Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

Table of contents

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[11.] Der erden mancherlei geſtalt vnnd natur/ das dritt Capittel.
[12.] Von den orthen vnd landſchafften/ das iiij. Capitel.
[13.] Von der erden Wunderwerch. das fünfft Capittel.
[14.] Von des waſſers natur/ art vnnd bewegung/ das vj. Capittel.
[15.] Von des waſſers wunderzeichen/ Das vij. Capitel.
[16.] Des Luffts natur vnnd archen/ Das viij. Capitel.
[17.] Von des luffts wunderwerck/ das ix. Capitel.
[18.] Von der Elementen würckung/ Das x. Capitel.
[19.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das ander Bůch. Von den edleren vnd heiligeren theilen det Weldt. Vom himmel. Das xi. Capitel.
[20.] Von dem liecht vnnd ſchein/ Das xij. Capitel.
[21.] Von deß geſtirns Wirckung vnnd Einfluß Das xiij Cap.
[22.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das dritt Bůch. Von den vermiſchungen in gemein. Der vermiſchecen dingen eigenſchafft/ Das xiij. Capitel.
[23.] Von den Metalliſchen dingen/ Das xv. Capitel.
[24.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnnd kunſtlichen ſachen/ Das viert Bůch Von Metallen/ Das ſechßzehend Capittel.
[25.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das fünfft Bůch. Von dem geſtirn. Der ſteinen natur/ wachſſung/ vnd vnderſcheid/ Das xvij. Capittel.
[26.] Von den Edlen geſteinen/ Das xviij. Crpitel.
[27.] Von der ſteinen wunderwerck-Das xix. Capittel.
[28.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnnd kunſtlichen ſachen/ Das ſechſt Bůch Von den zweigen oder gewechſen/ vnnd was daruon kommet. Von den gewächſen vnnd jren vnderſchei-den/ Das xx. Capittel.
[29.] Von Planten vnnd gewechſen/ ſo anzeigend daß waſſer vnder jhnen vorhanden ſeye/ Das xxj. Capittel.
[30.] Von der gewächſen wunderzeichen-Das xxij. Capitel.
[31.] Wie man die Plantas vnnd gewächs inn gůtem bauw vnnd ehren halten ſoll/ Das xxiij. Capitel.
[32.] Von wein vnd eſſig/ Das xxiiij. Capitel.
[33.] Von anderen Saten vnnd dem Honig/ Das xxv. Capittel.
[34.] Wie die ding erhalten werdend/ ſo von den Plan tis oder gewächſen harkommend/ Das xxvj. Capittel.
[35.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen vnnd kunſtlichen ſachen/ Das ſibend Bůch Von den chieren/ vnnd was von inen kommet. Ein gemeine rechnung der thieren/ vnnd jr vnderſcheid/ das xxvij Capittel.
[36.] Von den vnuolkommen chieren/ Das xxviij. Capitell.
[37.] Von den Schlangen/ Das xxjx Capittel.
[38.] Wie man die kriechenden thier vnnd andere der geleichen vertreiben ſoll/ das xxx Capittel.
[39.] Von vierfüſſigen thieren/ das xxxj Capittel.
[40.] Wie man zů den vierfüſſigen thieren ſorg haben ſoll/ das xxxij Capittel.
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262ccviVon mancherlei wunderbaren bend. Es ſoll auch niemand wunder nem̃en wañ auß den herten vnd dickẽ
ſchiepen ſchalen werden/ dañ ſie ſeind ein anderen geleich.
Man findet auch
etwan ſchlangen in den ſteinen/ als diſe geweſen/ ſo man in der Lateiniſchẽ
ſteingrůbẽ gefundẽzů Bapſt Martini des fünfften zeyttẽ/ ſie hat in dẽ her
ten vnnd groſſen ſtein gelebt/ ob wol kein anzeigung vorhanden/ wie ſie dẽ
