>
            <s xml:id="echoid-s25513" xml:space="preserve">Man hatt auch kein ander hilff darzů finden mögen/ dann dz Bri-
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            tanniſch kraut.</s>
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            <s xml:id="echoid-s25515" xml:space="preserve">Wie auch Ceſar Taberna/ einer des raths bey vns/ lang große marter
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            in dem magen gehabt/ hatt man ihn nach dem tod auffgeſchnitten/ vnnd
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            ein ſtein eines ey groß in dem magen gefunden. </s>
            <s xml:id="echoid-s25516" xml:space="preserve">Das gifft welches zů ſeiner
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            gewüſſen zeit tödtet/ mag weder zů dem hertzen/ birn/ noch blaſen kom̃en.
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            <s xml:id="echoid-s25517" xml:space="preserve">dann wann es das hertz berürt/ möcht der tod kein verzug haben. </s>
            <s xml:id="echoid-s25518" xml:space="preserve">Wann
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            es zů dem hirne keme/ wurde niemand ſterbẽ/ weil es weit gelegẽ/ ja ſie mö-
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