782dccxxviVon mancherlei wunderbaren
einem vngewüſſen handel.
Wañ aber diſe nit ſchedlich ſeind/ weil ſie menſch
liches geſchlechts freünd/ wiewol diſes yederman beſtendig/ mit einmüti-
ger meinung nit zůlaßet/ als der glaub/ die Platoniſchen/ vnd der Pſellus
welcher ein mittel meinung zwiſchen diſen gehabt/ oder wañ diſe niemand
dörffen beſchädigen/ vnd es ihnen verbotten/ als widerumb der glaub vñ
die Platoniſchen ſagen/ warumb ſeind doch nit etliche/ welche ſcheinbarli-
cher weiß durch die gefürdert werden? warumb wirt nitt einer oder zween
durch die Teüfel reich? oder lernet ein neüwe kunſt? oder bekom̃et ein Fur-
ſtenthumb? oder erlãgt große weyßheit? weil doch hiezwiſchen alle ſo glau-
bend daß diſe ſeind/ oder ſich der annemmend/ gar fein bethoret werdenn.
Wer hatt doch ye ein bůch in welches etwas gemanglet/ durch des teüffels
hilff wider gantz gemachet? oder ein alten brauch/ oder ein verlorene kũſt/
oder ein verdunckletenn vnnd ſchweren ſententz eroffnet vnnd außgelegt?
Die Artzney/ Philoſophey/ Geometrey/ Bůchtruckerey/ Geſchütz/ vnd
was bey den menſchenn für groß gehaltenn/ iſt alles durch menſchlichen
fleiß erfunden.
liches geſchlechts freünd/ wiewol diſes yederman beſtendig/ mit einmüti-
ger meinung nit zůlaßet/ als der glaub/ die Platoniſchen/ vnd der Pſellus
welcher ein mittel meinung zwiſchen diſen gehabt/ oder wañ diſe niemand
dörffen beſchädigen/ vnd es ihnen verbotten/ als widerumb der glaub vñ
die Platoniſchen ſagen/ warumb ſeind doch nit etliche/ welche ſcheinbarli-
cher weiß durch die gefürdert werden? warumb wirt nitt einer oder zween
durch die Teüfel reich? oder lernet ein neüwe kunſt? oder bekom̃et ein Fur-
ſtenthumb? oder erlãgt große weyßheit? weil doch hiezwiſchen alle ſo glau-
bend daß diſe ſeind/ oder ſich der annemmend/ gar fein bethoret werdenn.
Wer hatt doch ye ein bůch in welches etwas gemanglet/ durch des teüffels
hilff wider gantz gemachet? oder ein alten brauch/ oder ein verlorene kũſt/
oder ein verdunckletenn vnnd ſchweren ſententz eroffnet vnnd außgelegt?
Die Artzney/ Philoſophey/ Geometrey/ Bůchtruckerey/ Geſchütz/ vnd
was bey den menſchenn für groß gehaltenn/ iſt alles durch menſchlichen
fleiß erfunden.
Die hochuerſtẽdige gelerte/ ſinnreiche/ fleyßige/ vñ die gaben von Gott
entpfangen/ haben die gůten künſt erfunden. Nit Pythia/ Apollo/ Dodo-
neus oder ein weib/ ſo den böſen geiſt gehabt/ habend diſe gelernet.
entpfangen/ haben die gůten künſt erfunden. Nit Pythia/ Apollo/ Dodo-
neus oder ein weib/ ſo den böſen geiſt gehabt/ habend diſe gelernet.
