Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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[31.] Wie man die Plantas vnnd gewächs inn gůtem bauw vnnd ehren halten ſoll/ Das xxiij. Capitel.
[32.] Von wein vnd eſſig/ Das xxiiij. Capitel.
[33.] Von anderen Saten vnnd dem Honig/ Das xxv. Capittel.
[34.] Wie die ding erhalten werdend/ ſo von den Plan tis oder gewächſen harkommend/ Das xxvj. Capittel.
[35.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen vnnd kunſtlichen ſachen/ Das ſibend Bůch Von den chieren/ vnnd was von inen kommet. Ein gemeine rechnung der thieren/ vnnd jr vnderſcheid/ das xxvij Capittel.
[36.] Von den vnuolkommen chieren/ Das xxviij. Capitell.
[37.] Von den Schlangen/ Das xxjx Capittel.
[38.] Wie man die kriechenden thier vnnd andere der geleichen vertreiben ſoll/ das xxx Capittel.
[39.] Von vierfüſſigen thieren/ das xxxj Capittel.
[40.] Wie man zů den vierfüſſigen thieren ſorg haben ſoll/ das xxxij Capittel.
[41.] Von der vierfüſſigen thieren eigen ſchafft/ Das xxxiij. Capitel.
[42.] Von den Vöglen/ Das xxxiiij Capittel.
[43.] Wie man zů den vöglen ſorg haben ſoll. das xxxv. Capittel.
[44.] Der vögel eigenſchafft. Das xxxvj. Capittel.
[45.] Von der fiſchen arch vnd vnderſcheid. Das xxxvij. Capitel.
[46.] Wie die fiſch zůerhalten/ vnnd ihre eigenſchafft/ Das xxxviij. Capittel.
[47.] Was von den Thieren kommet/ Das xxxix. Capittel.
[48.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen vnnd kunſtlichen ſachen/ Das acht Bůch Von dem Menſchen. Von Menſchlicher natur/ Das xl. Capittel.
[49.] Von den ſinnen/ Das xli. Capittel.
[50.] Von dem gemůt/ Das xlij. Capittel.
[51.] Von des menſchen wunderwerck/ Das xliij. Capitel.
[52.] Wie die kranckheiten wunderbarer geſtalt geheilet werden. Das xliiij. Capittel.
[53.] Von gemeinem iamer/ Das xlv. Capittel.
[54.] Von menſchlicher ſachen ſubſtantz vnnd weſen/ Das xlvj. Capittel.
[55.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen vnnd kunſtlichen ſachen/ Das neündt Bůch. Von Bewegungen. Von den Bewegungen ein gemeine rechnung/ Das xlvij. Capittel.
[56.] Von dem ſtättigen vnnd ewigen lauff-Das xlviij Capittel.
[57.] Hieronymi Cardani Doctors der Artznei zů Meyland von Mancherlei wun/ derbaren/ nateürlichen/ vnd kunſtlichen ſachen/ Das zehendt Bůch. Von kunſtreichen feüwren. Von deß feüwrs krafft vnnd erhaltung/ Das xlix. Capittel.
[58.] Von diſtillierung vnd kochung/ das l Capitel.
[59.] Von der Alchemei/ Das li Capittel.
[60.] Von glaß kunſt/ Das lij Capittel.
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247cxciſachen/ Das ſiebend bůch.
Es iſt auch diſes/ wölches an ſtatt des hertzẽ ſthet/ wol außgemachet/ vnd
ein ſafft ſo des blůts krafft hatt/ in den ſchalechtigen ſtum̃en thierẽ faſt wie
der eyerſtock/ vnd deßhalbẽ gar ſüß am geſchmack.
diſes zeigt an das es der
beſſer theil des thiers/ ſo allwegen zwüſchen der rechten vnd lincken ſeitten
ſtath in den beweglichẽ thieren/ in den vnbeweglichen aber zwiſchẽ dẽ maul
vnd ars.
Deßhalbẽ geth in diſen der magſamen durch den bauch/ dañ wañ
er an der ſeiten were/ möcht er ſich von wegen der ſchalẽ nit außſtrecken.