athem gehapt.
Solliche ſind gar ſchedlich/ weil ſie {der} anderẽ thierẽ natur zů
wi{der}/ vñ gantz vngeleich ſind.
wie ſie aber den athem entpfahen/ habẽd wir
an einẽ an{der}ẽ orth geſagt.
Diſes thier war glückſelig/ wölches ſeinẽ vrſprũg/
leben/ vñ tod an einẽ orth wurde entpfangẽ han/ wañ der ſtein allein etwas
tieffer gelegen were.
Sie entſthond auß des ſteins ſubſtantz/ ſo anfachet zů
faulẽ/ wie auch die würm.
ſie ſeind aber von wegen der herten materiẽ etwz
läblicher.
darum̃ verſchleyſſend ſie auch den ſtein in jrer anrürũg/ auß wöl
cher verſchleiſſung ſie erhalten/ vñ groß werden.
man ſagt auch daß in dem
ſelbigen ſtein/ fröſchen/ krotten vñ krebs crebs (wölches mehr zů verwund eren)
gefundẽ wordẽ/ wölche doch tod geweſen.
Die ſchlangẽ haſſen das feür/ nitt
allein/ daß diſes jr geſicht etwas ſchwechet/ ſonder dz des feürs natur dem
gifft treffenlich widerſthet.
Deßhalben weil auß den ſchlangen kein würm
werden/ die weil das gifft der wachſung wi{der}ſthet/ iſt doch gewüß dz würm
von inen kom̃en/ wañ ſie durch den blitz geſtorbẽ ſind/ dañ der blitz hatt des
giffts krafft hingenom̃en.
Mã ſagt daß die ſchlangẽ auch ab der Leopardẽ
geruch fliehen/ darum̃ iſt gůt wañ man deren haut in der kam̃er hatt.
doch
wöllen wir von diſem harnoch weitter reden.
An den ſchlangen iſt zů verwunderen/ daß ſie ein zerſpaltene zungen ha-
11Schlangẽ art ben/ als wañ ſie auß zäſerleinen gemachet wäre.
Es brauchend auch gleich
diſe die ſchüpen für negel/ vñ die rip für ſchinbein/ alſo wol vñd kommlich
dz ſich ettlich auß iñen eines ellenbogen hoch auffrichten/ vñ der gſtalt vn-
der geſtutzt einhar tretten.
Albertus zeigt an wie ein naterẽ auff einen baũ
geſtigen/ habe einer atzlen jre iunge gefreſſen/ da ſey die atzel darzů kom̃en/
vñ habe mit der nateren geſtrittẽ.
als ſie aber bey dem fůß erwiſchet ward/
habe ſie geſchrauwen.
zů ſollichem geſchrey ſeye jr geſpil harzů geflogẽ/ wöl
che die nateren on vnderlaß/ in das haupt biſſen/ getödet/ vnnd über den
baum hinab geworffen habe.
Einer yeden ſchlangen biß iſt tödlich/ wañ ſie
ein laubfröſch krott oder ein ſcorpion verſchluckt hatt.
Es zeigt Ariſtoteles an/ es ſeye ein kleine ſchlãg/ ſo allein eines ellenbogẽ
lang ſeye/ gantz rauch/ wölche die überigen alle fliehend/ die man heilig nẽ
ne.
Doch ſoll niemand wunder nemmen/ daß eines yedẽ thiers biß ab dem
eſſen vnd keüwen ſchedlicher werde/ vnd alſo nitt allein der ſchlangen.
Dar
zů habend nitt allein die ſchlangen zerſpaltene zungen/ ſonder auch die ey-
dochſen/ vnd meerkelber.
Die vrſach iſt/ weil diſe klein vnd ſubteil von we-
gen der nideren kinbacken/ hatt ſie auch müſſen ſpitz ſein/ damitt ſie ſich lei-
chter harfür thůn möchte/ vñ geſpaltẽ/ dañ alſo mag ſie ſich baß zů den zenẽ
richten.
dañ die natur hatt kein ſubteil ding faſt breitt gemachet/ das ſich
hatt ſollen bewegen.
Der ſchlangen kopff hatt allein ein bein/ an der figur
wie ein geſtimmleter dannzapff.
es ſeind kein augen löcher
darinnen/ wölches darumb beſchehen/ damitt
ſie ſich nit bald verletze/ weil ſie auff
der erden kreüchet.

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