Es hatt auch Sueſſanus mit ſeinem bartigen geyſt/ nicht beſonders er-
funden. es ſeind auch die Platoniſchen nit gelerter dañ die Ariſtoteliſchen/
ſonder vnbeſtendig/ vnnütz/ eyttel/ allein mit fablen vnnd hoffart brach-
tig. Ia wölches man allein an ihnen gehoffet/ daß ſie fromm werend/ iſt
auch nit geweſen. Dann Plotinus/ Porphyrius/ Iamblicus/ vnnd diſe
11Plato iſt from
aber die Pla-
toniſchen
gouloſs. gantze ſect iſt Gott vndanckbar/ vnd nit frommer dann die Heyden gewe-
ſen/ weil ſie die leüt beredt/ mann ſoll die Geiſter mit ſampt Gott anbettẽ.
dann es iſt auß Gottes wercken offenbar/ daß er alles erſchaffen. darumb
ſoll man ihm allein/ vnnd nit den vnbekannten geyſteren danck ſagen.
funden. es ſeind auch die Platoniſchen nit gelerter dañ die Ariſtoteliſchen/
ſonder vnbeſtendig/ vnnütz/ eyttel/ allein mit fablen vnnd hoffart brach-
tig. Ia wölches man allein an ihnen gehoffet/ daß ſie fromm werend/ iſt
auch nit geweſen. Dann Plotinus/ Porphyrius/ Iamblicus/ vnnd diſe
11Plato iſt from
aber die Pla-
toniſchen
gouloſs. gantze ſect iſt Gott vndanckbar/ vnd nit frommer dann die Heyden gewe-
ſen/ weil ſie die leüt beredt/ mann ſoll die Geiſter mit ſampt Gott anbettẽ.
dann es iſt auß Gottes wercken offenbar/ daß er alles erſchaffen. darumb
ſoll man ihm allein/ vnnd nit den vnbekannten geyſteren danck ſagen.
Wann auch geyſter werend/ welche vns etwas gůts thätend/ geſchehe es
alles auß dem willen Gottes. darumb ſeind ſie eintweders gůt/ vnnd alſo
des aller höchſten Gottes diener. ſie werden auch nicht für übel habẽ/ wañ
wir dem/ ſo ihnen vnnd vnns gůts thůt/ danck ſagend/ den allein anbet-
ten. O wie iſt es ſo wol geſchriben/ du ſolt Gott deinen herren anbetten/ vñ
ihm allein dienen. Laß auch ſein diſe ſeyend böß/ vnnd mögend aber kein
ſchaden thůn/ ſoll man ſie nicht anbetten auß forcht wegen/ weil jnen nicht
müglich/ auch nicht von wegen ihres gunſts/ weil ſie böß ſeind.
alles auß dem willen Gottes. darumb ſeind ſie eintweders gůt/ vnnd alſo
des aller höchſten Gottes diener. ſie werden auch nicht für übel habẽ/ wañ
wir dem/ ſo ihnen vnnd vnns gůts thůt/ danck ſagend/ den allein anbet-
ten. O wie iſt es ſo wol geſchriben/ du ſolt Gott deinen herren anbetten/ vñ
ihm allein dienen. Laß auch ſein diſe ſeyend böß/ vnnd mögend aber kein
ſchaden thůn/ ſoll man ſie nicht anbetten auß forcht wegen/ weil jnen nicht
müglich/ auch nicht von wegen ihres gunſts/ weil ſie böß ſeind.
Wann diſe aber mögend beſchedigen/ vnnd es aber nitt thůnd/ ſollend
wir den gnaden Gottes zů meſſen/ durch welchẽ wir von dem feind beſchir-
met werden. Deßhalben gar ſchwerlich mitt gewiſſen argumenten zůbe-
weiſen/ daß die Geyſter ſeyend. Wann aber etwas daran iſt/ ſo mögend di-
ſe weder den leib noch das gemüt bewegen/ ſonder diſe allein warnen. vnnd
diſes nit allwegen/ darzů nit faſt. welches vrſach mir noch nit bekannt.
wir den gnaden Gottes zů meſſen/ durch welchẽ wir von dem feind beſchir-
met werden. Deßhalben gar ſchwerlich mitt gewiſſen argumenten zůbe-
weiſen/ daß die Geyſter ſeyend. Wann aber etwas daran iſt/ ſo mögend di-
ſe weder den leib noch das gemüt bewegen/ ſonder diſe allein warnen. vnnd
diſes nit allwegen/ darzů nit faſt. welches vrſach mir noch nit bekannt.