Es
hanget auch an deren eingeweid ein ſchwartzer ſafft wie dinten/ vñ diſes zů
beyden ſeiten.
darumb dz der dreck weit von dem fürnemſten orth were. Es
ligt aber der eyerſtock o{der} rogen in allen ſchalechtigẽ thierẽ nit in der mitte/
ſonder in der ſeiten/ domit ſich die eingeweid kom̃lich legen möchtẽ/ welches
in allen blůtloſen thieren ein beſondere art vnd gar klein hatt/ namlich ein
mal oder zwey allein vmbgewicklet.
Vnd diſes auch darũb/ das der anfang
nit in der mitte iſt.
dañ die ſo den eyerſtock haben/ bewegen ſich faſt beſeitz.
dañ die bewegung iſt faſt wie der anfang ligt/ es iſt aber der bewegung an-
fang in dem hertzen.
Dieweil dañ die Echinen oder Igel auß der hürnenen vnd ſchalechtigẽ
natur/ habend ſie ein ey ander ſeiten/ vñ dieweil ſie diſes nit gar bey einan-
deren mögen han/ auß gemeldten vrſachen/ vnd darzů breit ſeind/ müſſen
ſie nothalbẽ fünff eyer habẽ/ damit ſie ihr rechnung in der vngeraden vnd
beſeitz behalten.
dann man můß die vngerade zaal behalten/ wie vor ange-
zeigt.
Es mocht auch an einem nit genůg geſein/ es were dann gar aneinan
deren.
Es kondt aber nit bey einanderen ſein/ vnd waren drey nit genůg in
ſolcher weite.
darzů nit ſieben/ dañ ſonſt wurde das orth vyl zů eng beliben
ſein/ darumb můſten fünff ſein.
Deßhalben ſeind auch ſo vyl beüch/ wie an
gezeigt/ darzů auch ſo vyl zän ſo dem bauch dienſtlichen.
Alſo ſeind es faſt
fünfferley arthen.
dañ in den blůtloſen thieren/ habẽ ettlich vyl ding ſo an
ſtatt des anfangs ſeind.
wie der wurm Iulis/ wölchen wir hundertfüſſig
nennen/ welcher doch allein 44.
vnd nit hundert füß hatt. wann man aber
diſe ſch on in der mitte voneinander hauwet/ lebt er doch vnd bewegt ſich/
wie wir vorhin geſagt haben.
Damit wir aber wider zů dem handel kommen/ habẽ die ſchalechte thier
11warumb die
blůtloſen chier
geringlet.
eines theils dünne ſchalen als die heüwſchrecken/ eins theils ſtarcke/ als die
ſchnecken.
doch wellen wir von den waſſerthierẽ zů einer anderẽ zeit reden/
nun wellen wir beſichtigen warumb der mertheil blůtloſen thier geringlet
ſeyend.
Es iſt gewiß das der bewegung anfang an einẽ orth ſein můß. wann
nun diſes gãtz hert/ mag es ſich nit bewegen/ dañ allein mit den füſſen/ als
die krebs.
wañ es aber gar weich/ mag es ſich vyl minder bewegen/ dann es
iſt nichts ſteiffs vorhanden/ darumb müſſen die herten vnnd die weichen
theil eins vmb das ander ſich geringlecht vermiſchen.
Vnd widerũb zeücht
ſich das thier mit diſen zůſam̃en/ vnd ſtrecket ſich wider auß/ darzů beſchir
met es ſich mit den rippen als mit einem bantzer/ vor denen die es verletzen
wellend/ vnd bedeckt die weiche orth mit den herten.
Es beſchicht aber ſol
liches nit on vrſach/ dañ weil diſe thier klein/ ſaugend ſie vyl mehr dann ſie
eſſen/ als die fliegen/ weſpen/ vnd binlin.
wiewol Ariſtoteles alſo fleiſſig ge
weſen/ dz er in den fliegen vnd binleinen zän vermercket/ welches doch inn
den fliegen minder ſein mag/ weil ſie ein vorſchnabel habend/ mitt welchen
ſie die feüchte zůſammen leſen.

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